Friday 12 May 2017

Anapus Naudingumo principo

Mūsų pasaulis, sakoma mums, yra draskomas konfliktų. Akistaton stoja nesutaikomi priešai. Yra Donaldas Trumpas ir Hillary Clinton, yra Marine Le Pen ir Emmanuelis Macronas. Yra Rusija ir Vakarai, islamistai ir Vakarai... Yra tie, kuriems #smagu ir niurzgantys pagiežingi pikčiurnos, kuriems nelabai... Tačiau, jei geriau įsižiūrėsime, pamatysime, kad visi jie nėra tokie jau skirtingi, juoba – priešingi. Tolerantiškoji „atviros visuomenės“ Kairė ir tradicionalistinė Dešinė, Laisvos Visuomenės Institutas ir Tolerantiško Jaunimo Asociacija – jie visi supranta pasaulį ir žmogų vienodai ir remdamiesi tuo pačiu principu – Naudingumo principu.

Ir, be abejo, natūrali ir suprantama reakcija: kaip taip „tas pats“, kaip taip „niekuo nesiskiria“? Juk vieni už translyčių moterų teisę rinktis į kokį nori eiti tualetą, už pabėgėlius ir lytinį švietimą, o kiti – už patriarchatą, musulmonų persekiojimą ir „mokslu pagrįstas“ skaidres apie „homoseksualistus“ per tikybos pamokas. Ar gali sveikai protaujančiam žmogui kilti mintis sulyginti Trumpą ir H. Clinton, Le Pen ir Macroną, ar tai ne priešgynos, kuris nesutinka tik tam, kad nesutiktų, pozicija? Bet neskubėkime.

Štai prieš kelerius metus Lietuvoje aktyviai buvo skelbiama, esą „homofobija mums brangiai atsieina“, suprask, homofobu būti neapsimoka ir todėl lietuviams laikas keisti plokštelę. Manau, dauguma, pamatę tokią antraštę ir paskaitę tokį tekstą, pultų diskutuoti apie antraeilius dalykus, tokius kaip „ar tai tiesa?“, piktintis „homopropoganda už ES pinigus“ ir t.t., praleisdami pro akis svarbiausią mintį: pasirodo, kad homofobija, pačių LGBT aktyvistų teigimu, blogai, nes neapsimoka – ji nenaudinga („R. Baltaduonio įsitikinimu, būdama atviresnė LGBT asmenims, Lietuva galėtų uždirbti nemažai pinigų.“).

Peršasi logiška išvada, kad, jei „mokslininkai“ įrodytų kitaip, vertinimas taip pat pasikeistų – sykiu su „mokslu“, koja kojon. Nes juk tai „mokslu pagrįsta“ pozicija, mokslas yra pamatas, ant kurio stovi visi įsitikinimai. Mokslui priėjus priešingų išvadų, nuostatos privalėtų keistis sykiu su juo. Be abejo, galima numoti ranka: viso labo viešieji ryšiai, taip „tik sakoma“, juk visi suprantame, kad „negerai“, kad „blogai“ ir t.t., tačiau, visgi, faktas lieka faktu – argumentas nebūti homofobais – tai neapsimoka. Juk būtent šitas argumentas naudojamas, kaip pagrindinis (ir naudojamas gana dažnai). Matyt, tai reiškia, kad taip sakantys yra įsitikinę, kad tai pats stipriausias, paveikiausias jų argumentas.

Tačiau štai Laisvos Visuomenės Institutas (pavadinimas tiesiog iš koto verčiantis) skelbia, kad būti homoseksualu – nenaudinga: gyvena jie trumpiau („tyrimas atskleidė, kad <...> vyrams, kurie turi potraukį tos pačios lyties asmenims, kyla dvigubai didesnė rizika susirgti vėžiu nei heteroseksualiems vyrams“), yra nelaimingi („<...> tyrimas atskleidė, kad potraukį tos pačios lyties asmenims turintys žmonės patiria daugiau psichologinių kančių nei tyrime kaip kontrolinė grupė dalyvavę heteroseksualai.“), žudosi ir ne taip našiai dirba... Išvada paprasta – mesti šalin tas nesąmones ir... vesti. Nes, štai, vedus – darbingumas padidės, būsi laiminga/s, o jei turėsi vaikų – sveikata pagėrės, ilgiau gyvensi bus daugiau progų juoktis ir džiaugtis (kas juk irgi sveika ir ilgina gyvenimą) ... Prielaida – lygiai ta pati, kaip ir anksčiau aptartoje situacijoje: nauda nulemia, kas gera ir kas bloga. Abortai? Moteris, pasidariusi abortą, linkusi į depresiją... Naudojant prezervatyvus, sutrinka virškinimas, o lytiškai santykiaujant ne su sutuoktiniu/e, didėja rizika susirgti širdies ligomis (čia fantazuoju, tačiau nežinia, ar kur nors „mokslininkai“ dar nėra priėję tokių išvadų). Nuodėmė? Pragaras, Rojus? Dabar kiti laikai, žmonės...

Be abejo, ir čia egzistuoja galimybė, kad „mokslininkai“ nustatys, kad būti užaugintam homoseksualių asmenų šeimoje visai nepaverčia tavęs kanibalu ar pedofilu... Tada visa LVI ideologija subyrėtų į šipulius. Juk jie įrodinėja, jog ji „moksliškai pagrįsta“. Tačiau, kad to niekada nenutiktų, ir yra steigiami „teisingi institutai“, kur vystoma „teisinga“ mintis ir įrodoma tai, kas ir privalo būti įrodyta. Viskas remiasi mokslu, kuris juk „nešališkas“, tačiau kuris, savo ruožtu, remiasi „vertybėmis“, arba, tiksliau, atsitiktinai jo rezultatai jas atitinka. Mokslas neva reiškia ne tam tikrą specifinį požiūrį į tikrovę, o pačią tikrovę (net, jei tai akivaizdžiai „nemoksliškas“ mokslas): suprask, mokslas mūsų pusėje, tikrovė mūsų pusėje – tau galas, žmogau! Ir, čia pat, atsiranda paprasta išeitis – daryk tą ir tą, elkis taip ir taip ir viskas bus gerai („Potraukį tos pačios lyties asmenims jaučiantys respondentai, pradėję gyventi skaisčiau, jautė bendrą psichologinės sveikatos pagerėjimą.“ – teigiama LVI svetainėje), nes prisidėsi prie „teisingos“ stovyklos ir nebešokinėsi „prieš prigimtį“.
  
Matome, kad abiem atvejais galioja ta pati logika: nedaryk X, nes tai tau nenaudinga, daryk Y, nes tai naudinga. Kai kur abi pusės absurdiškai randa sąlyčio taškų: tiek „atviros visuomenės“ šalininkai, tiek priešininkai jaučia didžiulę neapykantą individualizmui ir pareigą rūpintis visais ir kiekvienu (taip, kaip patys tą rūpestį supranta), nori tie visi ir kiekvienas, ar ne, abiem atrodo, kad žmogus be šeimos, be bendruomenės ir be „laimės“ yra niekingas dvasios invalidas, vertas užuojautos ir empatijos. Idėja, kad gyvenimo prasmė yra tiesiog „gyventi“ ir dirbti-pirkti-mirti, bendra beveik visoms šiuo metu egzistuojančioms ideologijoms.

TJA pasaulėlyje būti LGBT yra „smagu“, nes jie gražus ir laimingi, sumanūs ir įdomūs; būti homofobu yra „nesmagu“, nes jie pikti ir nelaimingi, kvaili ir nuobodūs. LVI ir „Pro Patria“ pasaulėlyje būti įsišeiminusiu yra „smagu“, nes tada esi laimingas, tavo pajamos auga, realizuoji savo potencialą; būti „tolerastu“ yra „nesmagu“, esi nelaimingas, jei esi vyras – nesi vyriškas, slapta kankiniesi, trokšdamas „normalios šeimos“, jei esi moteris – tiesiog neradai „tikro vyro“, kuris tau užtaisytų vaiką, tavo pajamos mažėja, todėl priklausai nuo tėvų ar valstybės malonės, o tavo, kaip pater familias arba daugiavaikės motinos potencialas lieka nerealizuotas, kadangi, nors „gamta šaukia“, tu jai priešiniesi, išdarinėdama/s tai, ką aptarinėja dešimtokai per tikybos pamokas... Abi vizijos identiškos: Nauda, Nauda ir dar kartą Naudą! Ar man apsimoka būti LGBT ar verta „gydytis“ pas „specialistus“ (iš pietinių JAV valstijų) – kuriuo atveju manęs laukia geresnės karjeros perspektyvos ir kuriuo atveju mano sveikatai grės mažesnė rizika? Juk kaip kitaip eiliniam žmogui susiorientuoti pasaulyje.

Dar kartą verta pasiaiškinti: abi tikrovės versijos, ir liberalioji/progresyvioji, ir konservatyvioji, remiasi tomis pačiomis prielaidomis. Tokias kategorijas, kaip „nuodėmė“ ir „teisingumas“, joms de facto pakeičia nauda. Pasirinkimus, kuriuos rekomenduoja mums, jie argumentuoja nauda. Abortai blogai, nes didina depresijos riziką, homofobija blogai, nes mažina šalies ekonomikos perspektyvas. Pamatinės vertybės, į kurias apeliuoja konservatoriai privalo turėti pagrindimą tikrovėje. Tik, kai yra „įrodoma“, kad pamatinės vertybės yra „mokslu pagrįstos“, kad jomis vadovautis yra naudinga mums, kad gyventi pagal jas nekenkia mums, kad mes neišeiname iš savo komforto zonos, jomis sekdami, jos virsta kiekvieną įpareigojančiomis.

Tiesa, žmonės dažnai bando pateisinti savo naudos troškimą, pridengdami jį kilniais žodžiais, tačiau jis lieka labai jau silpnai pridengtas. Taip, jie tiki, kad „homofobija blogai iš principo“, bet argumentuoja nauda; jie tiki, kad „abortai yra blogai“, bet argumentuoja nauda... Atrodo, jie tiki, kad tikrovė yra „jų naudai“. Tad, teigia maždaug „sakėme, kad homoseksualizmas blogai, tai štai, britų mokslininkai praneša...“, atseit, jų tikrovės versija pasitvirtino, pasitvirtino, kaip naudinga.

Tačiau, svarbu pastebėti, kad šis ideologijos „pagrįstumas“ pasidaro ją neva legitimuojantis ženklas. Maždaug, jei man tai naudinga, tai yra gera. Todėl net konservatoriai grindžia savo „šeimos vertybes“ vadinamuoju mokslu, kas vėl ir vėl verčia manęs klausti: o jei kažkokie empiriniai duomenys, kuriems jūs atnašaujate, patvirtins priešingą rezultatą? Juk visa jų „vertybių“ pilis stovi ant lakaus smėlio. Tiesa, kaip jau sakiau, jie tvirtai tiki savimi, nes visas mokslas – jų kišenėje. Todėl uoliai renka pinigus. Ir abi pusės teigia, esą mums naudinga remti juos. Valstybė klestės būtent jų dėka. Tik, jei triumfuos šeimos vertybės ar atvira visuomenė. Tada visi bus laimingi.
 
Pavyzdžių esama bemaž visur. Tarkim, veganai ir vegetarai, kurie „už gyvūnus“. Nepaisant savo „nesavanaudiškumo“, jie visi (ar beveik visi) nuolat agituoja mus pasekti jų pėdomis, be kita ko, todėl, kad nevalgyti mėsos yra sveika, naudinga, todėl, kad veganai gražesni, mėsaėdžiai pikti ir t.t. Pastarieji atsako irgi analogiškai: veganai ir vegetarai yra pikti, impotentai ir anemiški fanatikai.

Abiem atvejais, naudos kategorija vienintelė iš esmės apsprendžia žmogaus pasirinkimą. Tad, vienintelis, mano galva, tikras „gyvūnų gynėjas“ būtų ta/s, kuri/s nevalgytų mėsos ir nežudytų gyvūnų nepaisant visiško tokio elgesio nenaudingumo. Jei žinotum, kad valgyti mėsą yra gyvybiškai svarbu, ir jos atsisakytum, tik tada gali vadintis žmogumi, kuris rūpinasi gyvūnais. Kiekvienas propagandinis argumentas „... o taip pat tai stabdo senėjimą“ ar „ilgina gyvenimą“ yra neetiškas. Tokie utilitaristiniai argumentai nėra ir negali būti laikomi etiniais, nes jie remiasi rūpesčiu dėl savęs. Tai savojo ego tenkinimas, kaip apie ekologiškai sąmoningą vartotojų elgesį ne kartą yra sakęs Slavojus Žižekas. Jis taip pat priduria, kad tai tik dalis kapitalizmo ideologijos – kaltinti individą dėl jo elgesio ir pateikti jam patrauklią alternatyvą – „ekologiškai sąmoningą“ elgesį, vartojimą, kuris panaikina kaltę ir atpalaiduoja nuo atsakomybės dėl dalyvavimo kapitalistinėje visuomenėje. Kaip jau minėjau, panašiai yra ir su konservatorių požiūriu: jei nesi geras, visada gali pasitaisyti patraukliu ir nesudėtingu būdu.

Žmonės, kurie nevalgo mėsos ir „myli gyvūnus“, prieš tai pasitarę su gydytoju arba vaistininku, tiesiog myli save. Kadangi rūpinasi savimi ne vien rūpindamiesi savo kūnu, bet ir savo emotional well-being, tai žinojimas, kad yra „sąmoningi“ ir „rūpinasi gyvūnais“, taip pat įsiskaičiuoja į „laimės koeficientą“. Kitas jiems nerūpi niekaip kitaip, kaip kažkas, kam rodomas rūpestis padeda jiems patiems. Ši „protestantiška etika“, kaip teigė Maxas Weberis, galiausiai, susiveda į pinigų darymą, net ir to tikslingai nesiekiant nuo pat pradžių – pats tikslingumas čia naudingas, o ne tai, į ką tas tikslingumas aktualiai nukreiptas.
    
Aišku, galima sakyti, kad, kritikuodamas naudingumo principą, aš einu prieš protą – juk kas norėtų kenkti sau. Tačiau, po galais, etika negali remtis nauda. Jei tikėti Dievą verta, nes tikintieji ilgiau gyvena... Ką tai reiškia? Pirmiesiems krikščionims tikėjimas buvo absurdiškas. Tikėti, manant, kad tai „pravers“, yra obsceniška ir egoistiška... Neįtikėtina, kad naudos principas taip stipriai užvaldė mūsų gyvenimą, kad jokia politinė ideologija nesugeba be jo apsieiti, jokia idėja nesugeba savęs legitimuoti kitaip, negu kalbėdama apie naudingumą. Elkis gerai, nes ilgiau gyvensi. Elkis gerai, nes geriau dirbs kepenys. Elkis gerai, nes bus mažesnė širdies ir kraujagyslių ligų rizika. Nežudyk, nes pakenksi savo emociniam stabilumui.

Tai neturi nieko bendra su etika. Naivus tikėjimas, būdingas Bernardui Mandeville‘iui ir utilitarizmui, kad, jei kiekvienas elgsimės savanaudiškai, tai „proto klasta“ (Hegel) ar „nematoma Rinkos ranka“ (Smith) lems, kad mums visiems bus gera, dažnai gali atrodyti įtikinama (cituotame Žižeko straipsnyje griebiamasi šio argumento, įrodinėjant, esą teiginys, kad tai pavienių kapitalistų egoizmas kenkia gamtai, yra klaidingas; Žižekas tikina, kad kiekvieno/s mūsų savanaudiškumas padėtų užtikrinti kovą su klimato kaita), tačiau išduoda tam tikrą „gamtamokslinį“ požiūrį į žmonių elgesį. Galima teigti, kad tai, jog kiekvieno individo noras greičiau nusigauti į darbą nuosavu automobiliu lemia žalą visiems ir padaro taip, kad nė vienas nebegali judėti, yra viso labo rezultatas prasto kiekvieno vairuotojo savo elgesio padarinių įvertinimo – jei jie būtų geriau apskaičiavę savo galimybes ir kaip jų elgesys sąveikauja su kitų elgesiu, tada visi būtų pasirinkę optimalų variantą visiems, pasirinkdamas geriausią variantą sau, tačiau tai aiškiai nebe tas savanaudiškumas, į kurį esame kiekviena/s linkę, o kažkoks rafinuotas racionalistinis savanaudiškumas.

Gera idėja, kuri nesusilaukia palaikymo ir pralaimi, nuvertinama, nes „nenaudinga“, dorybė, kuri neapsimoka, išmetama į šiukšlių dėžę. Hannah Arendt teigė, kad naudingumas, įtvirtinamas, kaip prasmė, kuria beprasmybę. Utilitarizmas beprasmiškas, kol nesuranda „tikslo savaime“. Tas tikslas yra žmogus ir jo gyvenimas. Tą mes ir matome šioje post-politinėje epochoje, kurioje karaliauja biopolitika. Matome, jog, anapus ideologinių skirčių, egzistuoja Forma, kurią įgija skirtingų ideologijų turinys, ir kuri visiškai jų nekvestionuojama. Tokiu atveju, ideologijų kova vyksta nyčiškai, mat remiamasi ne tiesa, o galia. Kas nugalės – TJA ar LVI – priklausys nuo to, kas iš jų užsitikrins didesnį finansavimą ir pramins kelius į Seimą. Mes nebesame veikiantys individai, politiniai gyvūnai, o tik animal laborans, dirbantys gyvūnai, kurių gyvybė yra administruojama. Jeigu nėra etinės dimensijos, kuri išeitų už naudos siekimo ribų, nėra ir žmogiškumo, todėl nebus didelio skirtumo, jei pereisime prie dirbtinio intelekto. Kaip parodė Arendt, toks noras anaiptol nėra naujas, tačiau, kita vertus, tik šiuolaikinis gamtamokslis leidžia jam tikėtis virsti tikrove.
  
Ideologija bando save pateikti, kaip ne-ideologiją (tuo ji yra „Ideologija gryniausia prasme“, anot Žižeko), kaip „tiesiog gyvenimas“. Ji grindžia mums primetamus pasirinkimus ne jų etine verte („taip daryti teisinga“), o jų nauda („taip gyventi verta“). Gal tai toks naujasis nuoširdumas ideologijos viduryje? O gal visuotinio bereikšmiškumo, Arendt minėtos beprasmybės, spektaklis, kurio atžvilgiu pati revoliucingiausia ir labiausiai sistemos netoleruojama pozicija yra nekomunikabilumas, kuris, ironiškai, yra pati neefektyviausia strategija – ar naši revoliucija/pasipriešinimas įmanoma, kaip kažkas kita, negu pati sistema, kuri remiasi būtent efektyvumu; matyt, belieka nieko nedaryti ir nebendradarbiauti, o kontempliuoti.