Monday, 16 May 2016

Identifikacija kaip getoizacija: vieno atvejo analizė

Socialiniuose tinkluose – daug skelbimų apie būsimus renginius. Vienas toks renginys vyko Vilniuje kovo 18 d. Renginys vadinasi „Bi-Cafe“ ir buvo organizuotas Lietuvos Gėjų Lygos (toliau – LGL). Renginio puslapis socialiniame tinkle „Facebook“ paženklintas tradiciškai biseksualių asmenų judėjimui priskiriamomis spalvomis – mėlyna, violetine ir rožine – bei spindi įvairių asmenų nuotraukomis, kurių tarpe netrunki atpažinti gana gerai atpažįstamų personų. Iš man pažįstamų – Lady Gaga, Freddy Mercury, Miley Cyrus, Davidas Bowie ir, man kiek netikėtai, Amy Winehouse bei Iggy Pop. Tai, kad šie žmonės „reklamuoja“ renginį, šiek tiek klaidina, juoba, kad aprašyme apie juos nepasakoma nė žodžio – jų aprobavimas laikomas detalesnio komentaro nevertu dalyku turbūt. Dar iškalbingesnis renginio aprašymas: „Kovo 18 d. penktadienį po darbų ir mokslų kviečiame tave į Bi-Cafe! Pasitiksime ne tik su kavos puoduku, bet ir kultūrine programa: fone gros specialiai šiam vakarui sulipdytas biseksualių atlikėjų grojaraštis, o prie staliukų šiek tiek smegenis pakrutinti skatins interaktyvūs ir smagūs užsiėmimai Bi-tematika (nematomumas, santykiai, sveikata bei daug kitų klausimų). Kovo 18 dienos vakare atsipalaiduok improvizuotoje kavinėje LGBT centre, Pylimo g. 21.“ Pateikiama versija ir anglų kalba. Šis tekstas suteikė puikią progą pamąstyti apie tapatybės politiką (angl. „Identity Politics“) ir jos naudą bei žalą, taip pat apie individų, priskiriamų mažumoms, savęs identifikacijos procesus. Panašių svarstymų galima pateikti kitais panašiais priverstinės kategorizacijos ir getoizacijos atvejais  tarkim, kai moterys raginamos balsuoti už moteris (apie tai rašė Nida Vasiliauskaitė). Bet būtent šis atvejis, LGL organizuotas renginys biseksualumo tematika, yra ypač chrestomatinis pavyzdys, kurį ir pasistengsiu aptarti.

Taigi, ką mums sako šis renginį reklamuojantis tekstas? Visų pirma, jau pats renginio pateikimas, naudojant įvairių žinomų žmonių nuotraukas sugestijuoja, kad adresatas „pateko į gerą kompaniją“ – būti „vienoje stovykloje“ su tokiais talentingais ir sėkmingais žmonėmis kaip Davidas Bowie ar Freddy Mercury bei Iggy Pop ar netgi ir Lady Gaga skamba viliojančiai. Tai, kad šie asmenys taip paprastai priskirti tam tikrai klasei, šiuo atveju, biseksualių žmonių, jau kelia šiokių tokių klausimų. Nieko nauja, kad daugelis popkultūros garsenybių švaistosi pareiškimais apie savo lytinį gyvenimą, taip pat ir seksualinę orientaciją, dažnai tai daroma komerciniais tikslais (iš kitos pusės – pvz., nuslepiant nepageidaujamus faktus nepalankioje aplinkoje, ypač senais laikais), daugelis jų „parodymus“ šiuo klausimu keičia kas kelerius metus ar dažniau. Bandymas šiuo žmonės „įtraukti“ į savo programą kaip savotiškus pirmtakus ar autoritetus yra dažnas reiškinys bet kokiame panašiame „laisvinančiajame“ diskurse. Mažumai ar socialinei grupei, kuri nebenori jaustis „žemesnė“, „menkesnė“ ir pan. (juodaodžiai, moterys, arba, kad ir lietuviai Sąjūdžio laikais ar XIX a.), reikia garbingų protėvių, pirmtakų, autoritetų, tų, kurie pateisina jų pretenzijas į kitokį gyvenimą, kitokį statusą, lygias su dauguma teises, aplinkinių pagarbą ir pan. Dažnai laikoma, kad tai  puikus būdas mažinti netoleranciją ir diskriminaciją. LGBT teisių aktyvistai nepraleidžia progos paminėti tokių žymių žmonių kaip Leonardo da Vinci, Michelangelo, Caravaggio, Alanas Turingas, Ludwigas Wittgensteinas, Piotras Čaikovskis, Marcelis Proustas bei kitų vardų, norėdami parodyti užkietėjusiems homofobams, dėl ko jie turėtų dėkoti taip nekenčiamiems homoseksualiems žmonėms. Kad tokia politika efektyvi, matyt, dalinai galima sutikti (nors tam patvirtinti neturiu statistinių duomenų), nes asmeninis pavyzdys dažnai veikia stipriau negu abstrakcija. Homofobija labiausiai pasireiškia tarp piliečių, akyse nemačiusių LGBT žmogaus, kurie susikuria savo nuosavus stereotipinius gėjus ir lesbietes, kurių gyvai nekenčia. Pamačius realius žmones, santykis iš abstraktaus pasikeičia į konkretų. Panašiai veikia ir supažindinimas su įvairiomis garsenybėmis, kurios atstovauja tam tikrą žmonių klasę. Problema, visgi, neišvengiama – da Vinci‘o ar Sapfo laikais tokių terminų kaip „LGBT“, „gėjus“, „lesbietė“, „homoseksualas“, „biseksualumas“ neegzistavo – todėl Michelis Foucault teigia, jog tokia kategorizacija niekuo neparemta ir yra anachronistinė. Mūsų laikų drabužiai yra netinkami anų laikų žmonėms- jie čia varžo, ten spaudžia, o gal kaip tik per dideli, vienu žodžiu, – netinka. Tokia pastanga primena viduramžių paveikslus, kur Biblijos ar Antikos personažai aprengti tapytojų gyvenamojo laiko ir regiono drabužiais. Tačiau konkrečiai šiame renginio anonse šie tiek jau pasimokyta iš kritikos – nematome nei Sokrato, nei Caravaggio. O gal todėl, kad tikslinė auditorija, matyt, tokių personų nepažįsta? Toliau pereiname prie teksto: „[f]one gros specialiai šiam vakarui sulipdytas biseksualių atlikėjų grojaraštis“, mums pranešama. Taigi, ryškėja vienas pasaulėžiūros, kuri stovi už šio renginio, aspektas – muzikos atlikėjai, galimas daiktas, kategorizuotini pagal seksualinę orientaciją. Jei jūsų paklaus, kuo skiriasi Davido Bowie muzika nuo Bruce‘o Springsteeno muzikos, nedvejokite ir pasakykite – pirmasis buvo biseksualus. Ir čia mes jau susiduriame su getoizacija – biseksualumo tematikos renginyje groja biseksualių atlikėjų muzika. Kita šio pasakymo versija  rasistų, tarkim, baltųjų supremacistų, renginyje groja tik baltųjų atlikėjų muzika; neonacių renginyje tikrai negroja žydų kompozitorių ar muzikos atlikėjų muzika ir t.t. Be abejo, tolerantišką šių eilučių skaitytoją ūmai ištinka šokas – kaip, kodėl, kada pereinama nuo nekalto „biseksualių atlikėjų“ biseksualios tematikos renginyje išryškinimo prie tokių „neskanių“ dalykų, kaip rasizmas ar neonaciai? Logikos požiūriu jokio perėjimo išvis neįvyko- žmonių aibei A skirtame renginyje groja žmonių aibei A priklausančių individų muzika arba negroja žmonių aibei B priklausančių individų muzika. Esmė čia tame, kad patį principą „nepamirškime, kad atlikėjas X buvo biseksualus/i“ kuo puikiausiai taiko homofobai (ar šiame kontekste derėtų išskirti „bifobus“?). Tai, kad stereotipiniam homofobui nepatinka Eltono Johno muzika, vargu, ar būtume linkę aiškinti „skonio reikalu“, kaip ir tai, kad naciai nemėgo žydų kompozitorių „dekadentiškos“ muzikos. Nerasite ir baltojo supremacisto, (atvirai) besiklausančio hip-hop‘o muzikos. Radikaliu getoizacijos atveju, tam tikra žmonių kategorija visiškai, nedviprasmiškai, absoliučiai, kategoriškai atmetama, arba, inversijos atveju, atsiriboja nuo aplinkos pati. Nesunku pastebėti, kad radikaliam homofobui visur vaidenasi gėjai; toks žmogus nedvejodamas kiekvienam jam nepatikusiam priklijuoja ši terminą, o jei netyčia pasitaiko, kad kažkam, kam jis šiaip jau simpatizuoja, kiti klijuoja tokią etiketę (ir gal ne be pagrindo), bando visaip tokį asmenį išsukti ir „išplauti“ jo mundurą. Šitoks mąstymas – neapykanta, besiremianti identitetu, – reikalauja atriboti tam tikros tapatybės asmenis, išskirti juos ir jų tapatybę naudoti prieš juos kaip ginklą. Modernus menas naciams buvo dekadentiškas dėl to, kad jį dažnai kūrė žydai (tie, kas buvo nežydai, buvo „paveikti žydų“). Žmogui apkaltinti, suniekinti, sumenkinti panaudojama jo lytinė orientacija, lytis, amžius, rasė, tautybė ir kiti požymiai – daroma prielaida, kad šie dalykai yra ne akcidenciniai, o esminiai, lemiantys, kas yra konkretus žmogus, kokia jo kuriama muzika, filmai ar rašomos knygos. Nesunku pastebėti, kad „savanoriška getoizacija“ yra getoizacijos, vykdomos iš išorės, inversija. Čia „blogiau“ virsta „geriau“, tai, ko negalima klausyti ar skaityti – privaloma lektūra. Taigi, skelbimo adresatas sužinos, kokia muzika yra atliekama panašių į jį/ją asmenų – be abejo, tai didelis pliusas šiai muzikai, kaip kad homofobo pasaulyje būtų didelis minusas. Akivaizdu, kad abi grupės apibrėžia muziką redukcionistiškai- tai aišku, kad „biseksualių atlikėjų muzika“ skiriasi nuo „heteroseksualių atlikėjų“ muzikos, kaip ir „moterų rašyta istorija“ ar „moterų kurta literatūra“ skiriasi nuo „vyrų rašytos istorijos“, „vyrų literatūros“ ir t.t. Skiriasi ne kaip kitaip, o esmingai. Todėl, kad biseksualus atlikėjas kuria biseksualią muziką, kurią, matyt, geriausiai gali suprasti biseksualus klausytojas. Smagu, kad galima penktadienio vakare nueiti atsigerti kavos ir pasiklausyti kraupokos (sprendžiant iš nuotraukų) Queen, Davido Bowie ir Lady Gagos mišrainės, kuri skelbimo adresatui signalizuos, kad ji/s yra „namie“, „tarp savų“, „saugioje aplinkoje“ (angl. „Safe Space“), kur iš už kampo neišdygs nei Petras Gražulis su šūkiu „Už Lietuvą, vyrai“, nei Julius Panka. Ir, kas be ko, skelbimo adresatas privalo žinoti, kad groja „biseksualių atlikėjų muzika“ ir jokia kita. Kita vertus, tai būdas apibrėžti, ką reiškia priklausyti žmonių grupei. Identiteto kūrimas ir palaikymas atsako į klausimus „ką reiškia būti vyru?“, „ką reiškia būti moterimi?“, „ką reiškia būti gėjumi?“, „ką reiškia būti lietuviu?“, nors akivaizdu, kad konkretaus atsakymo nėra ir negali būti. Tačiau vidinė grupės logika verčia ieškoti požymių, elgesio, aprangos kodų ir pan. Taip visuomenė tampa heteronormatyvinė, t.y., įsivaizduojama, kad visi ir kiekvienas neabejotinai ir neginčytinai yra heteroseksualūs, todėl vaikinai gatvėse bučiuoja merginas, vaikinai ir merginos laikosi už rankų, sutuoktiniai nešioja žiedus, o visos reklamos ir pop dainos paremtos paprasta meilės tarp berniuko ir mergaitės vizija. Visuomenė yra heteronormatyvinė, kadangi dauguma jos narių yra linkę į priešingą lytį. Bet tiems visuomenės nariams, kurie turi potraukį savosios lyties žmonėms, kyla keblumų susirandant vietą tokioje visuomenėje. Kita vertus, vidinė grupės logika diktuoja sąlygas savo nariams lygiai taip pat kaip ir visuomenė. Tad LGBT bendruomenėje greitai susiformuoja homonormatyvumas, kuris apibrėžia „vyro gėjaus“ ar „moters lesbietės“ vaidmenį ir yra nepalankus „kitokiems“ savo grupės viduje. Tad nesunku numanyti, jog „biseksualių atlikėjų“ pavyzdys privalo būti įkvėpiantis ir sektinas todėl, kad jie yra biseksualūs, tuo pat metu kuriami nauji elgesio modeliai ir standartai, kas neišvengiama bet kokioje save kaip nors identifikuojančioje ir kolektyvinį identitetą kontroliuojančioje grupėje. Pati mintis, kad „biseksualus atlikėjas“ nebūtinai yra toks pat svarbus, kaip koks nors kitas atlikėjas, kuris yra „ne-biseksualus“, šiame kontekste skamba kone skandalingai. Ta pati logika galioja ir homofobams.

Grįžkime prie teksto. Toliau žaismingai kalbama apie kultūrinę programą, kurią, be jau minėtų „biseksualių atlikėjų“, sudarys „interaktyvūs ir smagūs užsiėmimai Bi-tematika“. Interaktyvus  kas skamba saldžiau šiuolaikinei ausiai? Ir, be abejo, viskas privalo būti pateikiama kaip pramoga, taigi, jokio intelectual rigour, vien smagūs užsiėmimai. Jeigu kyla klausimas, apie ką užsiėmimai, atsakymas pateikiamas skliaustuose: „(nematomumas, santykiai, sveikata bei daug kitų klausimų)“. Angliškoje versijoje čia atsiranda ir terminas „bisexual erasure“. Be abejo, kas galėtų nutikti baisesnio šiuolaikinėje identiteto politikoje, negu „nematomumas“? Ir, be abejo, norint būti „matomam“ (kas kažkodėl laikoma savaime suprantama dorybe), reikia „atsižymėti“ ir „apsibrėžti“. Tam būtina jungtis į štai tokias grupes ir vaikščioti į štai tokius renginius – tik ten būsi suprastas, išgirstas ir deramai įvertintas. Jei nevaikščiosi, nebūsi ten ir nebūsi „toks“ – neturi teisės į tokį identitetą- anoks tu biseksualus/i. Matyt, kenti nuo kompleksų, jauti interiorizuotą bifobiją. Vėlgi, tapus matomam, tavo muzika bus atpažįstama kaip „biseksualaus atlikėjo muzika“, tavo kūryba  kaip „biseksualaus rašytojo kūryba“ ir t.t. Juokinga, kad kažkas gali galvoti, jog štai toks žmonių skirstymas gali būti naudingas individui. Sakyti, kad jis naudingas visuomenei, valdžiai, kitiems, kas nori individą atpažinti ir t.t. – logiška, tačiau, kad šis procesas naudingas individui kaip individui – nesusipratimas (Foucault, 1999: 122).

Prisimenu, kaip vienas pažįstamas, kažkur perskaitęs mano apsakymą, pareiškė, kad jame aptikęs „tų [suprask  homoseksualių] troškimų užuominų“. Bet kokie mano bandymai paaiškinti, kokia to teksto tema, nuėjo veltui  žmogus buvo akivaizdžiai tvirtai įsitikinęs radęs universalų raktą į mano literatūrinę kūrybą. Pabandžius užsiminti apie Michelį Foucault, pažįstamas pasakė, kad Foucault „pats buvo homoseksualus“, suprask, visas jo mąstymas yra nuspalvintas, perfrazuojant kolegą, „tų troškimų“, todėl jis netenka bet kokios intelektualinės svarbos. Kuo ši logika homofobiška, manau, papildomai neverta kalbėti. Tačiau vienas režisierius, LGBT teisių aktyvistas, apie Foucault atsiliepė labai panašiai. Taigi, matomumas veikia ne vien kaip būdas mažinti atskirtį tarp įvairių grupių (minėtas pavyzdys su homofobais, nepažįstančiais LGBT žmonių), bet ir kaip būdas įtvirtinti atstumus tarp įvairių grupių  kažkam Foucault vertė slypi jo lytinėje orientacijoje, kažkam jo orientacija reiškia visišką jo asmens ir mąstymo diskreditaciją. Virtimas matomu šitokiu specifiniu būdu virsta tapimu tam tikro fiksuoto vaidmens atlikėju. Pirmoji LGBT matomumo banga reiškė, kad daugelis manė, kad tokie stereotipai kaip „gėjus kirpėjas“ ar „gėjus dizaineris“, filmų ir pop muzikos atlikėjų įvaizdis ir pan. išsemia pačią LGBT žmonių klasę, vėliau, kita vertus, imta kratytis šitokio matomumo ir imta reikalauti kitokio, įvairesnio, „autentiškesnio“ matomumo, tačiau imperatyvas išlieka, išlieka ir problemos, kurios su juo susijusios. Kiekvienas bandymas pateikti „labiau reprezentuojančius“ LGBT elgesio modelius sulaukia naujos kritikos bangos ir reikalavimo kurti dar labiau reprezentuojančius modelius. Svarbiausia, toks matomumas užgožia patį Kito žmogiškumo suvokimą  reaguojama į tam tikras kokybes (lytis, rasė, orientacija), net nebandant pagrįsti, kodėl būtent į jas reikia reaguoti.

Ir čia galima pagaliau vėl grįžti prie Foucault. Šis mąstytojas teigė, kad XVIII a. prasidėjo žengimas į tai, ką jis įvardina kaip „disciplinavimo visuomenė“. Tai reiškė visuomenės, pagrįstos individualizacija ir individų kontrole, pradžią. Ši trajektorija atsispindėjo kalėjimuose, mokyklose ir fabrikuose bei ligoninėse. Disciplina reiškė individų skirstymą, rūšiavimą ir dėliojimą į lentynėles, kad jais būtų galima patogiai ir lengvai naudotis, kaip įrankiais (Foucault, 1998: 221-222, 228). Netrukus, XIX a. atsirado mokslinė psichologija, kuri padėjo apibrėžti didžiąją Normą ir „moksliškai“ pagrįsti individų normalizaciją, būtent tada atsirado ir tokie terminai kaip homoseksualumas, o kiek vėliau ir biseksualumas (nors šio termino reikšmė kito) (Foucault, 1999: 37, 138-139). Racionalizmo ir Apšvietos padiktuotas poreikis viską daryti metodiškai ir protingai, skirstyti, disciplinuoti ir didinti viso ko efektyvumą, kaip pastebi italų filosofas Giorgio Agambenas, aukščiausią savo tašką pasiekė per Holokaustą. Būtent metodiškai naikinti metodiškai atrinktus individus. Tas pats Agambenas pastebi, kad Prancūzijoje vykdyti Holokaustą padėjo nuotraukos identikifacijos kortelėse, kurios leido atpažinti individus. Po Antrojo pasaulinio karo visuotinė kontrolė ir individualizacija, reiškianti individo objektyvaciją, tęsėsi. Šiuolaikinė visuomenė, kaip 1990 m. teigė Gilles‘is Deleuze‘as, jau nebėra tokia disciplinarinė, kaip Foucault teigimu, o yra kontrolės visuomenė, kai kontroliuojamieji pasirenka būti kontroliuojami, nes tai užtikrina jiems gerovę ir saugumą. Identitetas neatsiejamai susijęs su naratyvais ir tam tikru troškimu suskirstyti žmones į tam tikras kategorijas. Formuojant identitetą, kuriami standartai, randama Norma, į kurią privaloma lygiuotis. Formuojant grupės identitetą, reikia ieškoti visus grupės narius vienijančio naratyvo, ritualų, svarbių datų ir istorinių figūrų ar dabarties figūrų, į kurias verta lygiuotis. Individualizacija (šia prasme), kad ir keista, nereiškia Kito kitybės įtvirtinimo, o veikiau reiškia individo objektyvaciją, kuriai pats individas su mielu noru pritaria. Gyvenant vienamatėje visuomenėje, pasak Herberto Marcuses, mums paliekama galimybė „išreikšti“ savo „unikalią“ asmenybė visaip kaip, tačiau visada toje pat vienamatėje plotmėje, kurioje nebelieka galimybės iš tikrųjų priešintis, nepritarti, diskutuoti (Marcuse: 34). Jeanas Baudrillard‘as teigė, kad vartojimo visuomenė gamina „skirtumus“ masinės gamybos būdu, leisdama mums „diferencijuotis“, „personalizuoti„ savo vartojimą (Baudrillard: 100-101). Žmogus, bandantis susigaudyti šiuolaikiniame pasaulyje, verste verčiamas pasirinkti vieną iš daugybės pramoninės gamybos tapatybių. Taigi, griebiamasi visiškai esencialistiškai suvokiamo identiteto šiaudo, kaip vienintelio rakto į savo egzistencijos „paslaptį“... Apibrėžti save kaip biseksualų ar homoseksualų reiškia išspręsti daugybę problemų ir pašalinti eilę dviprasmybių: ir tau patogu (nes žinai, kas toks esi), ir kitam patogu (nes žino, kas tu esi). Matomumas šiuo atveju reiškia ne ką kitą, o Foucault Gaze (angl. „Žvilgsnis“, „Žiūra“, „Spoksojimas“), objektyvuojantį Panoptikono žvilgsnį. Sveiki atvykę į postmodernų zoologijos sodą: kairėje – gėjai, dešinėje – lesbietės, ten tolėliau – moterys, dar tolėliau – kairiarankiai, o štai ten – kairieji, ten, kiek tolėliau, – dešinieji, o štai pačiame gale – vegetarai. Visi vienodi, visi lygūs! Visi vienodai tupi vienoduose narvuose – bet kokiuose patogiuose! Argi ne gražu? Protas nugalėjo, Linneaus klasifikacija rūpestingų prižiūrėtojų perkelta į žmonių pasaulį. Ir visada yra kavos, nemokamas Wi-Fi ir interaktyvūs užsiėmimai.

Galiausiai, ką mums sako anas tekstas? Biseksualumas iškeliamas kaip teisėtas kriterijus, paženklinantis ir apibrėžiantis individą X, ar jis būtų Petras iš Pabradės ar Onutė iš Utenos, ar Davidas Bowie su Freddy Mercury. Be abejo, tokiems žmonės reikia „saugios erdvės“ ir savų palaikymo – juk buvimas biseksualiu yra pakankamas ir pagrįstas pagrindas pajusti bendrystę, ar ne? Kas gali mane suprasti, jei ne panašūs į mane? Tiesa, su sąlyga, kad įrodysiu, kad esu į juos panašus. Turiu atstovauti savo grupei, kaip tą „daro“ Davidas Bowie, Freddy Mercury, Lady Gaga ir visi kiti, o tam reikia deramai išpildyti identitetą. Ir dar būtinas yra „atsiskleidimas“ (angl. „Coming Out“) – konceptas, kuris dabar taikomas bene visose žmonių grupėse. Nes nieko neturi likti nepasakyta, nepamatyta, nepastebėta – Gaze turi apžvelgti visą mūsų asmenybę, kaip mes ją įsivaizduojame (savaime suprantama, pakanka įsivaizduoti). Be abejo, nereikia nuvertinti ir teigiamų poslinkių, kuriuos sukelia matomumas – taip, 2016 m. biseksualumas yra labiau priimtinas didesniam skaičiui žmonių, negu 1966 m. Tačiau ar „saugi erdvė“ ir asmens redukavimas iki vieno požymio išties yra įvairovės sveikinimas? Ir ar neironiška, kad panašios akcijos dažnai pavadinamos „Be Etikėčių“ ir pan., kai iš tiesų tik ir gamina naujas, „teisėtas“ etiketes. Gal veikiau tai žmogaus gyvenimo suprimityvinimas ir subanalinimas, pavertimas dar vienu individu, naudingu ir patenkintu. Getoizacijos, bandymo atsiskirti nuo kitų, užsisklęsti, užsidaryti, procesas niekada nevyksta viena kryptimi – lygiagrečiai jis vyksta ir kitoje barikadų pusėje, kai tam tikras Kito asmens aspektas yra ne vertas celebruoti ir didžiuotis, o yra „svarus“ pagrindas nuvertinti ir paniekinti. „Biseksualių atlikėjų muzika“ egzistuoja ne vien LGL renginiuose, bet ir radikalios dešinės atstovų renginiuose, tiesa, jau kaip nepageidaujama. „Tapdamas matomu, atsipalaiduok“  lyg ir sako skelbimas. Atsipalaiduok stebimas vaizdo kamerų ir eidamas pro metalo detektorius  juk tu ne nusikaltėlis, ką? Juk neturi ko slėpti? Juk esi mūsiškis? Tai ko nepatinka mūsų gete? Gete visi savi. Ir visi turės tapti garantuotai „savi“.

Bet kas visgi negerai su identiteto politika? Argi blogai neslėpti savo biseksualumo, atsigerti kavos penktadienio vakare improvizuotoje kavinėje, klausantis Amy Winehouse ir Iggy Pop muzikos? Nejaugi geriau tylėti, kentėti, bijoti? Argi nematai, autoriau, pasaulis nėra toks blogas, va kiek gerų žmonių, kiek mūsiškių, kokie visi gražūs ir linksmi. Deja, individo troškimas (kiek jis primestas aplinkos, dar klausimas) identifikuoti, „apibrėžti“ save, „įstoti į klubą“, atitinkantį jo interesus, pomėgius, „vertybes“, polinkius, skonį, asmenybės aspektus neveda į jokį išsilaisvinimą ir savo vertės suvokimą (angl. „Gay Pride“), nes individas nužmoginamas, redukuojamas iki kelių požymių, be to, dar ir, šiuo atveju, įgimtų. Ši įvairovė yra serijinės gamybos įvairovė. Be abejo, niekas nesako, kad negali klausytis kitokios muzikos, tačiau bandymas apibrėžti muziką/literatūrą/filosofiją/mąstymą pagal tokį biologinį aspektą, kaip individo seksualinė orientacija nemaloniai primena rasistines ir seksistines kategorijas, Agambeno aptariamą „nuogą gyvybę“, arba mano pažįstamą, kuris pamatė mano kūrybą „per naują prizmę“, kuri jam viską apie tą kūrybą paaiškino. Bandymas sudėti žmones į lentynėles neveda į išsivadavimą iš „stereotipų“, jis tik kuria naujus, „moksliškai“ pagrįstus, sakralizuotus stereotipus, kurie greičiau nei bet kada įtvirtinami per medijas. Kam naudingas individų suskirstymas? Kontrolei, valdžiai, bet kam, kas nori išnaudoti individus savo tikslams; pačiam individui savęs identifikavimas, aprobuotas grupės ir visuomenės, visai nenaudingas. Tam tikras identifikavimas (tapatumo suvokimas), aišku, yra neišvengiamas, tačiau visada kyla klausimas – kieno jis įvykdytas, kokiu pagrindu ir t.t. Šiuo atveju, pagrindas yra ne „kvalifikuotos gyvybės“ (bios), o bendros visiems gyvybės, taigi, zoologinės gyvybės (zoe) srityje (Agambeno terminai). Ne mūsų nuopelnai, o mūsų „by default“ pozicija lemia mūsų įvertinimą. Ir tai džiugina šiuolaikinį žmogų iki palikeinimo ir emotikono pavartojimo. Jei, anot Marshallo McLuhano, elektra pratęsia mūsų centrinę nervų sistemą, tai tokiu atveju dabar mes savo „vidų“ nešiojame išorėje. Mūsų laikais žmogus siekia būti tiek nuogas, kad bet kokia erotika užleidžia vietą racionaliai pornografijai ir visuotinei seksualizacijai (Baudrillard: 188). Kiekvienas individas bando tiek atsiverti, kad nebesuvokia, kad neturi ko parodyti – vien tai, ką turi visi kiti. Ir iš kur tas šventas tikėjimas, kad tie, kas nepasisako, „slepia“ savo orientaciją? Brėžiama klaidinga dichotomija tarp „slepiančiųjų“ (ir dėl to didžiai kenčiančiųjų) masės ir drąsių žavingų ir fotogeniškų „neslepiančiųjų“. „Neslėpti“ reiškia dalyvauti iš anksto surepetuotame ir užsienyje išbandytame performanse, kuris tau gali suteikti palaimą „būti savimi“(Ten pat: 100-101). Įkyriai piešiamas vaizdas, kad būtina nuolat teisintis ir aiškintis  klauso kas, ar neklauso, nesvarbu, – jei neklauso, reikalingi edukacijos ir tolerancijos ugdymo. ,„Facebook“ grupėse kuriami identitetai vargu ar kažką unikalaus pasako apie jų savininkus. Ir todėl smagu konstruoti savo tapatybę penktadienio vakarais prie kavos, besiklausant „biseksualių atlikėjų muzikos“, bandant pagrįsti savo identiteto (buvimo-biseksualiu, pvz.), kaip kriterijaus, kuris nusako kas esi, svarbą. Tekste aptariamas renginys yra simptomas, bet būna ir blogesnių simptomų. Logika, kuria jis vadovaujasi, yra tapusi universalia. Ir tai reiškia tik griežtesnę individo kontrolę, taip pat ir savikontrolę. Plepusis seksualumas, anot Foucault, yra tai, kas ne šiaip nori, kad elgtumeisi taip ar kitaip, bet kas klastingai verčia tave išsipasakoti (nes tau palengvės). Sveiki atvykę į zoologijos sodą, nebijokite, pašaro užteks visiems.

***

Akivaizdu, kad lietuviai šioje srityje nieko nauja neišranda. Štai britų dienraščio „The Guardian“ (save pozicionuojančio kaip „progressive“ jėgų ruporas) straipsnis „From Proust to Ellen DeGeneres, 10 gay works that changed the world“ (angl. „Nuo Prousto iki Ellen DeGenneres, 10 homoseksualių kūrinių, kurie pakeitė pasaulį“) yra tapatybės politikos chrestomatinis pavyzdys.
Štai geriausi epizodai iš šio straipsnio: „[apie Prousto „Prarastojo laiko beieškant“] No straight man could have written it. Parts of it, indeed, still need to be explained to the heterosexual reader – parts that are instantly understandable by any gay reader <...>[Čia ir toliau paryškinta mano].“„[Apie Gertrude Stein romaną „Alisos B. Toklas autobiografija“] This is a shockingly intimate act of creation and reimagining that only a same sex-orientated writer could contemplate.“ „From Oscar Wilde to Alan Bennett, popular British theatre was in the hands of gay men.“ „[apie Luchino Visconti filmą „Servalas“/„Leopardas“] A great product of the homosexual aesthetic without a single identified gay character in it.“ „[apie „The Ellen DeGeneres Show“] Nothing made more sense of the way the outsiders captured the citadel than this hugely popular, funny and warm chatshow.“
Peržvelgus šiuos tiesmukiškus ir banalius pavyzdžius, į akis krenta, kad įsivaizduoti kai kuriuos teiginius atvirkščiai būtų neįmanoma, nesukėlus skandalo. Pvz. pasakyti, kad „joks homoseksualus rašytojas niekada negalėtų parašyti“, tarkim, „Karo ir taikos“ ar „Svetimo“... Čia iškart pasijunti nejaukiai. Vaizduotę susiejus ne su homoseksualumu (kaip „egzotika“, kaip „Orientu“, ar ne?), o su heteroseksualumu, nieko nauja pasakyta nebūtų, tačiau pikti liežuviai imtų kalbėti apie „privilegijas“. Idėja, kad teatrą buvo užvaldę gėjai vyrai, mano galva, galėtų kilti nebent Petro Gražulio galvoje, bent jau ten tokiai idėjai ir būtų vieta. Mat šis teiginys nesąmoningai implikuoja, kad žmonės, dirbę teatre, buvo celebruotini nūdienos subjektai, besimėgaujantys savo tapatybinimosi procesu. Mano manymu, jeigu taip iš tiesų būtų buvę, jie nebūtų laiko turėję statyti spektaklių. Be to, tai iš esmės bet kokias žmogaus, kuris turi potraukį savo lyčiai, svajones, viltis, idėjas, jausmus, išgyvenimus nuspalvina „gay“ spalvomis, automatiškai atmetant bet kokią mintį apie tai, kad jis/ji galėtų turėti ir kitokių, nieko „gay“ (ar „straight“) neturinčių minčių, svajonių, idėjų ir t.t. (ypač tai akivaizdu, kalbant apie Visconti filmą) Ne, esi gėjus ir, prašom, būk gėjiškas. Ir toliau kliedėk, kad tu kaip outsider‘ių kastos narys, paėmei piktų „straight white male“ citadelę ir iškėlei vaivorykštinę vėliavą.

Baudrillard, Jean. 2010. Vartotojų visuomenė: mitai ir struktūros, vertė Neringa Abrutytė, Vilnius: Kitos knygos.
Foucault, Michel. 1998. Disciplinuoti ir bausti: kalėjimo gimimas, vertė Marius Daškus, Vilnius: Baltos lankos.
Foucault, Michel. 1999. Seksualumo istorija, vertė Nijolė Kašelionienė ir Renata Padalevičiūtė, Vilnius: Vaga.
Marcuse, Herbert. 2014. Vienamatis žmogus: brandžiosios industrinės visuomenės ideologijos tyrimai, vertė Kęstas Kirtiklis, Vilnius: Kitos knygos