Friday 20 May 2016

„Prisipažink!“, arba LGBT teisių diskursas Lietuvoje

Lietuvos gėjų lygos atstovas Tomas Raskevičius šią gegužę kalbėjo LRT radijuje, o pokalbį paskelbė ir 15min.Lt. Manau, tai vertingas mano jau aptartos ir kritikuotos identity politics, arba tapatybės politikos, pavyzdys, vertas detalesnio žvilgsnio ir kai kurių teorinių implikacijų išskleidimo. Pabandysiu analizuoti šį diskursą kaip pavyzdį to, kas patiekiama ant mūsų stalo šiais laikais, gerą, kokybišką pavyzdį, pasiskolintą iš kitur, ir panagrinėti, kokia iš tiesų nauda ar žala plaukia iš siūlomų minėtame interviu dalykų.

Tomas Raskevičius, atsakinėdamas į žurnalisto klausimus, teigia, jog informacija apie LGBT nėra „propaganda“, ir neigiamai jaunuolių neveikia, nes „[j]ų vis tiek tokia tapatybė (ar tai būtų seksualinė orientacija, ar lytinė tapatybė), todėl reikia daryti išvadą, kad vis dėlto tai – žmogaus prigimtis. Taigi tai nėra pavyzdys ar kažkokia neigiama propaganda – tiesiog tokia mūsų įvairovė ir realybė.“ Tai LGL atstovas sako, aptardamas neigiamas LGBT jaunuolių patirtis, kai šie auga nedėkingoje anti-LGBT propagandos jūroje. Tad, jam atrodo, kad potraukis tos pačios lyties žmonėms, kaip ten bebūtų, yra tapatybė. Tai nėra... potraukis tos pačios lyties žmonėms, tai – tapatybė. Michelis Foucault teigia, kad „homoseksualumas“ atsirado 1870 m., kaip tam tikras konceptas, nors jo ištakų būta ir seniau, tačiau būtent toks, kokį mes visi, tiek homofobai, tiek LGBT žmonės, tiek visi kiti, suvokiama, atsirado būtent XIX a. antrojoje pusėje (Foucault: 38). Tačiau potraukis tai pačiai lyčiai atsirado kartu su potraukiu kitai lyčiai. Yra didelis skirtumas tarp tapatybės ir polinkio ar potraukio. Sakyti, kad „tai – žmogaus prigimtis“ yra kiek per paprasta. Be abejo, pats potraukis yra, matyt, prigimtis (labai sudėtingas teorinis konceptas, kaip ten bebūtų), tačiau tapatybė – tikrai ne. Stereotipiškai gėjais laikomi Michelangelo ar Leonardo da Vinci neturėjo tos gėjaus tapatybės, apie kurią čia kalba Raskevičius. Be abejo, tai yra mūsų realybė – potraukiai, ne tapatybės – tačiau „LGBT“ ir „homoseksualumas“ yra kultūriniai ir socialiniai tam tikros visuomenės sukurti dalykai.

Toliau jis kalba: „Socialinis matomumas, kuris per pastaruosius penkerius metus Lietuvoje LGBT bendruomenės atžvilgiu yra labai padidėjęs, yra labai pozityvus reiškinys, nes mūsų visuomenė pradeda kalbėti apie šią problemą.“ Įdomu, kaip vertinti tai, kad, akivaizdžiai simplifikuodamas, Raskevičius LGBT (?) įvardijo kaip „problemą“. Matyt, riktas. Akivaizdu, kad turėta omeny kažkas kita, tačiau vis vien keistai skamba. Kalbant apie matomumą, mums naudingas Michelio Foucault aptartas Gaze terminas, reiškiantis objektyvuojantį ir šaltą žvilgsnį, žiūrą, spoksojimą. Teigti, kad matomumas yra būtinai teigiamas dalykas, yra naivu. Čia mus pravers ir kitas Foucault terminas – iš Jeremy Benthamo pasiskolintas Panoptikono konstruktas bei iš to jo išvestas panoptizmas. Trumpai tariant, tai reiškia, kad kalėjime (tinka ir ligoninei, mokyklai, fabrikui) visi sėdi po viena kamerose ir yra matomi prižiūrėtojui, kuris sėdi bokštelyje kalėjimo viduryje. Jie jo nemato, jie nežino, ar jis išvis šiuo metu žiūri, būtent taip ir veikia panoptizmas: jie interiorizuoja mintį, kad yra prižiūrėtojo stebimi (Benthamas sako, kad prižiūrėtoju gali būti bet kas – nesvarbu, nes žiūrėti iš esmės net ir nereikia) ir pradeda elgtis atitinkamai. Taigi, matomumas gali atsisukti prieš mus ir paversti mus objektais. Tai, kad visuomenė „pastebi“ vis daugiau savo narių, yra dalis to, ką Foucault laikė disciplinarine visuomene, kur visi yra suskaičiuoti ir privalo efektyviai veikti. Gilles‘is Deleuze‘as, savo ruožtu, 1990 m. teigė, kad mes gyvename jau kontrolės visuomenės laikais. Individualizacija ir individų įtraukimas į veiklą, kuri naudinga valstybei ir verslininkams, reiškia tik tai, kad likti nematomam tampa pavojinga, kaip pavojinga tavo karjerai yra neturėti „Facebook“ paskyros ir reguliariai jos neatnaujinti taip, kaip reikia, bet tuo pat metu išreiškiant savo asmenybę. Šiuo atveju Tomas Raskevičius mums nieko nauja nepasako – be abejo, socialinis matomumas yra naudingas tiek, kiek jis palengvina individo kančias, galimai patiriamas dėl diskriminacijos ir pan., bet ar nesiilgėsime baisių senovės kalėjimų, kaip teigė Gilles‘is Deleuze‘as? Nežinia, ar geriau būti išstumtam iš visuomenės ir sistemos, ar būti jos preparuojamam nuolat ir negailestingai.

Tomas Raskevičius teigia, kad „[k]albėti apie tai viešojoje erdvėje pozityviai arba net neutraliai yra labai siektinas ir pageidautinas reiškinys.“Toliau jis pakartoja mano jau pakomentuotą mintį: „LGBT žmonės užauga net nesusidurdami su jokia arba susidurdami tik su neigiama informacija, bet vis tiek ta tapatybė egzistuoja. Tad, kalbėdami apie šią problemą ir mūsų LGBT jaunimui, vaikams bei paaugliams sudarydami tokias sąlygas, siųsdami tokią žinutę, kad šiuo aspektu viskas jiems yra gerai, tikrai padėtume jiems tapti visaverčiais visuomenės piliečiais ir susidurti su mažesniais iššūkiais, negu jie susiduria dabar.“ Taigi, tikslas yra, kad LGBT jaunuoliai užaugtų tokiais pat sistemos tarnais, kaip ir heteroseksualūs jaunuoliai. Taip pat jis nuoširdžiai dėsto, kad tapatybė (gėjus, lesbietė, biseksualas, trans) egzistuoja, nors tu ką. Platono „Puota“ ir Sapfo eilėraščiai jam, matyt, įrodymas.

Paklaustas žurnalisto, ką atsakytų LGBT matomumo kritikams, Raskevičius atsako: „Reikėtų apsidairyti aplink – tokių žmonių yra visur ir buvo visą laiką. Mes, kaip visuomenė, ne kaip bendruomenė, turime suprasti, kad kiekvienas Lietuvos pilietis yra vertingas, o seksualinės orientacijos ar lytinės tapatybės aspektas yra iš privataus žmogaus gyvenimo srities, todėl neturi jokios įtakos žmogaus socialinės integracijos ir socialinės raidos tendencijoms. Taigi jei mes, atsižvelgę į dabartines demografines tendencijas ir emigracijos mastą, sudarytume palankias socialines sąlygas Lietuvoje gyvenantiems žmonėms būti tuo, kuo jie nori būti, tiesiog sukurtume daug geresnį socialinį klimatą. Tai labai paprasta žinutė.“ Argumentas „We are here. We are queer. Deal with it!“ man skamba neskoningai ir neįtikinamai ir šaukiasi nemalonių analogijų  yra ir pedofilų, yra ir žudikų, yra ekshibicionistų, yra vagių, yra ir homofobų.  Ir visi jie akivaizdžiai buvo visą laiką (be abejo, su tomis pačiomis išlygomis, kurių reikalauju aukščiau, kalbėdamas apie tapatybę). Toks Raskevičiaus argumentas silpnas būtent todėl, kad „LGBT“ įtraukia į kažkokią neapibrėžtą „keistuolių“ (freaks) kategoriją, kurią tęsti galima labai toli. Toliau jis šneka sklandžiau ir postuluoja Apšvietos laikų idėjas, kaip kad lygybė, tačiau vėl daro keistą judesį, norėdamas toleranciją LGBT pateisinti tuo, kad tokie žmonės „integruojasi“. Autistai sunkiai integruojasi, tai, hmm, su jais galima daryti eksperimentus, kaip su gyvūnais, gal? Socialinė integracija jam toks svarbus kriterijus, kad nusveria ir kiekvieno asmens vertingumą. Beje, keista, kad pabrėžiama, kad vertingas „pilietis“ – pabėgėlis nevertingas? Neįpilietintas žmogus – nevertingas? Taigi, ir nepakankamai įtrauktas į visuomenės struktūras žmogus – nevertingas. Kalbėdamas apie gyvūnus fermose ir verslininkų „susirūpinimą“ jai, Jeanas Baudrillard‘as sako: „Turbūt niekas geriau neparodo, kad „humanizmas“, „normalumas“, „gyvenimo kokybė“ tėra viena iš rentabilumo peripetijų.“ (Baudrillard: 151)

Toliau Raskevičius aptaria, ką Lietuvoje veikia LGBT organizacijos, visų pirma, LGL, ir išskiria tris punktus, pirmi du iš kurių mane tenkina, tačiau užbaigia: „Ir trečias aspektas – skatinti visuomenės diskusiją ir galiausiai sureguliuoti bazę dėl tos pačios lyties porų santykių teisinio pripažinimo.“ Taigi, žmogus vertingas tik tada, kai įšeimintas. Santykiai vertingi tik teisiškai pripažinti. Taigi, kai LGBT prisideda prie biopolitikos. Taigi, utilitaristiškai, o gal pataikaujant, teigiama, kad LGBT ar bet kokių kitų žmonių vertę apsprendžia jų naudingumas, ką jie duoda visuomenei ir t.t. Žmogus, kurio santykiai ar jausmai nėra apiforminti, yra kliūtis biopolitika paremtai visuomenei. Vienamatėje visuomenėje, apie kurią kalba Herbertas Marcuse, mes visi turime būti savo vietoje, nors įvairūs ar vartojantis personalizuotus daiktus.

Galiausiai, įdomiausią savo mintį LGL atstovas paliko pabaigai, kaip ir dera. „Mūsų kolegų pradėta iniciatyva [Pastaba: nuoroda įdėta mano] apie šias labai jautrias ir gyvenimiškas patirtis, apie LGBT asmenis Lietuvos visuomenėje yra sveikintina ir labai jautri, sveikinu tuos žmones už drąsą ir pasiryžimą. Reikia pasakyti, kad tie žmonės, kurie atsiskleidžia, dažniausiai yra jauni. Bet LGBT bendruomenę sudaro ne tik jauni žmonės – joje yra ir pakankamai žymių bei visuomenėje aktyviai veikiančių piliečių, tik jie kol kas tyli. Manau, kai pradėsime vadinamąją atsikleidimo [sic] bangą, kai kiekvieno LGBT bendruomenės nario pareiga taps viešai pasisakyti, kad jis yra LGBT ir tokiu būdu griauti stereotipus, būtent tada ir pajudėsime vis [sic] jėga.“ Taigi, jautrumas (ir empatija) yra toks svarbus dalykas, kad vertas paminėjimo net dusyk tame pačiame sakinyje. Ir visi privalo atsiskleisti, pasisakyti. Tai išreikšta, pirmiausia, dviem aspektais. Pirma, teigiama „kas galėtų paneigti?“, kad daugybė „celebrities“ yra LGBT. Tada kandžiai priduriama, et, va, jaunimas drąsūs ir žavūs, o tie va – tyli! Čia darytinos dvi išvados: buvimas LGBT yra toks esencialistiškai (prisiminkime: juk „prigimtis“) mąstomas ontologiškai kitoks būvimo būdas, kad tokią savybę turintis žmogus neturi kito pasirinkimo, tik „prisiimti atsakomybę“ ir kurti savo, kaip LGBT žmogaus, tapatybę; „celebrities“ ir yra tai, kas „neša žinią“, todėl vienas aktorius/ė ar politikas/ė pasako, kad yra gay, ir išsyk atsveria 1000 vaikinukų ir mergaičių, kurie visai nieko, bet, na, patys suprantate – ne „celebrities“. Antra, ir svarbiausia, yra tai, kad kiekvieno LGBT žmogaus pareiga yra pranešti (į artimiausią karinį komisariatą?), kad toks/tokia yra. Ir jokių išsisukinėjimų! Be to, grįžtant prie „celebrities“, paaiškėja, kad atsiskleidimu bus griaunami „stereotipai“. Tačiau, pvz., jei visiškai stereotipinis „moteriškas“ gėjus ar visiškai stereotipinė „vyriška“ lesbietė pasisakys, tai nebetinka? Arba jei pasisakys koks gėjus autistas, nežiūrintis į akis, kai kalba – ar nebus tokie „prisipažįstantieji“ patraukti į šalį (arba bus kuriami nauji tapatybių vėriniai), o LGBT tapatybė bus tyčia siejama kaip tik su fotogeniškais „celebrities“ ir kurs įvaizdį, kad LGBT yra „sėkmingi“, „verslūs“, „gražūs“, „daug pasiekę gyvenime“, nes, nors yra ir kitokių, bet tuos reikėtų nukišti kur nors į tolimą kampą. Su visa derama pagarba, man idėja apie privalomą atsiskleidimą atrodo sadistiška. Tai Panoptikono ir kontrolės visuomenės modeliai, tai Foucault Gaze, šaltas vizituojančio gydytojo, kalėjimo prižiūrėtojo, mokytojo, psichologo žvilgsnis. Akivaizdu, kad postuluojama LGBT tapatybė yra socialinė, todėl numato ir socialinę atsakomybę ir reikalavimą užimti tau skirtą vietą – gete. Pilna jėga mes pajudėsime į Giorgio Agambeno aprašytą koncentracijos stovyklą, kur „nuoga gyvybė“ bus tai, kas mums liko, nes nieko žmoniška mums nebus leista turėti.

Straipsnį norėtųsi baigti Deleuze‘o citata, kuri yra ir šio straipsnio antraštėje. „Laiške griežtam kritikui“, kuris šiame kontekste labai tinka, filosofas sako: „Tu, tu tik ir galvoji apie provokacijas, publikacijas, klausimynus, viešus prisipažinimus (prisipažinkprisipažink...).[Pastaba: vertimas iš anglų kalbos mano]“ (Deleuze: 11) Belieka pasilikti daug dalykų vien sau.    


Baudrillard, Jean. 2002. Simuliacija ir simuliakrai, vertė Marius Daškus, Vilnius: Baltos lankos

Deleuze, Gilles. 1995. Negotiations, vertė Martin Joughin, Columbia University Press 

Foucault, Michel. 1999. Seksualumo istorija, I t., vertė Nijolė Kašelionienė, Vilnius: Vaga, p. 7-123