Tuesday 2 May 2017

Beribis gyvenimas

Tomas sėdėjo klasėje. Už lango švietė saulė, jos spinduliai dabar krito įkypai patalpos; ant langų, kiek aukščiau kompiuterio monitoriaus, kuris dunksojo kaip senovės monumentaliosios architektūros statinys ant mokytojos stalo, aukščio kabojo pusiau permatomos užuolaidos. Šviesą jos, Tomui rodėsi, gadino ir skiedė. Jos, šitos baltos užuolaidos, kurios šlykščiai pusiau permatomos, lyg koks tinklelis nuo vabzdžių šiltuose kraštuose, jį ypač nervino, buvo lyg kažkoks simbolis, lyg įspėjimas. Matyti klasę tokią tylią ir tuščią, sėdėti jos viduryje, o ne ant štai ano suolo prie lango (mama jam, visai dar vaikui, kažkada seniai seniai sakiusi, kad, atėjęs į klasę, sėstųsi prie lango, dėl ko tiksliai būtent prie lango, jis nebeprisiminė, tačiau pats faktas, kad mamos patarimas jį lydėjo, atėjusį į atšiaurią ir svetimą pradinės mokyklos aplinką, kaip vienintelis „sveikojo“, „šiltojo“, „savo“ pasaulio reliktas, jam įsirėžė į atmintį taip giliai, kad jis visada pasąmoningai stengėsi sėstis prie lango, jeigu tik būdavo tokia galimybė), Tomui buvo neįprasta. Apskritai, diena buvo neįprasta: mokykla, jam atėjus, neaidėjo nuo bukų ir neartikuliuotų moksleivių šūksnių, jos prieigų nepuošė tos keistos voros, kuriomis lyg skruzdėlės į didelį plokščią pastatą ėjo mokiniai (o gal taip į actekų šventyklos viršų kopė žmonės, kuriems bus išpjauta širdis?). Tai buvo lyg mirties ženklas: viskas čia paskendę kvaitinančioje tyloje. Ar tai tyla prieš audrą? O gal tai po audros čia visi išmirė? Gal Tomas (įprastas jam vaizdinys) ne ten papuolė, pasiklydo, atėjo ne tuo laiku, todėl, be abejo, dabar jo laukia skaudi bausmė, egzekucija, bet ne, ne dabar pat (nes juk jis pagal šitokį scenarijų atėjęs nelaiku), o kai visa išaiškės.
Šitos mintys probėgšmais pralėkdavo jo galvoje, kaip klaikaus sapno prisiminimas. Beje, apie sapnus: šiąnakt vaikinas sapnavo, kaip plaukė keltu į Smiltynę, kuris vis neketino prisišvartuoti kitame, aname, krante – vis sukosi, tai vienur, tai kitur metėsi, kaip būna, kai keltui tenka palūkuriuoti, kol praplauksiąs didelis laivas, keliantis bangas Kuršių mariose ir traukiantis paskui save kirų piligrimų būrius, taip. Sapnas, dažnas pripažins, neišraiškingas ir nereikšmingas. Na, bent jau palyginus su klaikiais sapnais, kurie kartais užpuola Tomą ar kokį kitą žmogų arba apie kuriuos skaitydamas kokioje knygoje, jau žinai, kad kitame puslapyje veikėjas mirs. Ir mirs siaubinga mirtimi.
Lenta, žalia, tamsiai žalia, šįryt be jokių užrašų, be jokios kreidos glamonės, buvo tiesiai priešais jį. Vaikinas turi keistą polinkį įsivaizduoti, kad daiktai gali šnekėti. Borgesas rašė, kad kartais atrodo, kad lyguma ims ir prabils; Tomui prabilti baudėsi viskas – nuo traukinių iki virdulių. Bet kas, kas turėjo plokštumą ar, na, bet kokią išvaizdą, bent kažką panašaus į veidą, tiko kaip potencialus veidas. Garvežys, žinia, Tomui buvo stačiai veidas, kuris tuoj tuoj prašneks ir didžiausias vaikino rūpestis buvo įsivaizduoti, koks tiksliai būsiąs to daikto balsas. Jo „veidas“ suponavo žemą tembrą. Bet kai kurie traukiniai atrodė pajėgią išspausti ir aukštesnį. Virdulys, aišku, irgi panašus į veidą, jo balsas irgi kėlė didelį Tomo domėsį, bet niekas jo galvoje nepadėjo įveikti šios mįslės, juoba kad virdulys pašaipiai tylėjo, niekindamas paauglio pastangas. Kartais jis nusistebėdavo, kad dar yra ne durnyne. Taip jis sau sakydavo, kai, lygindamas savo patirtį su kitų, įžvelgdavo DAUG neatitikimų. Asmenybės susidvejinimas nebuvo dar viena Tomo problema, ne, bet jis jautė, lyg yra viena jo dalis – ta, kuri regi tuoj prašneksiančius traukinius ir arbatinukus, ir kažkokia kita, kuri mokosi, kuria būsimos karjeros pamatus ir tvarkosi žmonių pasaulyje, šaltoje ir abejingoje Visatoje. Toji antroji asmenybės dalis analizavo pirmosios veiksmus, įvaizdžius, įspūdžius ir šaltai dalindavo diagnozes, kurios būdavo neatšaukiamos, griežtos ir žadėjo begalinį pasmerkimą. O dabar žalia, tamsiai žalia lenta priešais vaikino akis. „Ką ji pasakytų?“ – dabar kone balsu tarė Tomas. Nes šioje laukimo perkreiptoje erdvėje lenta atrodė stabilumo garantas: ji čia buvo ir vakar, ir užvakar, ir tądien, kai jis pirmą kartą nedrąsiai žengė į šį kabinetą, kartu su kitais, kurių čia dabar kažkodėl nėra. Berkeley‘is sakė, kad, jei niekas neregėtų daikto, tai jo nebūtų. Vakar Tomo čia nebuvo, nes vakar jam nereikėjo į mokyklą. Tai vakar nebuvo lentos? Na, Berkeley‘is priduria, kad Dievas viską regi. Lenta buvo, bet ne Tomui. Tomas namuose žaidė kompiuterinius žaidimus, abejingas stūmė laiką, bandydamas pasprukti iš apsiausties – nerimo ir tamsos apsiausties, į kurią jį įviliojo pažiūrėti nerūpestingos dienos pernai bei užpernai, kada pagrindiniai rūpesčiai, laukę jo mokykloje, buvo kaip iš ryto pasisveikinti su vienu ar kitu klasioku, kurio dėmesio beviltiškai troško ir nė kiek negaudavo. Tos dienos nežadėjo nieko rimta. Be abejo, amžinos patyčios, slidžios replikos, pašaipūs žvilgsniai ir atsainūs gestai buvo svarbiau. Bet apie lietuvių kalbos kalbėjimą, tiksliau, kaip pasakytų fanatiškas tikslumo mėgėjas Tomas, Gimtosios Lietuvių kalbos kalbėjimo įskaitą, jis nė kiek negalvojo. Slapta nuojauta (viena iš dviejų, tiesą pasakius) jam dabar kuždėjo kad, kai ateis, be abejo ateis, mokytoja, pažįstama nuo užpernai, kai jis drebančiomis kojomis atėjo į šitą klaikią smegenis plaunančią įstaigą, viskas įvyks sklandžiai, o, išėjęs iš čia, jis ir vėl panirs į visai kitokių problemų verpetą. Ir šitos formalios problemos, šitie egzaminai, įskaitos, rašiniai, kontroliniai neapsaugos jo, dabar tokio susinervinusio ir įsitempusio nuo laukimo, neapsaugos nuo tų kasdienių rūpesčių, nuo bendraamžių, jaunesnių ir vyresnių bendramokslių patyčių, kurios, tokios nekaltos ir įstatymu nenustatytos, niekam nerūpi, kaip ir visos paauglystės ir – anksčiau – vaikystės problemos, kurios, suaugusiųjų pasaulio požiūriu, nė kiek neprilygsta rimtiems egzaminams ir mokslams, tam, kam, manė, reikės atsidėti dar labai ilgą gyvenimo dalį. Lenta, į kurią nuobodžiaudamas stebeilijo Tomas, nešnekėjo, tylėjo nors tu ką. Protingasis jo pradas jam sakė, kad taip ir turi būti ir sykiu kvietė analizuoti visą šią situaciją kaip nors racionaliau, tarkim, fenomenologiškai.
Jis staiga pasimuistė, lyg norėtų patikrinti, aš kas nors realaus jį laiko pririštą prie šios elektros kėdės klasės viduryje. Kai negalėjo nurimti arba per ilgai laukė, Tomas dažnai purtydavosi. Atsimena, kaip kartą vasarą visą naktį nemiegojo, kol ryte neišgirdo traukinio, pravažiuojančio 6:25 tose vietose. Tada jį apėmė didžiulis pyktis ir jis ėmė blaškytis lovoje ir daužyti patalus, lyg kaltindamas juos už šitą kankinimų naktį. Kartą, pasakodamas šią istoriją vienam klasiokui (tiesa, susirašinėdamas internetu), išgirdo pašaipią užuojautą, esą ko tiek švenčia, kad užmiega tik ryte. Et, nemigos nepažinęs žmogus, tąsyk pamąstė. Kažkoks hedonistiškas vėjelis dabar papūtė pro jį ir Tomas pagalvojo apie tai, kad norėtų pajusti, ką tai reiškia – švęsti iki ryto. Bet, neradęs už ko užsikabinti, akimis vėl atsirėmė į tokį gyvą klasės vaizdą. Hesse kalbėjo apie įvaizdį, kai kalėjimo celėje sėdintis žmogus nupiešia ant sienos tunelį ir į jį įvažiuojantį traukinį. Jis užrakintas, bet... Kai jis įsivaizduoja save tame traukinyje, kuris štai neria į tamsų tunelį, jis iš tiesų tampa laisvas. Dabar Tomas norėtų nupiešti ant lentos, tos žaliai liūdnos, kaip pelkė, lentos tunelį ir į jį įvažiuojantį traukinį – tokį vaizdą jis yra matęs nebent filmuose, bet kartą, tiesa, yra matęs iš tikrųjų Kaune, tačiau lyg tyčia niekas tąsyk neįvažiavo į tą tunelį, o vėliau jis buvo uždarytas remontui... Dar pamena pašto ženklą, matytą Alytuje – ten irgi vaizduojamas tas pats Kauno tunelis, technikos stebuklas. Arba istorijos vadovėlis, kuriame buvo Panerių tunelio Vilniuje, pastatyto Petro Vileišio, nuotrauka. Tačiau ten vaizduojamas gražus senovinis traukinys, išvažiuojantis iš tunelio tamsos, o ne į jį įvažiuojantis... Bet tai juk reikštų tik amžiną grįžimą į šios tylios klasės tylią tylą, persmelktą laukimo.
Jis staiga pagalvojo, kaip žmonės jautėsi 1940 metais, kai netrukus prasidėjo sovietų okupacija. Ar jie jautė kažką baisingo, didingo, ypatingo? O gal yra nerimo riba? Taip, gal yra riba, už kurios nebegali būti didesnio nerimo, taigi, šito lieso vaikinuko, paskendusio tamsiai mėlyname mokykliniame švarke pilkoje klasėje nerimas tolygus nerimui žmogaus, kurį kultūringai ir mandagiai veda ant ešafoto, kur apie jo lemtį iš tolo jam kalba tas didelis medinis statinys, giljotina? Tomas ėmė vaizduotis, ar gali būti didesnis nerimas už jo dabar jaučiamą. Be abejo gali, pritarė sau. Jei jo laukiamas žmogus būtų ne lietuvių kalbos mokytoja, o nacių Vokietijos karininkas, manė Tomas, nerimas būtų kiek didesnis. Sadomazochistiškai ėmė vaizduotis, kaip jį kankina šioje pat klasėje arba kaip jį sušaudo tokį gražų rytą, tarkim, mokyklos kieme, visiems, kaip per kūno kultūrą, išsirikiavus. Komandą galėtų duoti kad ir kūno kultūros mokytojas. Taip, pažeminimo perteklių jo likime simbolizuotų trumpi šortai, tamsiai mėlyni, dengiantys tankiai apžėlusias baltas liesas kojas ir ploni marškinėliai trumpomis rankovėmis, ne, geriau visai be rankovių, liesi jo pečiai apnuoginti, o judesiai sukaustyti nenoro parodyti, kad nesiskuto pažastų. Vaikinas kreivai šypteli beorėje tylios klasės erdvėje, ne, oras čia yra – jei krusteli, girdi garsą, už lango šviečia saulė, jos spinduliai įkypai krenta patalpos viduje, ant stalų, ant kėdžių.
Ar kėdės ir stalai žino, kas ant jų sėdi, mąsto vaikinas. Be abejo, kvaila mintis, neverta dėmesio, geriau būtų prisiminti visas kirčiavimo taisykles, kad neapsižioplinti, bet ne, dabar jau beprasmiška. Kažkur jis kadaise išskaitė, o gal išgirdo, kad, jei mokaisi atmintinai eilėraštį, prieš pat jį deklamuodamas, neturi kartoti. Gal tame ir yra tiesos, bet iš paskutinio eilėraščio jis gavo 7. Staiga, jis save įsivaizdavo esantį Rimbaud, prancūzų poetu. Jam penkiolika metų, ir jis rašo „Miegantis dauboje“. To nesimokė mokykloje (būtent todėl jis nesisielojo dėl ano prastai išmokto eilėraščio) ir tai buvo jo asmeninis reikalas. Tomas dabar ūmai pajuto polėkį. Jis atsisėdo kitaip. Jis perbraukė pirštais per plaukus, įsivaizdavo, visiškai aiškiai įsivaizdavo save kaip tą paauglį berniuką iš vienintelės nuotraukos, kurią matė „Wikipedia‘oje“: atsainus žvilgsnis, netvarkingi plaukai, žvilgsnis į tolį. Kas iš tos mokytojos, mąstė dabar, aš poetas, žiūriu giliau/toliau/originaliau/kitaip, negu visi. Ir dabar gal įeitų ne mokytoja, ta nuobodi gąsdinanti moteriškė, o Paulis Verlaine‘as, cha... Jis pralinksmėjo – bent tiek. Bet tą pačią akimirką Tomas pasimetė, pabijojo, jog pametė minties giją. Kas, kas ten buvo? Verlaine‘as, Rimbaud, „Miegantis dauboje“, aha – ar kėdės ir stalai žino, kas ant jų sėdi?! Taigi, jis save bandys nuraminti (pateisinama priežastis, kaip liga) šia mįsle. Taigi, ar ta kėdė prisimena kiekvieną, ant jos sėdėjusį/ą? O gal kėdė visiškai tuo nesidomi, gal ji anapus laiko, gal dar kažkas...
Išgirdęs kažkokį krebždėsį už durų, Tomas pasimuistė ir nurijo seiles, moteriški bateliai kaukšėjo tyloje, rodės, neišvengiama, kad tai lietuvių kalbos mokytoja ir ji tuoj atidarys duris. Jis paskubomis permetė galimus scenarijus: jis pamiršta savo kalbą; jis viską pasako gerai; jis apalpsta; jis apsivemia (nors, mąsto, jau senokai nėra vėmęs); jis nusirengia nuogai ir krinta ant grindų, vartosi ir daužosi į grindis; jis tyli. Be abejo, labiausiai jį bauginęs variantas anaiptol ne obsceniško jo asmenybės aspekto begėdiškas išsišokimas ar ūmus sveikatos sutrikimas (be kaltės, žinia, bet kažin ar mažiau gėdingas), o paprasčiausias įskaitos neišlaikymas. Vaikinas spėja pamąstyti, jog gal lygiai prieš metus šioje kėdėje sėdėjo koks nors panašus į jį vaikinas, kuris nesugebėjo atsakyti į mokytojos klausimus, kuris pamiršo savo temą, o dabar jis mokosi profesinėje mokykloje... Jam nepavyksta išspausti gailesčio tam fiktyviam personažui, matyt, todėl, kad visi jo bruožai stačiai rodėsi maroziški ir priminė vieną vyresnį moksleivį, todėl empatija vis nepasireikšdavo, nes tapatintis su vienu tų, kurių bijojo, šiaip ar taip, Tomas niekaip negalėjo prisiversti. Kuo labiau tęsėsi vaikino laukimas, tuo labiau jo mintys darėsi padrikos ir neartikuliuotos: jis probėgšmais bandė suprasti, ar visi galimi scenarijai jau yra, ar yra vienas neatšaukiamas, kuris išplaukia iš gamtos tvarkos, prisiminė temą apie kėdes ir stalus, prisiminė įvairius kvapus ir įvairias dainas, prisiminė kažkokį matytą, einant į mokyklą, senį, dar automobilių numerius, dar saulę, dar dangų, dar žolę, dar savo prakaitą, dar šaltą mokyklos tualetą, kur amžinai kvepia chlorkalkėmis ir pučia šaltas žvarbus vėjas, matyt, dabar, štai dabar pagalvojo, visa tai gal yra tikslingai padaryta, kad moksleiviai nerūkytų tualete, – o gal kad neužsiiminėtų seksu? Pastaroji mintis jo dėmesį patraukė kiek ilgiau, bet išsprūdo iš minčių lauko. Tada prisiminė, kad nori atrodyti, kaip Rimbaud. Kaip jis mėgsta įsivaizduoti save kitais žmonėmis – lyg jiems niekada nebuvo sunku, lyg Rimbaud buvo kietas vaikis, kuris darė, ką norėjo, bet niekad nekentėjo, nebijojo, nesisielojo, neabejojo, nepriekaištavo sau, lyg jo veidas ir akys neslėpė nieko baisaus, gilaus ir kraupaus. „Ar mano akys slepia ką nors gilaus, kraupaus bei baisaus?“ – norėjo sušukti savo minčių įvarytas į spąstus vaikinas. Bet dabar atsidarė durys ir užėjo mokytoja.
Jis negrabiai atsistojo, konvulsyviai pasitaisė švarką, giliau atsiduso. Ji liepė jam sėstis, jis net nesuprato jos žodžių. Norėjo perklausti (Tomui įprasta perklausinėti, bet paskui, po kelių sekundžių, staiga suvokti, kas jam buvo pasakyta, lyg jis stovėtų be galo toli, o garsas iki jo judėti be galo lėtai, lyg kvepalų kvapas), bet, susigėdęs, nusprendė, kad nereikia. Ji atsisėdo ant mokytojos vietą žyminčios kėdės, kurią tvirtai pasiėmė iš tos vietos ir pasistatė priešais jį. Vaikinui akimirką rodėsi be galo neteisinga, kad ši moteris, mokantį jį ir kitus taisyklių ir tvarkos, sėdi priešingai „negu reikia“, t.y., iš kitos viduriniojo suolo pusės. Bet jis susitaikė – šioje mokykloje ir didesnių neteisybių, jam čia mokantis, pasitaikė. Ji paklausė Tomo jo temos (tema buvo „Kuo literatūra gali praturtinti žmogaus gyvenimą?“), jis, kiek suglumęs, lyg kalba būtų ne gimtoji, burbtelėjęs temos pavadinimą. Kai drebančiomis rankomis parašė tekstą, kurį, kaip bijojo, vargu ar pajėgs išskaityti (oficialiai, skaityti buvo draudžiama, tiesa, leidžiama buvo „trumpai žvilgtelėti“ į tekstą, tačiau, žinia, „trumpai“ yra labai aptaki formuluotė), nes nuolat susilaukdavo priekaištų dėl rašto – Tomo keverzonių negalėdavo išskaityti nei klasiokai (dėl to jis slapta džiaugėsi), nei mokytojai. Kodėl negalima teksto parašyti iš anksto ir atsinešti, jam vis dar nepaaiškėjo. Nors turėjo pasirašęs aiškią ir daugmaž sklandžią kalbą, tačiau jos atsinešti čia negalėjo ir jam reikėjo ją parašyti lyg ir iš atminties iš naujo, keliuose jam duotuose popieriaus lapuose. Tai buvo keistas darbas. Lyg sapnų užrašymas. Sapnus atpasakoti Tomui sekėsi sunkiai.
Galiausiai, jis parašė ir ėmė balsingai, kiek paaukštėjusiu balsu, skaityti, po teisybei, o ne atpasakoti iš atminties, savo kalbą. Joje vaikinas gynė tezę, jog literatūra labai praturtinanti žmogaus gyvenimą, pateikdamas daugybę chrestomatinių pavyzdžių ir kaip didžiausias džiaugsmas jį aplankiusį savo savęs įsivaizdavimą prancūzų poetu Rimbaud. Tai, matyt, vargu ar kam atrodytų normalus pavyzdys, o mokytoja šaltai pasakė, kad Rimbaud į dešimtos klasės programą neįtrauktas autorius. Tai kiek aptemdė jaunuolio veidą, kurį kraštuose jau apribojo gyvuliškai lėtai tekantis prakaitas (dar jam skaudėjo gerklę, jis jautėsi lyg perėjęs dykumą, be to, apskritai jautėsi it po ilgos ir sunkios ligos: išsekęs, pavargęs ir pasikeitęs), jis norėjo kažką pasakyti, bet pabijojo. Visgi, kadangi vaikinas pateikė visą eilę normalių, priimtinų ir stereotipinių pavyzdžių, mokytoja užmerkė akis į šį siurealistinį pokštą su prancūzų poetu. Tomas tuo tarpu nekantriai laukė verdikto, tačiau mokytoja pasakiusi, kad vertina jo rašinį gerai, tiesa, kalbėti jis galėjęs ir geriau, o įvertinimas paaiškės po egzamino raštu, t.y. negreitai. Ji dar uždavė jam kelis klausimus, į kuriuos, kaip Tomui atrodė, jis atsakęs gerai. Visą laiką jautėsi, lyg būtų ne jis, lyg darytų viską mechaniškai, kaip koks užvestas mechanizmas. Koks žaislas, užvestas ir pamirštas neatsakingo vaiko. Jis pats niekada toks nebuvo! Paskiri žodžiai plaukiojo jo galvoje, kaip debesys danguje: „Kas aš esu?“, „Kodėl taip?“, „Kvaila mergšė“, „Analinis seksas“, „Barbarų plekšnė“, „Šizoidinis asmenybės tipas“, „Replės“ ir daugelis kitų.
– Iš kur tu toks protingas? – galiausiai, nusišypsojusi, tarė ta pagyvenusi moteris, kuri jį tardė. Dabar ji atrodė šilta ir maloni.
Jis labai pasimetė. Pasakė: „Nežinau, iš savęs“, tada pamanė, kad anksčiau ar vėliau jo tėvai turės ateiti į tėvų susirinkimą, o ši mokytoja galimai bus jo klasės auklėtoja kitais metais, taigi, jei jis nepaminės tėvų, mokytoja, kalbėdamasi su jais, jaus jiems didelę užuojautą, kad jų vienturtis sūnus yra toks egoistas, nedėkingas ir nenormalus. Todėl pridėjo: „Gal iš šeimos, tėvų“. Kai baigė, mintyse nusimetė nerimo pančius, norėjo šūktelėti: „Aš Wittgensteino giminaitis, todėl ir esu toks protingas“; susijuokė, mokytoja trumpai į jį žvilgtelėjo, bet nieko nepasakė. Vaikinas atsistojo ir pavargusiomis nuo tokio ilgo sėdėjimo kojomis palengva, lyg pakilęs iš ligos patalo, nuėjo link durų, baltų, drumzlinų durų, kurias tiek kartų varstė, pavėlavęs, atėjęs laiku, iš ryto ir po pietų, po muzikos ir po matematikos; dabar jis atidarė jas iš vidaus ir išėjo į malonią prieblandą, tvyrančią mirtinai nuščiuvusiuose koridoriuose. Jis lėtai slinko koridoriais ir galvojo apie: a) klasiokus, kurie čia pasirodys ar jau irgi traukia namo; b) kaip vasarą važiuos į Vilnių.
„Ei, troli“, – išgirdo aidint koridoriuje. Tai buvo Jokūbas, klasiokas. Šalia jo stovėjo Simonas. Jie abu, ypač Jokūbas, atrodė stebėtinai persimainę – su baltais marškiniais, o pastarasis dar ir su kaklaraiščiu, nors buvo tikras marozas (šis neatitikimas tarp mokyklos reikalaujamos išorės ir begėdiško kai kurių asmenų (o gal ir mūsų visų) vidaus Tomui rodėsi tiesiog pasibaisėtinas dalykas; jis pats tiesiog šlykštėjosi kostiumais ir šiandien nebuvo apsirengęs kitaip, negu bet kokią kitą dieną šioje įstaigoje). Tomas norėjo trenkti sau į galvą vien dėl to, kad, kaip vaikas, atsisuko, sustojo ir įsispoksojo į tuos du, nors tarėsi niekada neatsiliepsiąs į tą „suknistą“, kaip sakė sau, pravardę. Jis žinojo, kad jie nieko iš jo nenori, tik pasišaipyti, todėl nusprendė, slėpdamas keistą veido išraišką, dumti namo. „Kaip sekėsi?“ – prabilo Simonas. „Niekaip“, – sumurmėjo Tomas ir nuėjo neatsisukdamas. Jis vėl pasijautė kažin kodėl apsikvailinęs, ne savo vietoje, ne ten pataikęs, apsipažinęs, apsirikęs, apsijuokęs. Pagalvojo, kad, jei dabar pat eitų ir pasikartų miške, jo, matyt, niekas pasaulyje nepasigestų. Ši mintis baugino jį. Tačiau, mąstė Tomas, tai visai nebūtų blogai. Galiausiai, kiekviena galima jo mirtis, bent jau jam tebesimokant šioje nykioje institucijoje, būtų sutikta kitų lygiai taip pat – ir skausmas būtų lygiai toks pat netikras, ir žvakutė būtų tokia pati, ir nuotrauką būtinai parinktų pačią kvailiausią, gal net nesąmoningai, bet visi matytų jį tokį, koks jis, kaip jam dingojosi, nebuvo. Nė vienoje nuotraukoje, o ypač nė vienoje iš tų su šituo niekingu švarku, Tomas nesijautė Tomu. Visur buvo kažkas kitas... Kažkoks aproprijuotas, įkalintas, paženklintas, sutramdytas, sunormintas – kaip lietuvių kalba, – apiformintas, – kaip jo mokslai šioje mokykloje, – vidutiniškas šešiolikmetis, bet visiškai ne jis... Bedvasis, bereikšmis, toks kuris daro viską, ką ir kiti.
Jis staiga sustojo koridoriuje, tamsoje. „O jei yra, kaip Hesse‘s „Stiklo karoliukų žaidime“ – viskas „maja“, – ir dabar aš veidu paliesiu mokyklos durų stiklą, iš išorės, ką tik čia atėjęs, – mąstė vaikinas. – Gal visos mintys, aistros, jausmai, pojūčiai, tokie tikri ir gyvi – viskas, yra tiktai iliuzija? – tęsė jis. Gal verta grįžti ir trenkti Simonui į veidą? Gal vertėjo papasakoti mokytojai nepadoriausias savo fantazijas? Juk nieko nebus, – mąstė Tomas. Niekas nenubaus, niekas neatkeršys, pasekmių nebus. Bet, hmm, bus... – svarstė toliau. – Juk ir Hesse‘s istorijoje veikėjas jautė, kentėjo, patyrė didžiulį malonumą ir valgė, tuštinosi, sapnavo, mąstė – nors tai buvo netikra.“
Ši mintis jaunuolį labai stipriai sukrėtė. Jis, protingojo prado valdomas, į ją žiūrėjo atsainiai, nerūpestingai, kaip į intelektualinę treniruotę. Bet vieną akimirką pajuto begėdišką galimybę (kaip, būdamas jaunesnis, jausdavo, žiūrėdamas krepšinį ir tikėdamasis muštynių), kad tai iš tiesų tikra, todėl visos jo pastangos bergždžios ir tuščios... Tačiau, kita vertus, jis negali nieko neveikti, nes – ir  tai svarbiausia – jis negali atsibusti, yra įkalintas šiame sapne. Ir šis bukas valgyklos kvapas, ir koridorių tamsa, ir tolimi balsai bei moteriškų batelių kaukšėjimas, ir kūno kultūros mokytojo švilpuko signalas, ir mokytojos riksmai, klasiokams krečiant nesąmones, ir visi iki vieno šitos mokyklos žurnalai yra viso labo nesibaigiantis kliedesys, kuriame Tomas privalo būti, privalo gyventi, privalo kentėti, derindamas savo vidaus pasaulį su išore, kuri jam nesuvokiama ir dažnai nepriimtina.
Beveik šimto metų sulaukęs Fontenelle‘is sakė susirinkusiems aplink jo lovą: „Būti tapo taip sunku“ (taip Tomas kažkur perskaitė). Dabar vaikinas mąstė apie šį dalyką... Kada jam būti yra sunku, o kada lengva? Jis bijojo, kad neįvertins kažko, kad praleis pro akis, pvz., artėjančią toli toli mašiną, kuri sumaitos jo kūną, tą marozą, kuris stovi už kampo, tą klasioką, kuris stovi šalia, tos akimirkos, kai jo koja sieks laiptų pakopos, bet nepataikys ant jos, ir vaikino kūnas, veikiamas gamtos dėsnių, it nerūpestingo vaiko žaislas, kris žemyn, kiekvienu prisilietimu prie paviršių teikdamas jam skausmą, primindamas jam apie egzistenciją, apie būtį, apie buvimą, apie blyškią praeitį ir neaiškią ateitį, kurią apspręsti gali tik tiek – vienas neatsargus žingsnis.
Akimirką Tomą užvaldė didi panika. Jam dingojosi, kad bet kas gali atsitikti, kad jis gali staiga nukristi, paslysti, nusisukti sprandą, kad jam gali sustoti širdis, trūkti kraujagyslė galvos smegenyse, kad jis gali tapti teroro akto, plėšiko ar narkomano auka. Kad jis staiga išprotės ir nebesiorientuos erdvėje, praras laiko pojūtį. Jis įsitempė, bijojo žengti žingsnį. Lėtai iškvėpė, girdėjo savo erotišką kvėpavimą tamsoje, nusijuokė, kažkaip mėšlungiškai. Tomas pasišlykštėjo ta galybe galimybių, kurias praleido per savo gyvenimą. Staiga pradėjo bėgti, nubėgo žemyn laiptais, jo pėdos pataikė ant visų pakopų, išbėgo į lauką, saulė jį apakino... Jis bėgo ir bėgo. „Aš taip ir nesupratau, kodėl aš čia esu“, – tarė kone balsu pats sau. Jis sustojo, o aplink nebuvo nieko pažįstama. Pamatė save einantį, matyt, namo. Todėl dabar jam tapo ramiau: jo tikrai niekas nepasiges.


2015