Monday, 18 April 2016

Tylos diena

Man visada atrodė, kad tuštiems ir vertės stokojantiems dalykams tinkamai, tiksliai, gražiai nusakyti vis nepakanka gražių, poetiškų žodžių, tuo tarpu tikriems dalykams, t.y., tikrai įspūdingiems, tikrai didingiems, tikrai svarbiems, žodžiai nieko negali pridėti  palyginti su dalykais, žodžiai, tokiu atveju, atrodo lėkšti ir neoriginalūs, nublankstantys prieš jų nusakomo turinio reikšmingumą. Todėl yra didelis talentas papasakoti gražiai, įdomiai, originaliai apie nereikšmingą nutikimą, nelabai įdomią vietą, šiaip sau renginį, nelabai įdomią knygą ar nelabai įdomų filmą, pabrėžti niekuo neišsiskiriančio žmogaus asmenybės žavesį, tačiau, kai pereinama prie tikrai svarbių, reikšmingų, rimtų, įdomių dalykų aprašymo, nelieka nieko kito, tik arba kukliai atsisakyti jų verto pasakojimo (ir tuo nurodyti jų didingumą), arba pavartoti visus superliatyvus, kokie tik įmanomi ir taip sudaryti iliuziją (sau ir kitiems), kad misija atlikta. Galiausiai, vis vien tos pačios raidės sudaro tos pačios kalbos įprastus žodžius ir niekas jų jokiam konkrečiam žmogui, jausmui, įvykiui, dalykui nėra užsirezervavęs...

Todėl geriau tylėti. Nes tylint prabunda atmintis ir iškelia aikštėn visus smulkiausius dalykus, apie kuriuos jau senokai negirdėjai savo galvoje... Tyla atsispindi nuo gražių pastatų, jų tortą primenanti forma ir dekoracijos atrodo vizualiai skanios, nors gali ir nevalgyti saldumynų... Tyla akivaizdžiausia minioje: kai stovi Gedimino prospekte ir šalia tavęs praeina vienas po kito, po vieną, po du, po trys ar po daugiau, žmones; jie eina ir eina, dažnas kalbasi vienas su kitu, zuja mašinos, kartais kyla koks sambrūzdis ar įvykis. Ir visa tai puikiai matosi (gal tiksliau- girdisi) tavo vidinės tylos fone. Juk, jei nebūtų tylos (kaip fono), argi būtų įmanoma susišnekėti, klausytis muzikos, girdėti paukščius ar varpus? Net, jei garsas užpildo visą erdvę (kaip galima drobę ar baltą popieriaus lapą aklinai užpaišyti ar lygiai nudažyti), vis vien tyla egzistuoja – ten, gilumoje ir akimirkai viskam sustingus, ji ima viršų (prisimink keistą vaiduoklišką jausmą, kai kelioliką sekundžių šiaip jau judrioje gatvėje nelieka nė vienos mašinos). Ką jau bekalbėti apie tą tylą, kuri skiria visus aplink nuo tavęs. Tada į atmintį tyliai pasibeldžia kadaise girdėtos dainos, atslenka kadaise buvę tokie reikšmingi jausmai, prisiminimai, kurių joks sąmonės srautas neiškeltų iš tylos. Nebent muzika?

Be abejo, sunku suprasti, kaip galiu kalbėti kažką apie tylą, kai mieste nuolat šurmulys, mašinos, troleibusai, autobusai, įvairios tarnybos ar tarnybiniai automobiliai su žiburėliais, tiek daug balsų, kalbos žaidimų, muzikos stilių ir šiaip triukšmo – kokia tyla? Bet nejaugi jus įtikina triukšmas ar jūsų pačių skleidžiami artikuliuoti garsai? Kas, kad tu eini ir kalbi su kažkuo; tada – taip – tau tyla neegzistuoja, yra tik keli sluoksniai žodžių, kontekstų, vyksta komunikacija ir tyla pasitraukia, nes tau atrodo, kad būtent tavo žodžiai (ir, gal, tavo pašnekovo/ės) yra svarbūs, reikšmingi, kaip filmuose, kur herojai kuo puikiausiai susišneka judrioje miesto gatvėje. Jie susišneka ir jų žodžiai mums, žiūrovams, puikiai girdimi todėl, kad visų kitų kalbos patrauktos į šalį (per prievartą!) – tuo kinas ir skiriasi nuo tikrovės. Kine mes minioje sekame A ir B nuotykius, o visi aplink juos (jei jie nėra kiti veikėjai ar nesuvaidina epizodinio vaidmens) apskritai nepatenka į mūsų akiratį. Taip pat mes galvojame ir apie savo pokalbius – jei aš kalbuosi su kuo nors, tai mes esame dėmesio centre, apšviesti, scenos viduryje, – be abejo, kad visi kiti tėra fonas ir dar ir ne toks reikšmingas, kaip tipiniai akcentai, tarkim, Gedimino pilis, Arkikatedra, Universitetas, Bernardinų sodas – visi jie stovi, kaip stovėję (ar plyti, kaip plytėję), tuo tarpu, aplink mus zujantys žmonės renkasi ir skirstosi (tarkim, prie perėjos), susitvenkia ir prasiskleidžia; jei nepadaro mums įtakos, jie mums neįdomūs – juk mes kalbame, o jų kalba kažkur fone. Jie net mažiau mus veikia negu minėti objektai. Taigi, tylos mums nėra, nes mes tikime savo misija šiame pasaulyje, tikime savo svarba, savo verte, galiausiai, savo pokalbio verte (ar bent savojo įnašo į jį). Todėl nenorime pastebėti, kad mūsų reikšmingas pokalbis nėra kažkuo išskirtinis – žmonėms aplink mes esame fonas, o jie, savo ruožtu, – dėmesio centre. Tačiau tik tylint pačiam, gali tai patirti. Tada tai akivaizdu ir juokas ima iš pretenzijų į svarbą, iš pretenzijų į vertingumą, iš įsivaizdavimo, kad įmanoma kažką tikrai svarbaus nuveikti, aptarti, pasakyti... Tačiau visi šie dalykai mums yra neišvengiami. Vilnius apdairiai tyli. Vėjas glosto pastatų sienas, medžių viršūnes ir sušluoja dulkes palei sienas. Saulė lėtai keliauja stogais ir gatvių grindiniais ir tu negali patikėti, kad šis medžių šešėlis ant pastato sienos yra mažiau reikšmingas, negu esantis už kvartalo. Miestas matęs tiek daug ir, nebūdamas žmogus, apskritai kažkoks vienis, vis tiek tyli. Nes tos tylos fone kiekvienas gali sau leisti patikėti, kad yra svarbus, kad jo gyvenimo rūpesčiai nusveria kito gyvenimo rūpesčius, kad jo sakoma kalba yra svarbesnė už tuos, kurie šnekasi aplinkui, tuo jam trukdydami. Todėl, kadangi neturiu žodžių, kurie tinkami apsakyti tam jausmui, kurį man suteikia tylintis Vilnius, manau, teisingiausia yra tylėti. Nes už blogą komunikaciją geriau jokios komunikacijos, o argi įmanoma gera komunikacija, kai visų patirtys nebendramatės? Einant ir skendint tyloje, kuri atriboja tave nuo aplinkinių susikoncentravimo į save pačius, nori tikėti, kad tik muzika ar bet koks garsas, jeigu norite, gali paaiškinti tai, ką jauti ir kas vyksta. Matyt, todėl Arthuras Schopenhaueris teigė, jog visi menai atvaizduoja platoniškąsias idėjas, Valios objektyvacijos pakopas, o muzika – pačią Valią, patį daiktą savaime. Kaip ten bebūtų, Wittgensteinas liepia tylėti apie tai, apie ką negalima kalbėti, bet man svarbiau kita jo ištara: kad amžinybė yra buvimas dabartyje. Ir nemanykite, kad tai lengva – ne ką lengviau, negu išgirsti amžiną tylą šiame mieste.

2016