Thursday, 10 November 2016

Atsiskleidimas ir apsinuoginantis subjektas

Turbūt dažnas skaitytojas yra matęs antraščių, tokių kaip „Netradicinės orientacijos neslepiantis vyras prabilo apie...“, „Jausmų neslepianti moteris ryžosi nebetylėti...“ ir t.t. Man įdomu, kokį pasaulio suvokimą tokios antraštės (ir straipsniai, knygos) slepia. Pirma reakcija, aišku, dažnai yra banalus pasakymas „Ko jie lenda į viešumą? Sėdėtų kur nors tyliai...“, visiškai neapmąstant giluminių tokio diskurso implikacijų. Čia aš visai nenagrinėsiu, kodėl ir ar teisėtai kas „skelbiasi“, bet analizuosiu tokio kalbėjimo būdo, taip sakant, atskleidžiamus dalykus.

Visų pirma, tikrai dera atkreipti dėmesį į tai, kad „X neslepiantis asmuo“, kaip figūra, numato tai, kad ta figūra yra unikali ir išimtinė, t.y. paženklinta buvimo kitokiu ir dargi paženklinta gesto, kuriuo žinojimas apie tą kitoniškumą yra atskleidžiamas – šis gestas yra laikomas drąsa, atvirumu, nuoširdumu, solidarumu. Neslėpti kažko reiškia tapti tapatybės nešiotoju (tapatybė tų, kurie turi savybę būti X). Ir tai reiškia įsisteigti kaip tokiam/ai nešiotojui/ai per atsiskleidimą.

Kita vertus, ir tai dar svarbiau, manau, viešas tokių straipsnių, pranešimų skleidimas iš esmės postuluoja, kad kiti, kurie tikrai ar tariamai turi savybę būti X, tai slepia. Banaliai tariant, jei kažkas spaudoje atvirai paskelbia apie savo lytinę orientaciją ir yra pristatomas kaip „neslepiantis“ jos asmuo, automatiškai suponuojama, jog kiti ją neva slepia ir verti arba padrąsinimo (kad atsiskleistų) arba peikimo (kam slepia?). Kita vertus, visiškai neaišku, kaip tinkamai ko nors neslėpti. Pvz., ar važiuodamas viešuoju transportu, aš slepiu ar neslepiu savo lytinę orientaciją? Ar yra minimalūs reikalavimai neslėpimui, pvz., kiek žmonių reikėtų informuoti apie tai, kokias mažuma mane (visuomenės akyse) paverčiančias savybes turiu, kaip užtikrinti, kad jie nepamirštų, nesuprastų neteisingai ar tikrai atkreiptų dėmesį į tai, ką aš jiems sakau? Juk kas nori būti tuo bailiu ar streiklaužiu, kuri/s slepia kažką – juk pasakydamas, kad esu, pvz., veganas, aš padidinsiu žmonių sąmoningumą! Pasakydamas, kad, tarkim, turiu psichikos sutrikimą (pvz., šizofreniją), aš irgi skatinsiu žmonių susirūpinimą tokiais, kaip aš žmonėmis! Akivaizdu, kad nenorėti to aš negaliu ar bent neturiu teisės. Vengdamas pasirodyti slepiančiu kažką, aš turiu visokeriopai skleisti informaciją ir dalintis patirtimi: juk geriau tikrai įsitikinti, kad padariau, ką galėjau, negu baimintis padaryti per mažai...

Toks kalbėjimas gali būti analizuojamas keliais būdais. Visų pirma, Michelis Foucault nagrinėja, kaip išpažintis iš kažko, kas išgaunama kankinimais, virto tuo, apie ką žmones kamantinėjo psichoanalitikai, o dabar tapo internalizuota – žmonės patys mielai šneka apie viską. Žinojimas, kurį reikėjo išgauti, dabar sklinda pats, nes visi nori išsisakyti. Žmonės keistai tiki, jog galia priklauso ne tam, kas klausosi, o tam, kas kalba...

Kita vertus, mums pravers Marshallo McLuhano teorija, kuri, nors skamba keistai, visgi, yra verta dėmesio. McLuhanas, kalbėdamas apie medijas, teigia, kad gyvename „elektros amžiuje“, kuris pakeitė „Gutenbergo epochą“, t.y., amžius, kai dominavo spausdintas žodis. Su šiuo perėjimu medijų teoretikas sieja kelis svarbiausius pokyčius: „globalaus kaimo“ atsiradimą ir atgimstantį tribalizmą bei tai, kad subjektas išsiplečia iki pasaulio dydžio, mat elektra pratęsia ne kokią vieną mūsų juslę ar galią, o centrinę nervų sistemą. Taigi, supaprastintai tariant, žmogaus nervų sistema elektros amžiuje sujungta su visų kitų pasaulio gyventojų nervų sistemomis. Pažymėtina, kad McLuhanas šią teoriją išvystė iki interneto, kada ši mintis atrodo suprantamesnė. Iš esmės, subjektui, kuriam kitados reikėjo vienumos, kad skaitytų ir suvoktų informaciją, dabar reikia sujungimo su kitais į bendrą tinklą. Tuo, matyt, paaiškinama, kodėl šiais laikais daug kas reaguoja labai isteriškai į bet kokius įvykius pasaulyje ir stengiasi prisidėti prie tam tikro neva bendruomeniškumo socialiniuose tinkluose. Asmuo savo vidurius nešioja vietoje drabužių, tad turi kompulsyviai dalintis viskuo ir priimti tai, reaguoti į tai, kuo dalinamasi su juo. Privatumo elektros amžiuje nėra ir būti negali.

Taip pat, čia įsidėmėtina kaip savotiškai Deleuze‘as ir Guattari kalbėjo apie subjektyvumą – apie viruso subjektyvumą, apie upelio subjektyvumą, apie ne-asmeninį subjektyvumą. Todėl internete dalykai „plinta“, Feisbukas „sprogsta“ ar „pratrūksta“. Taip pat, ateina naujasis tribalizmas, kuris labiausiai pasireiškia identity politics. Išlaisvėjimas ir mažumų emancipacija pasiekiami visiškai nuasmeninant asmenį. Žmogus tampa „atstovu“ savo rūšies ar porūšio, kuris jose atpažįsta save. Jei ne viešojoje erdvėje – tai kur tos patirtis gali būti saugomos, jei subjektyvumo jau nebėra? Sakyčiau, nervų sistemos pratęsimas elektra ir Deleuze‘o su Guattari idėja apie paviršius, kuriuose procesai vyksta iki subjektyvumo, tam tikra prasme panašūs: abu numato, jog individas ištirpsta bendroje nervų sistemoje ar rizomatinėse „sistemose“, pvz., grybienoje.

Gal šitas teorinis ekskursas pasirodys kiek per sudėtingas ir nuobodus, tačiau manau, kad jis tikrai daug ką paaiškina. Atsiskleidimas ir kažko neslėpimas yra naujas buvimo būdas, būdas, kaip žmogus funkcionuoja tapatybių jūroje. Informacijos perdavimas kitiems iš esmės sudaro tokio žmogaus egzistencijos esmę. Kaip jau minėjau ankstesniame straipsnyje, mums siūlomas buvimas atviruku kaip egzistencijos etalonas. Taigi, toks vaikščiojantis ir kalbantis atvirukas negali staiga nustoti funkcionuoti – jo programa tokia ir ne kitokia. Jis yra botas. Neveikdamas kaip atvirukas, toks žmogus visai nustoja egzistuoti.

Apskritai, ne vien neslėpimas, bet ir susirūpinimas yra esminiai šiuolaikinio gyvenimo bruožai. Visi nuolat reiškia susirūpinimą ir yra empatiški kitiems, nes iš esmės yra visiškai atviri įtakai. Kaip vieninga nervų sistema, jie negali nejausti, jie reaguoja. Todėl dabartiniame diskurse, ypač tai pastebėtina naujienų portalų antraštėse, vyrauja reakcijos ir reflekso motyvai. Žmonės nebemąsto, nereflektuoja. Jie tik reaguoja, juos tampo konvulsijos. Jų nervų galūnėlės yra atviros, jie neturi odos, negali pasirinkti, ką mato, ką girdi, ką užuodžia ar ką patiria.

Galiausiai, apsinuoginantis subjektas, kurį paminėjau pavadinime, primena ir Giorgio Agambeno teoriją apie „bare life“, kuri skiriama nuo „qualified life“. „Nuoga gyvybė“ yra grynai biologinė gyvybė. Tai gyvybė, kuri bendra visiems, ir kurią, anot Agambeno, užvaldo valstybė. Ji pasirodo kaip įspėjimas, kas lieka iš žmogaus, kuris redukuojamas iki biologinio prado. Juk „nuoga gyvybė“ yra koncentracijos stovyklų kalinių gyvybė, visų beteisių gyvybė. Mums primetamas diskursas, kuriame egzistuoti reiškia atsiskleisti ir neslėpti nieko, galiausiai, reiškia mūsų subjektyvumo niveliavimą ir mūsų redukavimą iki konvulsijų tampomų empatiškų ir emocingų gyvūnų; net tai, kas neslepiama, dažnai tiesiogiai turi biologinį aspektą (lytinė orientacja, psichikos sveikata, sveikata apskritai). Tik tiek iš mūsų telieka.

Nepaslėptis, apie kurią kalbėjo Martinas Heideggeris (jis taip vadino tiesą), ironiškai virto sadomazochistiniu atvirumu be teisės į privatumą. Ką reiškia atsiskleisti, jei ne plačiai atlapoti ploščiaus skvernus miškelyje šalia takelio; ką reiškia nebeslėpti, jei ne kompulsyviai išpažinti viską pasauliniam teismui; atvirumo akimirka slepia savyje teismą ir medicininę komisiją, kur tu ir aš tampame mėsos gabalais.