Wednesday 30 November 2016

Tai ne elitas blogas – čia mes kvaili

Visgi, šiemet, kaip nuolat akcentuoja žiniasklaida, atrodo, gali nutikti bet kas: dalykai, rodęsi neįmanomi, nesąmoningi, neracionalūs, neįtikimi, pavyzdžiui, Jungtinės Karalystės išstojimas iš ES ar Donaldo Trumpo išrinkimas JAV prezidentu, ėmė ir išsipildė. Jau iki šių didžių įvykių buvo plačiai kalbama apie vadinamąją elito krizę. Tokie dalykai, kaip radikalios Dešinės iškilimas Vakarų ir Centrinėje Europoje jau, atrodo, nieko nebestebina. Krizė, kurią iš pradžių žymėjo populistiniai judėjimai  („Occupy“) JAV ir Europoje ir „nesisteminių“ partijų iškilimas („Podemos“ Ispanijoje ar SYRIZA Graikijoje), įgija pagreitį ir, sulig pabėgėlių krize, atrodo, tampa bauginančiai apčiuopiama ir vis radikalesnė.

Ką gi daryti? Nejaugi mūsų laukia prapultis – viskas sugrius, Vakarų vertybės bus atšauktos, o mus okupuos Rusija? Atrodo, kad būtent tai mums žada įvairūs politologai ir ekspertai. Jų, pradžioje, ir paklausykime.

„The Economist“ ekspertas iš Jungtinės Karalystės Edwardas Lucasas, kurio tekstai Lietuvą pasiekia nenutrūkstamu srautu jau kelerius metus, skelbia aiškiai: „Pasipiktinimas elitu gali blogai baigtis“. Prieš kurį laiką publikuotame tekste tokia antrašte Lucasas piešia graudulingą savo nerimastingos jaunystės Didžiojoje Britanijoje paveikslą. „Kai augau 8-ame dešimtmetyje, nerimavome, kad komunizmas iš tikrųjų gali laimėti: jis buvo patrauklus neturtingiesiems, kurių buvo daug. Ir jį propagavo supervalstybė, kuri, kaip atrodė, įstengdavo pergudrauti mus visame pasaulyje.“ – teigė ekonomistas. Čia jau į paviršių iškyla tam tikros nuostatos: varge, neturtingiesiems, kurių daug, pasidaro patraukli baisi ideologija – kaip juos nuraminti, kad vėl tyliai sau būtų neturtingi ir nekeltų bangų? Dar svarbiau – „neturtingųjų nepasitenkinimas“ sukabinamas su „komunizmas“, kuris sukabinamas su „Sovietų Sąjunga“. Gaunasi, kad bet koks emancipatory project būtinai būtinai siejasi su komunizmu ir būtinai su sovietiniu.

Nors, be abejo, aptariant Šaltojo karo istorija, tam esama pagrindo (SSRS įtaka skatinant lojalius komunistinius judėjimus pasaulyje ir JAV atsakomieji veiksmai kaip Šaltojo karo realybė), tačiau Lucasas ties tuo nesustoja, bet eina toliau, brėždamas paralelę tarp „nepasitenkinimo“ ir komunizmo, siejamo su Rusijos imperinėmis ambicijomis, ir esamoje situacijoje. Jis teigia, kad, didėjant nepasitenkinimui, žmonių prisiminimai apie SSRS baisybes blėsta ir todėl jie nerūpestingai metasi link „priemonių iš praeities“. Bėda esą ta, kad žmonės (kokie naivuoliai!) nori... planinės ekonomikos.

Lucasas kilniadvasiškai pastebi, kad „laisvosios rinko kapitalizmo nesugebėjimas dalytis klestėjimo vaisiais ir pažaboti beatodairiško finansininkų godumo“ yra „akivaizdus“. „Žmonių pasipiktinimas yra teisingas“, – mums sako britas. Tik va tie žmonės per kvailumą renkasi planinę ekonomiką (kaip ir kur?) ir gauna nomenklatūrą. Jis taip pat pastebi, kad liberaliajai demokratijai būdingi tokie trūkumai, kaip kad „nesugebėjimas planuoti ilguoju laikotarpiu ir nuo tikrovės atitrūkusio elito įsigalėjimas“. Tačiau ieškoti stipraus lyderio – ne išeitis, nes gausi būtinai Trumpą, Marinne Le Pen ar Putiną.

O ypač blogai bus, jei žmonės nemylės Amerikos. JAV daro klaidų („baisių“), pastebi Lucasas, „ir neabejotinai dar padarys jų ateityje“, na, bet, toks gyvenimas... Alternatyva pasauliui, kuriame nuolat daromos baisios klaidos, dargi pripažįstant, kad jų tikrai bus ateityje esą tik viena: „Jeigu su panieka vertinate Amerikos lyderystę, negyvensite pasaulyje, besilaikančiame malonių liberalių europietiškųjų taisyklių. Jums vadovaus Putinas, Bashiras (sic) al Assadas ir Kinijos komunistai vergvaldžiai.“ – grūmoja piršteliu Lucasas. Iš esmės, gaunasi, kad gyvename galios santykių pasaulyje, kuriame būtent galia, o ne tiesa yra lemiamas faktorius, priimant sprendimus, be to, kitaip būti nei gali, nei turi, klausimas tik kieno ta galia bus. Arba gerų dėdžių ir tetų iš Vašingtono, arba blogo dėdės iš Maskvos ar blogų dėdžių iš Pekino. Kitas dalykas, kad Lucasui mus visus, mielieji skaitytojai, dosniai aprūpinanti drabužiais ir visokiais pigiais prietaisais Kinija yra valdoma vergvaldžių, tik bėda, kad kinų vergai dirba Vakarų kompanijoms, kurios, ieškodamos pigesnės darbo jėgos būtent ten perkėlė gamybą... Tad, kaip ten bebūtų, matome, kad žmonių pasipiktinimas, koks „teisėtas“ jis bebūtų, yra pavojingas, nes vietoje seno pono, kuris aptingo ir nesusitvarko, jei būsime blogi, gausime kitą, kuris nesilaikys mūsų „malonių liberalių europietiškųjų taisyklių“.

Lucasas sukonstruoja tam tikrą idėją apie tai, kad pasipiktinimas JAV daromomis klaidomis būtinai reiškia norą, kad Rusija „turėtų svarbesnį balsą“, kad alternatyva kapitalizmui yra planinė ekonomika ir kitų nėra iš viso, kad pasipiktinimas elitu būtinai suponuoja „stiprios rankos“ norą ir apskritai visa tai susiję su nostalgija Sovietų Sąjungai (na, Andrius Kubilius, manau, sutiktų), tuo pat metu kairiąsias idėjas sukabinant su „Kremliaus imperiniu valdymu“ ir taip jas diskvalifikuojant. Lucasui nekyla keblumų dėl to, kad Rusijoje toli gražu ne planinė ekonomika, o tai, ką Slavojus Žižekas vadina „kapitalizmu su vertybėmis“. Kinijos kapitalizmas „su azijietiškomis vertybėmis“ (taip pat Žižeko terminas) taip pat atrodo tinkamas išdykusiems Vakarų vaikams pagąsdinti...

Ar ekonomistas turi receptų pasipiktinusiems? Na, aišku turi. Didesnė konkurencija ir „ryžtas padaryti mūsų pačių visuomenes geriau veikiančias.“ Taigi, nors laisvosios rinkos kapitalizmas, pridaręs daugybę klestėjimo vaisių, per mažai jais dalinasi su visais, daugiau laisvosios rinkos kapitalizmo, o mes sakykime tiesiai – neoliberalizmo, tikrai padės. Jeanas Baudrillard‘as, kalbėdamas apie vartojimo visuomenę, pastebi, kad mitas apie tai, kad „visuomenė serga“ yra itin populiarus. Intelektualai linkę būti nusiteikę pesimistiškai: niekas nepadės. Entuziastai, kita vertus, priešingai, nusiteikę labai optimistiškai – tereikia dar vienos „rūpestingumo vertybių“ („šypsena“, „nuoširdumas“, pridėsiu – pozityvus mąstymas, konkurencingumo ugdymas, motyvacija) dozės ir viskas kaip mat susitvarkys, nes sergama funkcionavimo lygmeniu, t.y., ką ir sako Lucasas – visuomenę reikia padaryti geriau veikiančią.

Ką svarbu pastebėti, aptariant Lucaso tekstą, yra kad jame pabrėžiama, nepasitenkinimas, kad ir kiek teisėtas, yra pavojingas, nes yra būtinai naivus (žmonės pamiršo sovietinės sistemos blogybes, per žioplumą prisišauks Rusiją ir Kiniją, gaus nomenklatūrą), siejamas su autoritariniais režimais, visų pirma, Rusija. Dar plačiau žiūrint, žiniasklaidoje kritika Vakarų demokratijos atžvilgiu ir bet kokia kritika elitui sukabinama su „faktu“, kad „tai naudinga Rusijai“; be abejo, savo problemų ir trūkumų nereflektuojantys ir iš jų nepasimokantys, nedarantys išvadų, Vakarai mums, vakariečiams, yra kur kas geriau... Išeitis yra viena – paklusti elitui, koks jis bebūtų ir didinti savo konkurencingumą bei visos visuomenės konkurencingumą. Kaip jau rašiau – kam piktintis gyvenimu, jei gali iš jo šį tą išpešti. Nes nėra alternatyvos. Kas nesugeba, tas ir verkia paskui ir, vietoje negailestingo, bet teisingo, kapitalizmo, gauna Rusiją (kurioje šiaip irgi juk kapitalizmas, ai, palaukite...).

Dabar peršokime į „dieną po rytojaus“ – dieną po Trumpo išrinkimo JAV prezidentu. Tekste įspūdingu pavadinimu „Artėja visos politinės eros pabaiga: tai bus chaotiškas ir sunkus laikas“ politologas Tomas Janeliūnas išdėsto visą savo tikėjimo išpažinimą su stebėtinu naivumu, iki tokio lygio, kad imi ir pagalvoji: gal čia ironija?


Janeliūnas paskelbia, kad matome politinės eros pabaigą ir trumpai apmeta jos kontūrus: „<...> [Ši era – Aut. pastaba] realiai prasidėjo po II-ojo pasaulinio karo ir buvo pavadinta liberalios prekybos ir demokratijos plėtra. Didžiausias šio liberalizmo, paremto ekonominėmis ir pilietinėmis laisvėmis, spurtas įvyko 1990-aisiais, kuomet jis nušlavė Sovietų sąjungą ir apglėbė didelę dalį Rytų ir Vidurio Europos. Viskas atrodė taip nuostabu - pasaulis globalizuojasi, laisva prekyba tampa neabejotinu gėriu, viena po kitos sėmingai (sic) baigiasi Pasaulio Prekybos organizacijos derybos, Europos bendrijos tampa ES, ekonominis bendradarbiavimas pereina į vis aukštesnį lygį (euras, bankinės sąjungos ir t.t.), dar viena demokratizacijos banga pasaulyje, demokratijos plėtra vyksta net ir po „pareigos ginti“ vėliavomis ir t.t.“ Ir kas gali nepalaikyti laisvos prekybos, kas, koks kvailys ar „naudingas idiotas“, o gal kenkėjas? Juk taip viskas gražu buvo ir še tau, kad nori... „Tarptautinės derybos dėl laisvos prekybos, nors ir vis dar suprantamos kaip gėris, vis labiau sulaukia nepasitenkinimo ir trukdžių. Kištis į kitų šalių demokratizavimą beveik niekas nebenori.“ – apgailestauja Janeliūnas. Tikrai, atrodo, kad čia gal ironija... „Brexit ir Trumpas - aiškūs ženklai, kad net svarbiausios Vakarų demokratinio liberalizmo šalys pavargo nuo liberalizmo ir jo rezultatų.“ – pastebi jis. Jeigu Lucasui laisvosios rinkos kapitalizmo nesugebėjimas dalintis „gerovės vaisiais“ – „akivaizdus“, tai Janeliūnui taip toli gražu neatrodo, kur ten – tiesiog žmonės pavargo nuo gero gyvenimo. Gėris esąs toks akivaizdus, kad politologas nepasivargino nei pagrįsti, kad tai Gėris, nei pasamprotauti apie „nepasitenkinimo“ laisva prekyba priežastis. Viskas kur kas paprasčiau: yra visuotinė gėrove ir visos galimybės kiekvienam – imk, daryk, užsidirbk ir būsi pasiturintis – tik štai yra tokių nesusipratėlių, kurie nemato akivaizdžių dalykų.

Rinkimų JAV dieną pasirodė ir interviu su filosofu Alvydu Jokubaičiu, kuriame buvo kalbama vis apie tą patį – apie netikrumą, galimai laukiantį mūsų po šių rinkimų (vėlgi, grasinta, kad laukia „kažkas nauja“). Profesorius Jokubaitis, dar tiesmukiškiau negu Lucasas, viską sustatė į savo vietas. „Nori nenori, JAV yra pirma valstybė, pasaulio policininkė. Turint tokią galią pasaulis net nenorėdamas be jos negali susitvarkyti. <...> Taip ir JAV atveju tai būtų chaoso padidėjimas, greitai atsirastų norinčiųjų užimti tą tuščią vietą.“ – skelbia filosofas.

Toliau – dar stipriau: „Vakarų europiečiai gali būti postmodernūs, o Amerika turi laikyti pirštą ant nuleistuko. Kaip žmones amerikiečius galima suprasti, bet kaip politiškai atsakingai mąstančius asmenis – na, jie turi prisiimti atsakomybę.“ Apie atsakomybę kalbėjo ir Lucasas, ir Janeliūnas – reikia prisiimti atsakomybę pamokyti kokią Čilę, Iraką ar Siriją – bet ne Saudo Arabiją kažkodėl... Amerikiečiai šitoje schemoje užima panašią vietą, kaip Lucaso schemoje „pasipiktinusieji“ ar Janeliūno nenorintieji palaikyti liberalios prekybos – naivuoliai ir ištižę vakariečiai, pavargę nuo atsakomybės mąstyti „racionaliai“.

Nors jis ir kalba apie „teisę“, kaip visą Vakarų santvarką sukabinantį elementą, tačiau, iš esmės, svarbu yra galia. Arba mes juos, arba jie mus. Tai reiškia ir kad Šaltasis karas, kaip ir „karas su terorizmu“ yra neišvengiamas ir, iš esmės, amžinas, nes konsensusas neįmanomas, bet ir nė viena pusė negali nusileisti. Gali būti kiek nori „postmodernus“ ar „vartotojas“ („<...> prieš H. Clinton jaučiasi nusistatymas, nes ji jau buvo valdžioje, o vartotojų visuomenėje žmonės nori naujų prekių.“ – pastebi Jokubaitis), ar individualistas – visa tai tik todėl, kad yra vyriška ir raumeninga kaip Arnoldas Schwartzeneggeris Amerika, kurios saugomi, postmodernūs kairieji vaikučiai gali ramiai sau žaisti. „The White Man‘s Burden“ – kiekvienam snarglį nušluostyti, kai reikia – pagirti, kai reikia – papeikti, žiūrėti, kad nesipeštų tarpusavyje, pastatyti į kampą, jei neklauso, galiausiai...


Norime „saugumo, laisvės ir nepriklausomybės“? Tada į Europą kreiptis neverta, ji seniai nebepajėgi spręsti reikalų vyriškai, na, kaip per Pirmąjį pasaulinį karą, pavyzdžiui. Vien gėjų paradai, ekologija ir dviratininkai visur. „<...> tikra sumaištis Vakarų pasaulyje.“ – skelbia Jokubaitis. Tiesa, kitaip, negu kiti ekspertai, filosofas teigia, kad „ekonominis mąstymas“ ir „liberalizmas“ nėra gėris. Vartojimo išlepinti JAV gyventojai nebežino, ko nori ir todėl bando laimę, rinkdamiesi „alternatyvą“. Vėlgi, kaip jau matėme Lucaso tekste, jie per žioplumą gali prisidaryti bėdų. Ir dargi visam pasauliui pridaryti! „Kinija, Rusija jau stumdosi, negali atsitraukti nė minutei. Jei amerikiečiai turėjo iliuzijų, tai jos tėra tik iliuzijos, bent jau vertinant filosofine prasme.“ – primena mums Jokubaitis. Kažkas turi būti ponas – kitaip nebūna. Jeigu nepatinka esamas, senas ir pavargęs, bet mandagus, ponas, paskui neverk, kad naujas tvarkysis savaip ir išplaks, kai bus blogos nuotaikos (ar, priešingai, geros)... Tiesa, vis dar gali būti neaišku, kuo Kinija ar Rusija blogesnės už JAV, jeigu JAV visai nesivadovauja teisėtumu ir Apšvietos vertybėmis, o tik naudojasi galia. Jeigu yra TIK galia, tada viskas pasidaro reliatyvu (kaip sakė Nietzsche) – kas ją turi, to ir taisyklės. Varianto, kad reikia vadovautis tiesa ir teisingumu, akivaizdu, nėra, tad reikia laikytis status quo. Be abejo, jei reikia paklusti, tai geriau Amerikai su santykine demokratija, negu Rusijai net ir be tokios... Tačiau visa tai sukelia neviltį ir norą persvarstyti pačias šito žaidimo taisykles. Tačiau ši neviltis, jaučiu, tėra „postmodernus“, nuo „vartojimo“ ir „gero gyvenimo“ pavargusio, vakariečio sentimentalumas, nuo kurio jaunuolį turi išgelbėti kad ir tarnavimas šauktinių kariuomenėje.

Taigi, mums iškyla paprasta alternatyva: elitas, nutolęs nuo realybės, nebesusitvarkantis ir verdantis savose sultyse, arba netikrumas ir nežinia, kurie, kaip rūkas, slepia Rusijos grėsmę. Kitaip tariant, arba liberalioji demokratija ir kapitalizmas (įsivaizduojant, kad jie būtinai eina kartu, kuo, pavyzdžiui, Žižekas netiki...), arba autoritarinė santvarka.

Bet gal mes nepakankamai apibrėžėme, kas yra tas elitas? Kaip jau minėjau, daugelio teoretikų teigimu, mes gyvename postpolitinėje būklėje (JAV prezidento rinkimų kontekste apie tai neseniai vėl yra parašęs ir Žižekas), kurią charakterizuoja Francis‘o Fukuyama‘os teiginys apie „istorijos pabaigą“, žlugus Sovietų sąjungai. Matome, kad ir Lucasui, ir Janeliūnui ši data ypač svarbi. Istorijai pasibaigus, liberalioji demokratija ir kapitalizmas nugalėjo kartą ir visiems laikams. Tuo kapitalizmas iš esmės užima komunizmo vietą Marxo koncepcijoje: pastarasis tikėjo, jog kapitalistai – tezė, proletariatas, revoliucinė klasė – antitezė, o sintezė – komunizmas, beklasė visuomenė, kurioje hegeliška logika mistiniu būdu baigiasi ir toliau jau nieko nebevyksta. Taip pat dabar mums sakoma apie kapitalizmą. Visi antagonizmai dabar įmanomi pašalinti techninėmis priemonėmis, tad vyrauja požiūris, kad būtent technokratinis, ekspertų ir analitikų valdymas tinkamiausias.

Liberaliosios demokratijos triumfas tęsėsi neilgai: tarptautinis terorizmas artikuliavo nepasitenkinimą JAV „atsakomybe“ už kitų šalių demokratizavimą ir globalizacija žiauriausiu ir destruktyviausiu įmanomu būdu, neoliberali politika užsirovė ant 2008-2009 m. finansinės krizės grėblio, iškilo Rusija ir Kinija, didinančios savo įtaką besivystančiose šalyse (ypač Kinija).

Svarbiausia, kad nu-ideologintas ekspertų valdymas, kai nebelieka skirtumų tarp pažiūrų ir pabrėžiama tęstinumo svarba, kai kairiosios jėgos nebekelia grėsmės status quo ir kapitalizmui (Tony Blairo „New Labour“ pratęsė Margaret Thatcher neoliberalią politiką) ir vyrauja visuotinis sutarimas dėl beveik visko, sukelia vis didėjančią alergiją vis didėjančiam žmonių skaičiui. Tampa akivaizdu, kad balsuoti yra beprasmiška, nes dauguma klausimų yra nebelaikomi politiniais ir rinkėjams seniai nebėra galimybių spręsti esminių klausimų... Galiausiai, globalus kapitalizmas per Janeliūno išgirtą laisvąją prekybą veikia kiekvieno iš mūsų gyvenimą visiškai nepaisant to, ko nori suverenios valstybės valdžia. Viso šito akivaizdoje vienintelė alternatyva kaip vienas didelis blokas suvokiamam elitui, kairiesiems (tiems, kurie, tiek Lietuvoje, tiek Prancūzijoje, prastūmė neoliberalius darbo kodeksus) ir dešiniesiems (kurie daugumoj vis tiek su laiku pritaria tos pačios lyties santuokoms ir kitoms „progresyvioms“ iniciatyvoms ir bando vaizduotis besirūpinančiais kiekvienu), kurie daugybę dešimtmečių valdo, keisdami vieni kitus, suvokiami dešinieji radikalai.

Čia mes susiduriame, be kita ko, su tam tikru prieštaravimu tarp žodžių ir realybės. Teoriškai, kiekvienas šalies pilietis, atitinkąs tam tikrus amžiaus ir gyvenamosios vietos reikalavimus, gali būti išrinktas į valdžią. Praktikoje yra kitaip, ypač senose Vakarų demokratijose, tarkim, JK. „Žmogus iš gatvės“ (Tarp Billas Clintonas neseniai pavadino Britanijos Leiboristų partijos vadovą Jeremy‘į Corbyną) kelia įtarimą ir dažniausiai susilaukia stipraus pasipriešinimo iš žiniasklaidos, politologų, ekspertų bei analitikų. Mes stebimės, kad į valdžią gali būti išrinkti humoristai ar agronomai, TV garsenybės ar blogeriai (tokie, kaip pvz. Piratų partija Islandijoje) ir taip išsiduodame, kad netikime demokratija. Ne, ne kiekvienas gali valdyti – tik tas, kas turi supratimą, turi patirties, tinkamą išsilavinimą. Tačiau, iš tikrųjų, valdyti gali tik tas, kas yra kažkur matytas ir baigęs prestižinę mokyklą, universitetą ir dirbęs padėjėju pas kokį/ią nors žinomą politiką/ę. Tokia realybė tiek Lietuvoje, tiek kitur. Tai reiškia, kad mes de facto netikime demokratija, kuriai skiriame nuolatinius ditirambus.

Kompetencijos klausimo kėlimas atrodo lyg ir teisėtas, juk „sveikas protas“ sako, kad toli gražu „nekiekviena virėja gali valdyti valstybę“, tačiau realybėje juk ne vien apie tai kalbama. Be kompetencijos yra ir charizmos ar pažinčių klausimas. Politikas/ė turi atitikti kino žvaigždei taikomus reikalavimus, ką pastebėjo jau Walteris Benjaminas, teigęs, kad „aparatūra“ reiškia, kad iškyla diktatorius ir kino žvaigždė. Galima ironiškai pastebėti, kad Donaldo Trumpo pergalė rinkimuose yra šitos tendencijos viršūnė: laimėjo realybės show vedėjas. Žmonės supainiojo show su realybę, norėtųsi pasakyti... Apskritai tuos, kurie yra „ne iš elito“, mes, kartu su žiniasklaida, uoliai pliekiame jau vien tik dėl to, kad jie nėra iš elito. Pats faktas, kad jie yra „iš gatvės“ juos diskvalifikuoja daugelio save politiškai sąmoningais laikančiųjų akyse.

Lietuvoje vykę Seimo rinkimai visa tai tik dar kartą patvirtino. Tai, kad antrąjį turą laimėjo Lietuvos Valstiečių žaliųjų sąjunga, sukėlė audrą viešojoje erdvėje. Panašią audrą mes matėme Didžiojoje Britanijoje po referendumo dėl išstojimo iš ES rezultatų paskelbimo ar, visai neseniai, JAV ir pasaulyje po Donaldo Trumpo išrinkimo. Svarbiausias pasipiktinimo rezultatais akcentas yra tai, kad „kažkokie runkeliai“ išrinko „mums“ netinkamą valdžią ar nubalsavo priešingai mūsų norams. Suprask, jie turi teisę balsuoti, kaip ir mes, bet juk tai MES, o JIE, na, jie turi tyliai būti ir nesimaišyti po kojomis mums. Kita vertus, imama abejoti žmonių, balsuojančių už Trumpą ar už išstojimą iš ES racionalumu. Jie kaltinami, kad, Lucaso žodžiais tariant, jų pasipiktinimas teisėtas, bet reikia susispausti ir prisiimti atsakomybę (perfrazuojant Jokubaitį) bei nubalsuoti už mažesnį blogį. Išsilaikyti status quo ribose.

Būtent mažesnio blogio pasirinkimu ir vadovaujasi šiuolaikinė liberalioji demokratija. Ir būtent šitas pasirinkimas įgriso iki gyvo kaulo rinkėjams, kurie spontaniškai ima elgtis neracionaliai (taip mums sakoma) ir renkasi patį didžiausią blogį iš visų įmanomų. Betgi čia yra Soreno Kierkegaard‘o „tikėjimo šuolis“ – būtent pasirinkti per absurdą, vien tikintis, kad kas nors įvyks, kad kas nors pasikeis, o gal net pasikeis į gerą. Jacques‘as Derrida pastebėjo, kad racionalus pasirinkimas nėra laisvas: rinktis racionaliai reiškia suvesti skaičiukus ir gauti atsakymą. Bet tai nėra pasirinkimas iš viso. O laisvas pasirinkimas visada yra neracionalus, nes paremtas susidūrimu su nežinomybe ir panašiai. Taigi, rinkėjai renkasi neracionaliai, nes nebepasitiki (kaip ir Derrida) racionalumu. Tai, kas jiems buvo įteigta kaip racionalumas – postpolitinis konsensusas – juos nuvylė. Elitai, kurie verda savose sultyse, žmonėms atrodo didesnis blogis už pokyčius, kuriuos žada dešinieji radikalai, kad ir kiek juos žiniasklaida gąsdintų gresiančiais pavojais. Elitų atitrūkimas nuo realybės ir visiškas abejingumas žmonių nuomonei (pvz. dėl pabėgėlių), panieka runkeliams, „antrajai Lietuvai“ ir visiems tiems „tinginiams“, kurie tiesiog nenori dirbti tampa toks nepakeliamas žmonėms, kad jie renkasi šuolį į nežinią.

Galiausiai, elitas seniai spjovė į juos ir net nebeapeliuoja į juos per rinkimus. Tai ne jiems skirta ateitis. Ateitis skirta start-up‘ų Lietuvai, „Facebook“ Lietuvai, kaip sako Kasparas Pocius, „pirmajai Lietuvai“, konkurencingai ir našiai dirbančiai Lietuvai, į kurią kreipiasi konservatoriai ir liberalai. Tas pats ir kitur: po referendumo rezultatų garsenybės viena per kitą socialinėse medijose verkė dėl to, kad „seni žmonės“ atėmė ateitį iš jaunimo ir teiravosi, ar jie negalėtų tiesiog imti ir išmirti, vadino išstojimo šalininkus rasistais ir ksenofobais, arba, kaip gražiai pasakė muzikantas Geoffas Barrow iš grupės Portishead, „Mondeo driving bigoted Cunts“. Tą patį matėme ir Amerikoje, kur Trumpo šalininkai buvo Hillary Clinton pavadinti „deplorables“ (nuo žodžio „deplorable“ – angl. „apgailėtinas“, apverktinas). Bene aiškiausiai juos apibūdino pop rock stiliaus grupė Green Day, kurios vokalistas prieš pat rinkimus pareiškė, kad dėl Trumpo iškilimo kalti „kvaili balti žmonės“.

Čia puikiai tinka George‘o Orwello mintis iš jo knygos „Kelias į Vigano molą“ („The Road to Wigan Pier“), kur jis nagrinėja, kodėl žmonėms gali būti nepriimtinas socializmas. Orwellas pastebi, kad jo, kilusio iš vidurinės klasės, išauklėto atitinkama dvasia, baigusio prestižinę mokyklą, tačiau gyvenančio vargiai geriau nei vidutinis darbininkas, klasės atstovams sunku priimti socializmą dėl jo šalininkų paniekos „prestižinių mokyklų vertybėms“ ir panašiai. Kaip teigia autorius, jei jam priekaištaujama, kad jo manieros netinkamos, jis galįs pasitaisyti, bet jei jam priekaištaujama, kad jis – eunuchas, tai belieka ginti savo garbę. Būtent tai mes ir matome, kai kalbama apie pasipiktinimą „the Establishment“, kuris nuvilnijo per Europą ir Ameriką. Žmonės, kuriems buvo pasakyta, kad jie – runkeliai, negali sėdėti ramiai rankas sudėję – jie priešinasi. Tai iš dalies paaiškina „masių maištą“. Jeigu tu vis tiek esi rasistas ir nacionalistas (taip sako mainstream‘inė žiniasklaida), tai belieka juo tapti. (Čia visiškai neteigiu, kad šie žmonės neturi prisiimti atsakomybės už savo veiksmus.) Juk kitos išeities nėra – jei bandysi tapti „normaliu“, tai būsi išvadintas prasisiekeliu ir „pavyduoliu“ ir išjuoktas. Todėl belieka priešintis elitui, ir ne vien politikoje, bet ir kultūroje, žiniasklaidoje, ir patikėti populistais. Kitos išeities daugumai žmonių nėra. Jie jaučiasi išstumti į gyvenimo užribį ir vieninteliai, kurie baudžiasi juos išklausyti, yra dešinieji radikalai. Tačiau politologai skuba mus patikinti, kad, kaip jau matėme, šie žmonės yra naivuoliai ir per savo kvailą galvą užsitrauks ant mūsų visų galvų nelaimę, na, pavyzdžiui, Rusiją. Panašiai po referendumo Britanijoje teigė ir buvęs The Smiths gitaristas Jonny Marras: „Niekas niekada nesakė, kad dauguma žino, ką ji daro. Dar svaresnė priežastis mums visiems, likusiems, laikytis drauge.“ Tiesiog reikia juos nutildyti, toliau vadinant nepataisomais debilais ir bandyti mobilizuoti „teisingai“ mąstančiųjų jėgas – tam skirta, pavyzdžiui, ir akcija „Man ne dzin“. Bėda, kad gali neužtekti „mąstančių“ žmonių.

Be to, žmonės, matydami didžiulį jų ir taip nevertinančių ekspertų, analitikų, mainstream‘inių politikų bei pinigais aptekusių garsenybių pasipiktinimą, neturėdami ko prarasti, ir išvydę, kad jie turi galios kažką pakeisti, sukelti skandalą, įskelti pleištą į politinio proceso sklandų funkcionavimą, tęsia savo griaunamąjį darbą. Todėl po Britanijos sprendimo pasitraukti iš ES masės, rodos, dar labiau įtikėjo galinčios iškrėsti piktą pokštą elitui ir išrinko Trumpą. Vis tiek laikomi kaltais dėl visko, žmonės neturi ko prarasti ir gal net su pasimėgavimu virkdo jautrios sielos jaunuolius, kuriems atsigauti po Trumpo pergalės universitetai ir kolegijos dalina servetėles ir karštą šokoladą, ir garsenybes, kurios grasino emigruoti iš Amerikos, jei bus išrinktas Trumpas (teko matyti JAV naujienų portale, kaip per vieną iš po jo pergalės kilusių mitingų mergina laikė rankose rožinį plakatą su užrašu, sakančiu maždaug „Svarbu meilė ir pozityvumas“ – geriau infantilios Kairės reakcijos vargu ar įmanoma apibendrinti, kas kelia dar didesnį norą „trolinti“ tiems, kurie juk vis tiek yra „rasistai“ ir „ksenofobai“).

   
Puikiai šį požiūrį išreiškė mūsų geras pažįstamas politologas Tomas Janeliūnas, kuris po antrojo rinkimų turo socialiniame tinkle „Facebook“ skelbė, jog problema yra ne tai, kad politologai atitrūkę nuo realaus gyvenimo ir todėl nesugebėjo numatyti valstiečių-žaliųjų pergalės rinkimuose, truputį gal tik atitrūkę. Ne, apskritai viskas kur kas paprasčiau. Visa bėda tame, kad politologams „sunku nusileisti į vidutinio rinkėjo provincijoje pasaulėžiūrą ir logiką“, – teigė Janeliūnas. Ne tai, kad politologai užsisklendę savo burbule, bet „<...> svarbiausias yra kitas burbulas: mes per daug tikime vidutinio rinkėjo politiniu racionalumu ir intelektu apskritai.“ Tad, jeigu laimėjo „ne tie“, tai tik todėl, kad vidutiniam rinkėjui trūksta intelekto. Pakaktų intelekto – balsuotų už Gabrielių Landsbergį.

Politologų vaidmuo, pasak Janeliūno, yra šviesti visuomenę, kad ji atsakingiau žiūrėtų į daromus pasirinkimus bei „ugdyti politinį sąmoningumą“. Jis pastebi, kad „keičiasi“ tik Vilnius ir Klaipėda (kur laimėjo konservatoriai ar liberalai). Likusi Lietuva perka loterijos bilietus, t.y., tikisi pinigų iš oro, ir balsuoja už valstiečius-žaliuosius, šmaikščiai pastebi politologas.

Matome, pirma, kad politologų ir kitų ekspertų vaidmuo yra ne tiek reflektuoti situaciją, o formuoti nuomonę, kas galantiškai vadinama „politinio sąmoningumo ugdymu“. Dauguma politologų Lietuvoje gana atvirai palaiko neoliberalią politiką, palaiko konservatorius ir liberalus bei iš aukšto žiūri į galimybę, kad rinkėjai gali tokios politikos nepalaikyti. Jeigu nepalaiko, tai, Janeliūno manymu, tiesiog nesugeba mąstyti racionaliai. Nieko, priversim. Antra, daug kalbama apie „antrąją Lietuvą“, kaip ja rūpintis, bet iš esmės ji toliau niekinama ir postuluojama kaip ontologiškai kitokia, ontologiškai nekintanti, įstrigusi praeityje. Edwardas W. Saidas panašiai apibūdino požiūrį į Orientą, į mįslinguosius, neracionalius, bet viliojančius kūniškais malonumais ir pertekliumi Rytus, kuriuos reikia auklėti ir kuriuos tik mes, racionaliai mąstantys vakariečiai, esame pajėgūs suprasti. Šiuo atveju, „antroji Lietuva“ yra Orientas, kurį tinkamai supranta, yra pajėgi analizuoti ir vertinti tik „pirmoji Lietuva“ ir jos flagmanai – politologai, skandinaviškų bankų ekspertai ir Lietuvos Laisvosios Rinkos Instituto ekspertai. O ir kiekviena/s tūla/s „Facebook“ vartotoja/s. Toks požiūris, kaip parodė Orwellas, veda prie didėjančio susipriešinimo. Negali žmogus visą gyvenimą klausytis, kad jis yra runkelis. Tokie žmonės ieško ir randa tuos, kas atsiliepia į jų nepasitenkinimą, todėl ir renka nesistemines partijas. Lietuvoje kol kas neiškilo radikali pro-putiniška Dešinė, kokia iškilo Vakarų Europoje ir Vengrijoje ar Amerikoje, ir liaudis pasitenkino išrinkdama kažką panašus į Naująją Sąjungą (pamenate tokią?) – visokių funkcionierių ir poros žinomų, iš teisėsaugos kilusių „teisuolių“ rinkinį... Ironiška, kad, augant nepasitenkinimui postpolitiniu konsensusu, kai Kairė ima nesiskirti nuo Dešinės, iškylančios oponuojančios status quo jėgos retai save įvardija griežtai ideologiškai ir yra linkusios apeliuoti į savo nesisteminį pobūdį kaip vienintelį juos apibūdinantį rodiklį, atmesdami „siauras“ ideologijas. Lietuvoje taip pat matome neaiškią jėgą, kuri balansuoja tarp konservatyvizmo socialiniais klausimais ir socialinio liberalizmo ekonomikoje.

Atvirą panieką visiems, kas nenori paklusti konsensusui, demonstruoja ir socialdemokratas politologas Mindaugas Kluonis, teigiantis, kad Rytų Europa iš principo nepajėgi kurti jokių alternatyvų esamai tvarkai ir tepajėgia kurti nacizmą. Tie, kas, jo žodžiais tariant, „atsisako būti tuo, kuo jiems liepiama“, pridaro daug bėdų ir sau, ir kitiems... Galiausiai, Rytų Europos kultūra, būdama „opresyvesnė“ už Vakarų Europos kultūrą, galėtų ir išnykti. (Plačiau apie Kluonio pasisakymus parašė Nida Vasiliauskaitė, kuriai jie ir buvo skirti socialiniame tinkle „Facebook“.) Kluonio mintis yra paprasta – Rytų Europa (mes included) yra lyg koks marozas, kuriam reikia paaiškinti jam suprantama kalba, kad jis gimęs tik tarnauti ir turėtų būti už tai dėkingas. Toks pusbernis Valiukas iš Witoldo Gombrowicziaus „Ferdydurkės“.

Galiausiai, gal yra paprasta išeitis – atsisakyti demokratijos tam, kad ji būtų išsaugota? Jeigu žmonės per kvailumą ar iš pykčio, visiškai nesuprasdami, kiek gero jiems padarė elitas ir liberalioji demokratija, išrenka tuos, kurie žada apriboti demokratiją (Rusija, Vengrija, Lenkija, Turkija ir t.t.), kas žada riboti laisvąją prekybą ir laisvą žmonių judėjimą, tad gal vienintelė išeitis – laikinai suspenduoti demokratines procedūras, kol visuomenė subręs rinktis atsakingai? Kol Lietuvos rinkėjai nesupras, kad reikia balsuoti už konservatorius ar liberalus, tol – jokių rinkimų. Kol amerikiečiai nesupras, kad reikia skaudančia širdimi, bet vis dėlto, balsuoti už Hillary Clinton, tol rinkimų geriau gal nereikia iš viso... Dažnai, kalbant, kad pasipiktinimas elitu gali į valdžią atvesti nedemokratiškas, pro-rusiškas jėgas, įvesiančias autoritarinį valdymą, kurių paskui neįmanoma iškrapštyti iš valdžios, pamirštama, kad, neleidžiant elito kritikuoti ir juo abejoti, elitas ims ir pats pasidarys nedemokratiškas. Jeigu bus neatskaitingas ir visas jėgas skirs gintis nuo išorės ir vidaus priešų, tai jis gali ir pats užimti nomenklatūros vaidmenį. Juk, kaip pastebėjo Lucasas, liberaliosios demokratijos problema – per mažai yra tęstinumo, tad gal geriau dėl tęstinumo ir tam, kad į valdžią neateitų radikalai, reikia atsisakyti liberaliosios demokratijos, na, kad ir laikinai, įvedant nepaprastąją padėtį, tarkim? Gal link to mes ir lėtai, bet užtikrintai, einame? Gal mus įtikins, kad kitos išeitis kol kas nėra? Tokia baisi išvada peršasi iš to, kas mums yra nuolat sakoma.