Saturday, 7 May 2016

„Keulė rūkė“ vartojimo apologija

Galbūt rašyti apie skandalingąją užkandinę „Keulė Rūkė“ (sic) būtent dabar jau nebeverta, nes didžiausias šios įstaigos kada nors sugeneruotas skandalas jau gerokai primirštas, tačiau, kadangi šis mano tyrimas netaiko į aktualumą, kaip kad „Keulė Rūkė“, manau, jog pagrindinius jų komunikacijos akcentus aptarti galima ir dabar. Tiems, kas galbūt primiršo turimus omenyje įvykius, trumpai priminsiu, jog kalba eina apie po Paryžiaus teroro aktų 2015 m. lapkričio 13 d. minėtos užeigos socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje patalpintą įrašą su nuotrauka, kurioje – taukais ir padažu apšlakstytas krikščioniškas Psalmynas, kurio keli lapai išplėšti. Nuotrauka ir įrašas skirti pajuokti besidalinančiuosius žyma su grotelėmis #PrayForParis („Melstis už Paryžių“). Ažiotažas kilo nemenkas ir kelias dienas šis demaršas buvo vis primenamas įvairiuose Lietuvos naujienų portaluose, dažniausiai neslepiant per daug neracionalizuojamo pasipiktinimo. Savo ruožtu aš analizuoju įstaigos vadovo Dominyko Čečkausko interviu portale Ore.Lt, pasirodžiusį tuoj po minėtų įvykių, kuriame jis plačiai išdėsto savo veiklos principus bei motyvus, bei bandau atsakyti į klausimą, ką iš tiesų galima ir reikia įžvelgti šitoje „vertybių kolizijoje“.

Pirmiausia, derėtų trumpai apsibrėžti tyrimo kryptis. Aš bandau analizuoti, koks yra „Keulė Rūkė“ komunikacijos tikslas ir kokios priemonės naudojamos jam pasiekti. Taip pat įdomu stebėti, kokį visuomenės ir pasaulio vaizdą paišo užkandinės atstovas. Norisi atsispirti pagundai pasiduoti netikrai dichotomijai, kuri iškilo šio skandalo metu: tikintieji prieš netikinčiuosius, paniurėliai veidmainiai prieš gyvenimu besimėgaujančius linksmuolius, dorieji prieš nedorėlius, moralistai prieš hedonistus. Aš siūlau žiūrėti į „Keulė Rūkė“ per vartojimo prizmę. Taigi, šio teksto tema iš esmės yra vartojimo paveikslas, kokį mums paišo (tokie kaip) „Keulė Rūkė“. Tokiu atveju, skandalas praranda savo išskirtinumą ir pasimato jo banalumas.
  
1. Skandalas ir pojūtis kaip prieskoniai

Prancūzų filosofas ir sociologas Jeanas Baudrillard‘as teigia, kad šiais poindustrinio kapitalizmo ir vartojimo visuomenės laikais mes vartojame nebe produktus, o potyrius. Produktas iš to, kas yra suvartojama virto patirties nešėju. Reklama akcentuoja nebe turėjimą, o įspūdžius ir patirtis, kuriuos šis turėjimas generuos tavyje, jei įsigysi tau siūlomą objektą (Baudrillard: 204). Bet koks vartojimas yra nebe produktų, o paslaugų plačiąja prasme vartojimas. Todėl „Keulė Rūkė“ teikia ne vien burgerius, bet ir ypatingą patirtį, ypatingus išgyvenimus, ypatingus jausmus.

D. Čečkauskas piktinasi Lietuvoje neva vyraujančiu požiūriu, kad užkandinė turi tik gaminti maistą ir neturi politikuoti bei giriasi, jog „Keulė Rūkė“ siūlo ne vien burgerius, bet, svarbiausia, „[i]r dar enterteinina aktualia komunikacija“. Toliau jis teigia, kad „būti mielam“ visiems versle tapo nebemadinga ir nebeapsimoka, „[k]ad žmonės nebenori formalaus masinio produkto, jie nori kažko tikro ir nuoširdaus“. Išties, juk reikia parduoti ne burgerius, o įspūdžius, patirtį. Šiuo atveju patirtis yra labiau rafinuota, ne-plebėjiška – susirūpinusio vakariečio egzistencinė patirtis. Parduodami savo burgerius kreatyviniame aktualių įvykių originalios, savitos recepcijos fone, jie sukuria unikalią klientų patirtį – būti štai-tokiu, ne-tokiu-kaip-visi, sąmoningu, susirūpinusiu, susipratusiu ir besidominčiu aktualijomis ir inovacijomis pasaulio piliečiu. Tikslas yra gana banalus – prastumti savo preke efektyviausiu būdu. Kadangi panašią prekę ant kiekvieno kampo šiais laikais stumdo bet kas, apeliuojama į tikslinę, neslėpkime, – hipsterių, auditoriją. Į tuos, kuriuos užveda aktuali komunikacija. Į tuos, kurie trokšta „autentiškumo“ („kažko tikro ir nuoširdaus“ – pagal užsakymą ir puikiai paruoštą planą, žinia) ir kuriems, kaip pamatysime toliau, Čečkausko giliu pastebėjimu, patinka juokeliai apie religiją. Taigi, patosas apie laisvę yra tik būdas sujaudinti hipsterį. Visa tai – paslaugos dalis. (Ten pat) Anas, kimšdamas burgerį ar šonkaulius, galės pasigirti tuo, kad prisidėjo prie šviečiamojo darbo Lietuvoje ir kad padarė šį pasaulįį bent kiek geresnį. Mat suvalgyti burgerį, anot Čečkausko, šiaip ar taip, yra veiksmas, o maldos – ne. Vartojimą šiame interviu jis bando pateisinti kaip iš esmės vienintelį kovos su terorizmu būdą, būdą „solidarizuotis“ su aukomis ir parodyti islamistams vidurinįjį pirštą. Tai, kad šis „kerštas“ fanatikams atsitiktinai neša pelną jo įstaigai, verta laikyti sutapimu.

2. Kliūtys vartojimui ir kūrybingas jų pašalinimas

Bene didžiausias dėmesys minėtame interviu skiriamas religijai, temai, kuriai „Keulė Rūkė“ jau senokai neabejinga, ir kuri ir buvo skandalo dėmesio centre pernai lapkritį. Apie savo liūdną patirtį Vilniaus jėzuitų gimnazijoje ir analogiškai liūdną žmonos Rūtos Jankauskaitės, užsiimančios visų įstaigos vizualinių provokacijų menine dalimi, patirtį prabilęs verslininkas toliau teigia: „Abu sutikome daug fanatiškų krikščionių, todėl manome, kad tai yra didelė problema Lietuvoje (lengva kalbėti apie nuosaikią krikščionybės versiją tiems, kam vienintelė jos išraiška – šeimyninis susirinkimas prie Kalėdų stalo). Lietuvoje islamo ekstremizmas nėra reali problema, tuo tarpu radikali krikščionybė yra čia pat.“ Perskaitęs šias eilutes likau kiek suglumęs – aš tikrai gyvenu toje pačioje šalyje, apie kuria čia kalbama? Pratęsiant Čečkausko mintį, darytina išvada, kad Lietuvoje religinis fanatizmas nė kiek nenusileidžia Sirijai ar Irakui su Saudo Arabija. Kaip įmanoma Lietuvą, Edwardo W. Saido terminais šnekant, paversti „Orientu“, man lieka paslaptis. Tiksliau, paslaptis yra, kaip tokie pasisakymai nesukelia juos skaitantiesiems ar girdintiesiems kognityvinio disonanso, nes, regis, nesukelia, kadangi tokių pasisakymų nemažėja.

Egzotiškoji „Keulė Rūkė“ keikiama atsilikusi Lietuva – iš tiesų baisi šalis, tik klausimas, kur ji egzistuoja... Ji tarnauja kaip fonas, kaip „Kitas“, kuriam rodomas vidurinysis pirštas. Tai tam „Kitam“ reikia švietimo, tai tam „Kitam“ reikia „drąsių pasisakymų“, kaip sako Čečkauskas. Bet  be šito „Kito“ „Keulė Rūkė“ komunikacija netektų to specifinio jouissance, kurį ji sukelia.

Daugkartiniai Čečkausko bandymai išvengti tiesaus atsakymo, kodėl ištepliojo ne Koraną – juk skirta islamistų teroro akto aukoms atminti, ar ne? – yra juokingi. Be abejo, tarptautinis skandalas užkandinei yra per didelis kiaulienos gabalas praryti, tad tenka apsiriboti lietuviškomis aktualijomis. Tačiau juk neuždrausi to pateikti kaip kilnų Lietuvoje veikiančios įtakingos teroristinės organizacijos CSL (Christian State of Lithuania) puolimą. Drąsus žingsnis, vertas pagyrų. Tiems islamistams iki mūsų tikybos mokytojų – toli. „Tai nėra normalus nuosaikus tikėjimas, tai – neapykantos ir fanatizmo kultūra. Tai tik įrodo, kad reikėjo postinti būtent krikščionišką maldyną, o ne Koraną. Ekstremistai ir fanatikai yra ne kažkur Sirijoje ar Prancūzijoje – jie čia pat mūsų panosėje.“ – perspėja verslininkas. Staiga, atsivertęs panašų interviu ar kokį straipsnį (dažniausiai susijusį su kokia nors nevyriausybine žmogaus teisėmis besirūpinančia organizacija), sužinai, kad Lietuva yra trečiojo pasaulio šalis, kurioje girtauti ir mušti žmoną yra norma, celebruojama aukščiausiu lygiu. Toks distancijavimasis nuo kasdienybės yra stulbinantis ir visgi labai dažnas. Lietuva yra „Orientas“, gryna katalikiškų fanatikų tvirtovė su eretikų deginimais tarpuose tarp juodaodžių linčiavimo bei vairavimo girtame stovyje.

„Esam postinę geidulingai į mūsų mėsainį žiūrintį Jėzų, Budą su “Keulės” galva ir vandens šautuvais, lazeriais šaudančius angeliukus. Per Vėlines rodėme prie “Mcdonalds” uždegtą žvakelę ir gedulingą vainiką. Kai JAV legalizavo vienos lyties santuokas, perdarėme savo logo į fetišistinę gay keulę. Dieną prieš teroristines atakas kalbėjome apie žodžio laisvę, o dieną po atakų rodėme Laisvės statulą su alaus bokalu rankose, skatindami žmones ne bijoti, o mėgautis gyvenimu, taip žeminant fanatiškus teroristus.“ – nuveiktais darbais dalinasi Dominykas Čečkauskas. Jis visa tai įvardija kaip „hedonizmo“ skelbimą ir aukščiausia žmogiškosios laisvės forma. Hipsteris Jėzus reklamuoja mėsą – nėra nieko švento. Taigi, viskas yra profaniška, viskas yra profanizuojama. Imanentinė tikrovė pasiekia savo išsipildymą kosminiame vartojimo akte – nueini, nusiperki, susimoki, suvalgai, suvirškini, išsituštini ir vėl iš pradžių. Neverta piktintis kad tai esą šventvagystė- tai tiesiog kūrybingas simbolių ir kultūrinių referencijų, kurios vis dar rezonuoja konkrečioje Lietuvos aplinkoje, naudojimas, siekiant pelno (Ten pat: 188).

„Like’ų tiek ir tikėjomės – religiniai postai visada jų susilaukia daug, mūsų auditorija mėgsta, kai kalbam apie dalykus, kurių jiems vaikystėje neleisdavo tėvai ar seneliai.“ – teigia „Keulė Rūkė“ vadovas. Kalba eina apie draudimų atsisakymą ir jaunatvišką šėlsmą versus niūrią tėvų ir senelių primestą askezę. „“Keulė”, kaip geroji mama, sako: “Nori mėsainio pietums? No prob. Nori pepsio ir saldumynų? No prob. Nori alaus? Chillas. Nori neit sekmadienį į bažnyčią, pasijuokt iš tų, kas eina, o pats valgyt šonkaulius? Easy.” – tęsia verslininkas. Desakralizavus tikrovę, atmetus primestus suvaržymus, jau galima mėgautis. Baisus košmaras – jau praeityje, mokyklos koridoriuose, tėvų namuose, tamsioje vaikystėje. Būtent apie tai kalba Slavojus Žižekas, teigdamas, kad dabar mus visus kamuoja superego įsakymas „ENJOY“ („Mėgaukis“). Negalėjimas ar nenorėjimas mėgautis laikomas trūkumu, gėda, liga ir disfunkcija, impotencija, kuri griauna gyvenimus ir kurios žūtbūt reikia atsikratyti, kol dar ne per vėlu, kol dar yra likę laiko mėgautis. Jau minėtas Baudrillard‘as teigia, jog dabartinis žmogus vartotojas „[t]arsi įpareigotas būti laimingas, įsimylėjęs, meilikaujantis ar tas, kuriam meilikaujama, viliojantis ar viliojamas, dalyvaujantis, euforiškas ir dinamiškas. Tai egzistencijos maksimizacijos principas per kontaktų ir ryšių dauginimą, per intensyvų ženklų ir objektų naudojimą, per sistemišką visų mėgavimosi galimybių eksploataciją.“ (Ten pat: 91) Bėda, kad visas mėgavimasis, visi malonumai, kurių laikinumas ir tuštybė buvo žinomi jau senovės graikams, yra tiesiogiai susijęs su vartojimu. Ir, be abejo, mes skatinami mėgautis (Baudrillard‘as skiria mėgavimąsi nuo vartojimo) ne iš meilės mums ir ne iš noro mus išlaisvinti.

Tačiau tęsiam apie desakralizaciją. Desakralizacijos aktas šiuo atveju vykdomas paveiksliukais. „Lietuvai žūtbūt reikia drąsių pasisakymų.“ – primygtinai tvirtina užkandinės vadovas. Be abejo, juk ji – „Orientas“. Grįžtame prie profaniško mėgavimosi desakralizacijos aktu kaip ypatingo padažo mėsainiams  tai yra unikali patirtis, kurią suteikia būtent ši įstaiga. Pražiūrima tik tai, kad desakralizavus tikrovę, pats malonumas profanizuoti ją išnyks – nebeliks prieš ką grūmoti. Tikėjimas galutiniu profanizacijos aktu yra beveik religinis. Taip pat nesunku pastebėti, jog tokia „religijos kritika“, kokia užsiiminėja ši užkandinė yra kur kas efektyvesnė priemonė mobilizuoti Lietuvos „šiaudiniams katalikams“, negu švietėjiškai misijai, kuriai jie neva pasišventę. Galiausiai, koks žmogus „religijos kritika“ laikys chamišką bei savanaudišką marketingą, turint aiškų tikslą pritraukti hipsterius? Tai tik pablogina netikinčiojo, agnostiko, ateisto ir laisvamanio įvaizdį – jie yra hedonistiniai nepraustaburniai dvasios ubagai, sakys daugelis (tas du kartus per metus, per Šv. Kalėdas ir Šv. Velykas, tikintis daugelis), nes „Keulė Rūkė“ ir nori taip juos įvertinti. Tokį portretą jie ir paišo. Mano manymu, tai beviltiškiausias įmanomas būdas kovoti su „religiniu fanatizmu“- tapti viskuo, kuo laikomas netikintis žmogus ir dar tuo įnirtingai didžiuotis. Be abejo, kramtant burgerį. Visa tai užkandinės vadovas vadina „progresyvumu“ (kaip visišką priešingybę Dalios Teišerskytės ir Marijaus Adomaičio „absurdiškam konservatyvumui“). „Progresyvumas“ šiame kontekste yra buvimas hipsteriu. Tai reiškia vartoti ypatingu, unikaliu, autentišku, personalizuotu ir socialiai atsakingu būdu. Taigi, išties, pasirinkimas Lietuvoje menkas: fanatiška tikybos mokytoja, prievarta kalanti tikėjimo tiesas į vargšelių vaikučių galvutes arba kepti kiaulės šonkauliai. Be abejo, burgeris, šalia hipsteriškos barzdos, turėtų tapti progresyvumo simboliu. Nes, galiausiai, šis progresyvumas yra ne kas kita, kaip neoliberalizmas, kuris yra fun. Jei turi pinigų, aišku.

3. Filosofavimas burgeriais

Pastanga vartojimo apologijai suteikti sakralumo aureolę, matoma šiame interviu, išties didinga. Sorbonoje studijavęs (bet gal nebaigęs?) Čečkauskas į kairę ir į dešinę svaidosi laisvę išaukštinančiais pasisakymais, tačiau sunkiai sugeba tikslingai vartoti visą eilę sąvokų. Pvz., „vertybės“ – neaišku, kaip reikėtų suprasti šios ir daugelio kitų sąvokų reikšmę jo kalboje. O garbinama laisvė yra suvokiama (arba pateikiama auditorijai, sykiu numatant auditorijos suvokimo lygį) dvylikamečio, kurį užkniso tėvai ir mokykla, akimis. „“Keulė” turi viena esminę vertybę, tai – Laisvė. Laisvė tikėti tuo, kuo nori tikėti, laisvė daryti su savo kūnu, tai, ką nori daryti, laisvė vartoti, tai, ką nori, laisvė ateiti pachmelnam mėsainio, laisvė stovėti už baro su tatūchom, tuneliais ar barzda. Galu [sic] gale, laisvė pas mus neateiti, jei esi pagiežingas ir kerštingas žmogus.“ – teigia  Čečkauskas. Taigi, bent kartą prabilta tiesiai – „laisvė vartoti“. Būtent tai ir ne kas kita ir yra visa „Keulė Rūkė“ filosofavimo burgeriais esmė. Įsakymas „Mėgaukis“ galioja visiems ir kiekvienam, todėl ‚nestabdyk“, arba tapsi „pagiežingu“ ir „kerštingu“. Kalbant rimčiau, visi užkandinės vadovo, studijavusio „politinę istoriją“ Sorbonoje, išvardyti laisvės predikatai verčia galvoti, kad didžiausią įspūdį jam padarė ne Rousseau ar Monteigne‘is ar koks Locke‘as, o veikiau „Filosofija buduare“, parašyta Markizo de Sade‘o; visi jie yra vartojimo visuomenės subproduktai – laisvė pirkti tai, ko tau nereikia, laisvė būti „kitokiam“, jei aišku, įperki ją. Ir vėlgi, nuskriausto dvylikamečio nihilistinis patosas. Išties, laisvė yra turėti tatuiruotę. Ypač, jei mama draudžia.
 
Žodžio laisvė, kuriai skirtos adoracijos užima didžiąją dalį straipsnio, turi kažkur baigtis. Ir baigiasi ji štai kur: „Po mūsų posto gavome 200 vienos iš penkių žvaigždučių įvertinimų feisbuke, buvo parašyti trys tendencingai prieš mus nukreipti straipsniai didžiuosiuose portaluose, gavome grasinimų susidoroti fiziškai, teisiškai, ekonomiškai ar net susisprogdinti mūsų užkandinėje. Tai nėra normalus nuosaikus tikėjimas, tai – neapykantos ir fanatizmo kultūra.“ Be abejo, žodžio laisvė O.K., tačiau štai vienos iš penkių žvaigždučių įvertinimai „Facebook‘e“ yra islamistų teroro akto atitikmuo lietuviškoje žemėje. Visi šiais laikais gali turėti nuomonę – daug kartų nuskamba šiame interviu. Jis netgi pristatomas kaip „turinčios nuomonę apie viską“ keulės pasisakymai. Tačiau, matyt, visgi, keturios kojos gerai, bet dvi – geriau, kiaulių nuomone. Visiškai neteisindamas žmonių, kurie dalino įvertinimus (jų motyvacija yra tik jų reikalas), galiu tik pasufleruoti Čečkauskui, kad, matyt, bent dalis tų, kurie taip prastai įvertino jo užkandinę, pasinaudojo jo patarimu. Juk jis teigė: „Neatsakinga būtų matant neteisybę visuomenėje tylėti. Laisvė ir yra atsakomybė.“ Žodžio laisvė „Keulė Rūkė“ žodyne virsta kažkokia parodija ir iš esmės priima visas tas formas, kurias jai prikiša kritikai (kaip ir ateizmas).

Kada postmoderniame amžiuje (ši frazė kažin kodėl interviu metu taip ir nenuskambėjo) visi gali turėti savo nuomonę ir ją laisvai reikšti, akivaizdu, kad visos nuomonės vienodai bereikšmės. Viską lemia galių žaismas, ką jau yra pastebėjęs Nietzsche. Galia, šiuo atveju yra ir „Keulė Rūkė“ pusėje – galia skelbti savo nuomonę, ją pateikti socialiniuose tinkluose, buvimas cool. Kitoje barikadų pusėje galia apsireiškė naujienų portalų straipsniuose ir komentarų skiltyse pačių „Keulė Rūkė“ puslapyje. Tačiau svarbiausia galios išraiška yra ir liko rinkos ekonomika. Būtent jos ir verta atsiklausti, prieš imant turėti savo nuomonę. Ar mano turima nuomonė man naudinga? Ar ją turėti apsimoka? Ar ji nepakenks mano karjeros perspektyvoms? Ar jausiuosi kietas, turėdamas šią nuomonę? Tada turi teisę tikėti, kuo nori, daryti, ką nori ir būti, kuo nori, ypač – savimi, bet nepamiršk užsidirbti, kad visa tai įpirktum, o geri dėdės su barzdomis pasirūpins tavo entertainment‘u aktualia komunikacija
.   

Taigi, „Keulė Rūkė“ komunikacija yra vartojimo apologija: vartok, lietuvi, išsijuosęs, nes tik taip būsi: a) vakarietis, saikingai ir teisingai, bet empatiškai ir nuoširdžiai, reiškiantis susirūpinimą ir visada pasirengęs solidarizuotis (rami sąžinė); b) laisvas (kad galėtum vartoti, aišku). Ir, be abejo, visa tai su sąlyga, kad turi pakankamai pinigų, kad įpirktum tas patirtis, kurias tau suteikia „Keulė Rūkė“.  Nuomonę gali turėti, aišku, kiekvienas, o dar labai gerai, jei nuomone galima pagardinti mėsainį. Vartotojiškumas jau senokai plačiai smerkiamas, ypač hipsterių tarpe, tačiau start-uperių ir apps‘ų kūrėjų kartai reikia šio to daugiau – ramios sąžinės, kurią ypač paglosto žinojimas, kad prisidedi, maloniai leisdamas laiką ir vartodamas, prie taikos visame pasaulyje, skurdo panaikinimo ir bado įveikimo pasaulyje. Produktas, kurį suvartojęs, hipsteris jaučiasi padaręs žygdarbį arba „įgalinęs“ savo „tikrąjį aš“, negali būti per brangus – juk kiekvienas mūsų nusipelnėme geriausio. Išteplioti ir suplėšyti Psalmyną, kuris, jei tikėsime Bernardinai.Lt straipsniu, yra retas egzempliorius, skirtas silpnaregiams (iš to ir užrašas „Viešpatie, aš regiu“ – šiame kontekste tai skamba kažkaip itin makabriškai), nereiškia nuvainikuoti stabus. Tai tereiškia nuvainikuoti skonį, ką ir daro visa „Keulė Rūkė“ komunikacija, pradedant darkyta kalba. Juk ne vien religija ar pažiūros trukdo su pasimėgavimu vartoti, kartais trukdo ir geras skonis. Chamiškumas ir primityvumas „Keulė Rūkė“ yra pavadintas progresyvumu. Progresyvumas „Keulė Rūkė“ stiliumi  tai leftistinis susirūpinimas visais ir viskuo, empatijos, sąmoningumo, jautrumo ir jausmų turėjimas, vartotojiškumas su žmogišku, kas, kad barzdotu veidu. Toks progresyvumas yra buvimas „ypatinga snaige“ ir „saugios erdvės“ reikalavimas. „Keulė Rūkė“ ir yra tokia saugi erdvė, kur maloniai gali leisti laiką tarp „savų“. Galiausiai, impotentus, negebančius pajusti malonumo vartojant, belieka užjausti. Kas tau neleidžia vartoti? Gedulas, religija, įsitikinimai, politinės pažiūros, etinės pažiūros, rūpestis dėl gyvūnų gerovės? Pašalinkime tai ir tau palengvės – galėsi vartoti be kaltės jausmo – galėsi laisvai ir su pasimėgavimu vartoti. Įveik savo vidinius barjerus, įveik visus kompleksus – bet kam? Tam, kad galėtum laisvai ir be kliūčių vartoti, nes vartojimas ir kapitalizmas yra tai, prieš ką skandalingieji „Keulė Rūkė“ neburnoja ir neketina to daryti... Kol dauguma piktinosi „Keulė Rūkė“ šventvagiškumu, retas pastebėjo jų panieką geram skoniui apskritai ir bandymą ne vien desakralizuoti viską, t.y. viską paversti vartojimui skirtu objektu arba vartotina patirtimi, bet ir paversti vartojimą religija, kuriai atnašauti rikiuojasi eilės. Ironiškai šyptelėk į ūsą (tinkamas posakis hipsteriui) ir vartok toliau, nes, jei jau gyvenam kartą, tai pradžiugink užkandinės savininkus ir pagerink šalies ekonomiką – negi gaila? Bet nepamiršk, kad vienas draudimas lieka – nevartoti draudžiama. Vartojimo modelis, propaguojamas „Keulė Rūkė“ yra ne šiaip nuosaikus, įprastas vartojimas, „buvimas geru visiems“, pažįstamas mums iš reklamų, visiems jau seniai nebeįdomus, bet neapykantos viskam, kas neleidžia vartoti, bei fanatiško vartojimo (ne vien burgerių, bet ir progresyvumo) kultūra, perfrazuojant Dominyką Čečkauską. Tai bandymas savo pranašumą įrodyti dažnai panašaus plauko veikėjų nemėgstamo (neatsižvelgiant į jo dabar jau buvusių oponentų pažiūras bei retoriką) Donaldo Trumpo būdu. Visuotinio celebravimosi laikais kiečiausi celebruoja savo chamiškumą ir jaučiasi puikiai.


Baudrillard, Jean. 2010. Vartotojų visuomenė: mitai ir struktūros, vertė Neringa Abrutytė, Vilnius: Kitos knygos, 258 p.