Wednesday, 30 November 2016

Kada gi tie sergantys Vakarai pagaliau mirs?

Jau kurį laiką tapo įprasta kalbėti apie politinių elitų krizę visame pasaulyje, kurią šiemet ryškiausiai įkūnijo du įvykiai – Jungtinės Karalystės sprendimas palikti ES ir Donaldo Trumpo išrinkimas JAV prezidentu. Kita vertus, atrodytų, nenutyla kalbos apie „Vakarų saulėlydį“, „Vakarų mirtį“, apie tai, kad „visuomenė serga“, „Lietuva serga“, „Vakarai serga“. Neseniai Seimo narys Rimantas Jonas Dagys sujungė šias dvi minties gijas savo straipsnyje „Ar pripažįstame Vakarų ligas, kurias reikia gydyti?“

Mano paminėta idėja apie „Vakarų saulėlydį“ priklauso vokiečių rašytojui Oswaldui Spengleriui, kuris ją išsakė po Pirmojo pasaulinio karo. Taigi, matome, ši mintis visai nėra nauja. Jeanas Baudrillard‘as jau 1970-aisiais rašė apie plačiai paplitusį mitą, jog „visuomenė serga“. Atrodo, šis mitas niekada nepasens... Prieš šv. Kalėdas, manau, daugelis pastebi straipsnių, apraudančių „materializmą“, „hedonizmą“, „vartotojišką visuomenę“ ir „dvasinių vertybių“ trūkumą, srautą. Dabar apie „Vakarų ligas“ prabilo ir konservatorius, Seimo narys Rimantas Jonas Dagys. Tad ir panagrinėkime, kokią diagnozę jis pateikia.

Dagys pradeda straipsnįį, išvardydamas jau minėtus įvykius ir pridėdamas, jog „<...>  beveik niekam nebekyla abejonių dėl vykstančių sisteminių poslinkių Vakarų visuomenėse.“ Jis iš karto atsiriboja nuo galimybės iš esmės šiuos „sisteminius poslinkius“ išnagrinėti. Kam gi tada rašyti apie tokius svarbius dalykus, jei nesiteikiama jų atitinkamai atidžiai analizuoti?

Toliau jis teigia, kad „ <...> didelė dalis vakarų (sic) visuomenės intuityviai atmeta dabar egzistuojančią tvarką.“ Čia, matyt, ne ta intuicija, apie kurį kalbėjo Rene Descartes‘as, turėdamas omeny supratimą, kai dalykas pasidaro „aiškus ir ryškus“... Ar Dagys nori pasakyti, kad ši atmetimo reakcija yra neracionali, nes remiasi intuicija, o ne mąstymu? Toliau jis teigia, kad „<...> daugeliui žmonių egzistuojanti tvarka tampa vis labiau nesuprantama, o deklaruojamos vertybės neaiškios.“ Dagys, tokiu būdu, suponuoja infantilų ir naivų subjektą, kuris „nieko nebesupranta“, kuriam viskas tampa „nebeaišku“ ir kuris „intuityviai“ jaučia, kad „kažkas netvarkoj“.

Kalbėdamas apie teisę, Seimo narys pademonstruoja tokioms pareigoms nederantį naivumą, išryškindamas vien tokius dalykus, kaip žmonių nenoras tąsytis po teismus. „<...> atsisakę moralinių, vertybinių kriterijų teisėsaugoje ir besistengdami labai detaliai teisės aktuose aprašyti kiekvieną mūsų žingsnį, sukūrėme tokią sudėtingą tvarką, kad jos be advokato suprasti negalime.“ Suprask, sistema bloga, nes nėra lengvai perkandama „paprastam žmogui“. Michelis Foucault Dagiui galėtų paaiškinti, kad šis šiuolaikinės valstybės noras „labai detaliai teisės aktuose aprašyti kiekvieną mūsų žingsnį“ yra ne atsitiktinis, o totalizuojančios valdymo logikos, „Gouvernementalité“, dalis. Giorgio Agambenas pridėtų, tęsdamas Foucault mintį, kad pati gyvybė atsidūrė valstybės dėmesio centre ir tapo valdoma, kas lemia biopolitikos įsigalėjimą. Disciplinavimas ir biopolitika sudaro būtiną dabartinės politikos pagrindą. Tai, kad teisinė sistema yra „per sudėtinga“, toli gražu ne didžiausia jos problema.

Kalbėdamas apie ES, Dagys teigia, kad „<...> ES kūrėsi valstybių pagarbos viena kitai pagrindu, jos jėga buvo sugebėjimas kūrybingai, lanksčiai išnaudoti esančią ekonominę, kultūrinę įvairovę solidariai sprendžiant visiems svarbius klausimus. Deja, <...> ES institucijų veikla tampa savitikslė, besistengianti visus „suvienodinti“.“ Įdomu, kokią „ekonominę įvairovę“ globalaus kapitalizmo sąlygomis įžvelgia Dagys? Taip pat, argi, plėtojantis laisvajai prekybai, nėra natūralu kad viskas suvienodėja? Jo priekaištai vėl atrodo naivūs. Foucault aptarta disciplinarinė visuomenė bei biopolitika kaip tik ir numato tokį „suvienodinimą“.

Toliau Dagys išdrįsta kalbėti atviriau. „Esame prieš mirties bausmę nusikaltusiems ir įteisiname vis mažiau varžomą eutanaziją ne tik ligoniams, seneliams, bet ir vaikams, ir atimame teisę gyventi pradėtiems, dar nieko (sic) nenusikaltusiems sūnums ir dukroms...“ – ironizuoja Seimo narys. Ar aš teisingai supratau ir Dagys palaiko mirties bausmę, apgailestaudamas, kad jos atsisakoma? Be to, ar jis nori „teisę į gyvybę“ sukabinti su tuo, kad esi „niekam nenusikaltęs“? Tad, gaunasi, kad abortas yra blogai, nes „vaikas juk dar nieko blogo nepadarė“. O štai žmogus, „padaręs kažką blogo“, gyventi nevertas. Taigi, gyvybė yra ne nelygstama vertybė, o priklauso nuo vertinimo. Atrodo, kad Dagys pats stoja į biopolitikos, politikos, kuri siekia kontroliuoti gyvybę, pusę. Teisės spręsti apie gyvybę jis, panašu, visai neatmeta, tik siūlo ją pritaikyti pagal „vertybes“.

„Vietoje pagarbos vienas kitam vartojame sąvoką – tolerancija, kurią dažnas supranta kaip toleravimą blogų dalykų.“ – skelbia konservatorius. Jis vėl suponuoja kažkokį subjektą, kuriam viskas yra neaišku ir nesuprantama, kuris vadovaujasi ne protu, o intuicija, o jeigu jau ką „supranta“, tai štai šitaip, visiškai klaidingai. „Giname moterų teisę nuogoms protestuoti prieš jas erzinančius dalykus ir neleidžiame vaikščioti po rūbais pasislėpusioms musulmonų moterims...“ – aprauda Vakarų ydas Dagys. Ar jo svajonė būtų, kad ir anos, susierzinusios moterys vaikščiotų „pasislėpusios po rūbais“, kaip musulmonų moterys (įdomu, kad jis sako „musulmonų moterys“, o ne „musulmonės“, tuo lyg pabrėždamas priklausymo musulmonams (vyrams?) momentą)? Ir šiaip jis mato tik dvi galimybes, bent jau tik dvi laiko vertas aptarimo – „nuogos susierzinusios moterys“ ir „po rūbais pasislėpusios musulmonų moterys“. Pagal analogiją, matyt, yra ir „išsidažę gėjai odinėmis trumpikėmis“ bei „tikri vyrai su treningais“. Tarp šitų dalykų mes turime pasirinkti. Abu poliai suponuoja vienas kitą ir taip vyksta, atrodytų, nesibaigianti diskusija.
  
Dagys teigia, jog „<...> Bažnyčia – tai ne pastatai ir vyskupai, bet visi tikintys laisvi piliečiai...“, taigi, negalima riboti Bažnyčios teisę „pasisakyti“, tuo pat metu leidžiant ‚liberaliai“ pasisakyti kiekvienam. Tačiau ar tai „visi tikintys laisvi piliečiai“ pasisako, kai išreiškiama „Bažnyčios nuomonė“? Ir kas mano, kad „Bažnyčia yra pastatai“? Kuo Dagys laiko savo oponentus?

Galiausiai, jis pareiškia: „Gal todėl didelei daliai žmonių tampa vis labiau patrauklios radikalų deklaruojamos „paprastos“, bet primityvios vertybių sistemos, ar net radikalių islamistų nuostatos?“ Tad, Dagys supranta islamizmo patrauklumą ir dėl jo netiesiogiai kaltina „sergančius Vakarus“. Panašiai teigia dešinieji radikalai. Kaip jau matėme su „musulmonų moterų rūbais“, Dagiui pasaulietiškumas vargu ar atrodo verta ginti vertybė. Ar iš tikrųjų tokiems konservatoriams reikia liberaliosios demokratijos, kurios krizę čia nagrinėja Dagys? O gal ji yra nesuprantama, pernelyg sudėtinga eiliniam piliečiui ir nesiremia „vertybėmis“? Ką tiksliai Dagys priešpastato dešiniųjų radikalų „primityvioms vertybių sistemoms“? Ar apskritai jam reikia kažką joms priešpastatyti, juk visas jo tekstas kalba apie „esamos tvarkos“ blogybes ir racionalizuoja pasirinkimą tą tvarką atmesti – tiek balsuojant už radikalus, tiek palaikant radikalų Islamą. Juk, jeigu žmones ten traukia intuicija, ką jau čia padarysi...

Kalbėdamas apie politiką, Dagys tradiciškai graudenasi, jog opozicija nuolat nesutaria su pozicija. Tačiau visiškas sutarimas savaime visai dar nėra joks gėris. „Rinkėjas ne išklausomas, o jis pamokomas.“ – teigia Dagys. Tačiau ar jis pats ir jo atstovaujami TS-LKD tuo uoliausiai ir neužsiima? Ar ne konservatoriai puola paaiškinti kiekvienam/ai, kas yra „šeima“, „tradicinės vertybės“, ar ne jie aiškina, kad už juos nebalsavusieji viso labo jaučia nostalgiją sovietmečiui ir yra nepribrendę suvokti, kad „There is no alternative“, kaip sakė Margaret Thatcher, arba, kad tik jie „apgins nuo Rusijos grėsmės“? Dagys toliau pažeria dar daugiau keistų pamąstymų, pavyzdžiui, „[P]rie tokios tvarkos labiau pritampa žmonės, gyvenantys sostinėse, todėl vis labiau skiriasi ten gyvenančių ir likusios valstybių dalies žmonių nuomonės.“ Tačiau, mūsų šalies atveju, būtent sostinės gyventojai ir balsavo už konservatorius, kurie, kad ir ką manytų Dagys, yra politinis elitas, kurį ir Lietuvos rinkėjai atmeta.

Dagys siekia ne paaiškinti „elito krizę“, o iš jos pasipelnyti, pasinaudojant „paprastų žmonių“ pykčiu ir nesupratimu „kas vyksta“, apeliuoti į „intuicijas“ ir toliau skleisti mitą, kad „visuomenė serga“, tuo pagrindžiant būtinybę „grįžti prie pradų“. Matome, kad elitas perima radikalų retoriką, kad išlikti valdžioje. „Dauguma žmonių Lietuvoje ilgisi tradicinių vertybių ir nesijaučia atstovaujami, šią tendenciją atspindi ir visuomenės nuostatų pokyčiai pasaulyje.“ – teigė ir Paulius Saudargas. Tad mums siūlomos tos pačios dešiniųjų radikalų idėjos, tik gražesnėje pakuotėje... Tačiau kada gi Vakarai, kurie jau tiek ilgai serga, mirs – jie vis nemiršta, todėl mitas apie „sergančią visuomenę“ bus vėl ir vėl kartojamas, kas jau senokai vargina; tai noras priversti mus pasijusti kaltais dėl „Vakarų dekadanso“ ir laukti apvalančio kosminio gaisro, ar tai būtų „grįžimas prie pamatinių vertybių“, ar dešinieji radikalai (jei tarp jų esama skirtumo), tačiau, galiausiai, tai tuščia retorinė priemonė, slepiantį gilesnės analizės trūkumą.