Pripažinsiu, nesu didelis TS-LKD fanas, veikiau esu
linkęs jiems oponuoti, tačiau net tokiame kontekste Žygimanto Pavilionio iškilimas
šioje partijoje, tapimas jai atstovaujančiu Seimo nariu ir vienu matomiausiu
bei girdimiausių atstovų, o dabar dar ir kandidatu pirmininko rinkimuose, mane
nuteikė itin nemaloniai, nes šio politiko ir diplomato agresyvi, iš
radikaliausių Amerikos Pietų respublikonų perimta retorika yra šis tas nauja,
bent iš pažiūros, Lietuvos politinėje padangėje. Šis importinės politikos
veikėjas, diegiantis Tėvynėje Grand Old
Party „pamatines vertybes“ ir vaizduojantis gerbiamą diplomatą, neseniai
parašė labai iškalbingą ir įdomų straipsnį
portale Delfi.lt, kuriame išdėjo savo (be abejo, ne vien savo) politinę
strategiją ir trumpą, bet dar labiau iškalbingą einamųjų reikalų pasaulyje
analizę. Ja ir remsiuosi savo trumpoje apžvalgoje.
Praeitų metų pabaigoje kitas TS-LKD atstovas, puikiai
žinomas „tradicinių vertybių“ propaguotojas Rimantas Jonas Dagys jau skelbė
apie „Vakarų pasaulio ligas“ ir su supratinga užuojauta žiūrėjo į „nieko
nesuprantančius žmones“, kurie jaučiasi pasimetę sparčiai besikeičiančiame
pasaulyje. Dagys ne vien solidarizavosi (ar bent vaizdavo tai darąs) su teisės
ir įstatymų neišmanančiu „paprastu žmogumi“, tačiau ir supratingai akcentavo
musulmonų moterų norą nešioti tradicinius apdarus, supriešindamas jį su
„susierzinusių nuogų moterų protestais“. Pareiškęs, kad reikia rinkėją ne
pamokyti ar jam pamokslauti, o išklausyti, Dagys viltingai žiūrėjo į naudą,
kurią „prie tradicinių vertybių“ grįžti norinčių masių sukilimas gali atnešti
jo partijai. (Žr. mano straipsnį
apie Dagio tekstą) Žygimantas Pavilionis, aišku, parašė kur kas rimtesnę
nūdienos aktualijų analizę, taip pat ir kur kas emocingesnę.
Paskelbęs apie „neoliberalių elitų“ pabaigą,
Pavilionis nubrėžė paralelę tarp didžiulės nelygybės, kurią prilygino XIX a.,
kurios esą liberali demokratija neišsprendė, ir paties (neo)liberalizmo
„antikrikščioniškumo“. Revoliucija, apie kurią jis mums trimituoja, yra ne
šiaip masių sukilimas prieš elitus, tačiau, iš vienos pusės, sukilimas prieš
racionalumą ir protą, kuriuos jis priskiria „neoliberalams“, iš kitos pusės,
sukilimas prieš jų amoralumą ir sekuliarizmą. „Širdis, intuicija, emocinis
intelektas, tikėjimas, tradicija sukyla prieš šaltą, racionalų, technokratišką
protą, kuriam pralaimėjus belieka tik konstatuoti, kad iki šiol gyveno tarp tų
vieno procento pasaulio gyventojų, kurie valdo visų likusių gyventojų turtą jį
visą kartu sudėjus.“ – teigia jis.
Bene keisčiausia Seimo nario straipsnio vieta – ten,
kur jis „millenials“ (demografinė kategorija, paprastai žyminti gimusius tarp
1985 ir 1995 m. ir nuolat naudojama Vakarų spaudos žmonėms ar reiškiniams
specifišku būdu apibūdinti), kuriuos pavadino „dutūkstantukais“ (absurdiškesnio
vertimo net norėdamas nesugalvosi), kuriuos pabrėžtinai įvardijo kaip „multikultūrinius“,
priskyrė prie judėjimo, kuris iš principo siekia tradicijos grįžimo, tad čia
jis įžvelgė „jaunystės ir tradicijos“ sintezės galimybę. Naudojant Witoldo
Gombrowicziaus romano „Ferdydurkė“ terminus, jis nori „naujoviškus“ sujungti su
„senoviškais“ ir tiki, kad tai bus tvari sąjunga.
Sakyčiau, kad labiausiai mane rašyti apie šį
Pavilionio straipsnį paskatino būtent tai, kad Seimo narys nedviprasmiškai mums
siūlo stoti „širdies, emocinio intelekto, empatijos“ ir t.t. pusėn, „išskleisti
sparnus“ (tą jis siūlo, visų pirma, savo partiečiams) ir kviečia: „išgirskime ką
iš tiesų sako širdis, įsiklausykime į nelogišką visame pasaulyje kylančio
protesto žmogiškumą“. Ilgai negalėjau patikėti, kad tikrai perskaičiau šiuos
žodžius. Tačiau straipsnio pabaiga, kur išsitariama, jog svarbu šitam
gaivališkam ir iracionaliam masių judėjimui sudaryti „mūsų“ darbotvarkę, nes
kitaip jie patys primes „mums“ darbotvarkę, atrodo visai racionali. Probėgšmais Pavilionis išsitaria ir kad paprastai
populistiniais įvardijami judėjimai vienodai gali būti tiek iš Kairės, tiek iš Dešinės,
tai esą nesvarbu, ir kad jie buvo ilgai „demonizuojami“ valdančiojo
„neoliberalaus“ elito.
Kas čia svarbu pamatyti, yra keli dalykai. Visų
pirma, verta atkreipti dėmesį, jog Pavilionis naudojasi „millenials“
priskiriama retorika, dažniausiai asocijuojama su save laikančiais kairiaisias,
studentų aktyvizmo atstovais bei „kovotojais už socialinį teisingumą“ („Social
Justice Warriors“, „SJW“). Tai išsyk man primena mano neseniai skaitytą straipsnį
apie įdomias paraleles tarp „identity politics“ šalininkų iš Kairės ir naujosios
radikalios Dešinės („alt-Right“). Ten pabrėžiamos nerimą keliančios
tendencijos, jog ilgai išjuoktą (ir, leisiu sau tarti, pelnytai) kairiųjų
retoriką radikaliausi dešinieji dabar perima. Pats principinis nusistatymas
prieš „the Establishment“, beje, taip pat atsirado 7-ajame deš. „Naujosios
Kairės“ tarpe, kurie atmetė ne vien tėvų ir tradicijos remiamas sustabarėjusias
valstybes ir visuomenės institucijas, bet ir komunistų partiją. Dabar, kai
anoji revoliucionierių karta (1968-ųjų protestų karta) tapo pačiu tikriausiu „Establishment“,
kalbėjimą prieš „Establishment“ perėmė dešinieji.
Tačiau tai dar toli gražu ne rimčiausia šios
retorikos grėsmė. Kas gerai žino fašizmo ir vokiečių nacionalsocializmo
istoriją, tam turėtų išsyk į akis kristi apeliacija į iracionalų, instinktyvų,
spontanišką pradą žmoguje. Racionalumo atmetimas, jo juodinimas, visiškai
nepagrįstai siejant jį su elitu ir iš jo kildinant tikras ar tariamas elito
nesėkmes, yra paradigminis fašistinis gestas. Juk, nesant racionalaus, protingo
ir logika paremto pagrindo, mes liekame kyboti virš bedugnės. „Širdis“,
„empatija“ ir „emocinis intelektas“, tokiu atveju, gali įgauti visai baisių
konotacijų.
Galiausiai, įžūlus Pavilionio bandymas daugiausia
neoliberalizme užaugintą „millenials“ kartą ir, esmingiau, pačią „širdies,
empatijos, emocinio intelekto“ retoriką supriešinti su „atitrūkusiu nuo žmonių“
elitu, kuris yra „neoliberalus“, yra paremtas visiškais nesusipratimais: tai,
ką Pavilionis projektuoja kaip „masių alternatyvą“, būtent ta emocinga ir
iracionali retorika, ir yra neoliberalizmo
produktas. Tai, kad ji gali įgauti (tiesioginis ryšys čia tikrai dar vertas
užklausti) populistinių ir atvirai neo-fašistinių bruožų yra tam tikras side effect. Empatija savaime nėra
užuojauta, tai tik gebėjimas įsijausti.
Įdomu, kad profesorius Gintautas Mažeikis praeitų
metų pabaigoje parašė straipsnį,
kurį galima būtų laikyti įvadu į šį Pavilnio tekstą. Mažeikis beveik tokiais
pat žodžiais, kaip ir Pavilionis, kalba apie „bendruomenių“ ir „periferijos“ sukilimą,
paremtą iracionalumu ir maginiu mąstymu. Taip, priešingai negu Seimo nariui,
Mažeikiui čia imponuoja ne „krikščioniškos vertybės“, o magija, okultizmas ir
folkloras, tačiau jis maištą įvardina kaip „konservatyvų“ ir Kairės tikrą ar
tariamą jo nesupratimą laiko pasikliovimo Protu pasekme. „Sveiki atvykę į
žmonių rūstybės pasaulį, kuriame įsitvirtina širdis, jausmai ir žmogiškumas,
bendruomeniškumas, atjauta, periferija, nuo kurios taip ilgai slėpėsi
negailestingas elitas.“ – šis sakinys laisvai galėtų būti iš Mažeikio
straipsnio, visgi, tai Pavilionio šūkis. Simptomatiška, kad, kaip ir
Pavilionis, Mažeikis keikiasi „neoliberalizmu“ ir „globalizacija“, tiksliai
neapibrėždamas, ką tais terminais vadina. (Beje, Mažeikis individualizmą sieja
su vartotojiškumu ir su „spektakliškumo placebu“, o kaip atsvarą jam siūlo tapimą
dividu, t.y. daliu žmogumi, kuriam būdingas maginis mąstymas ir kuris dalinasi
savo širdimi su kitais; terminas „dividas“ jau buvo pavartotas filosofijoje;
Gilles‘is Deleuze‘as savo pranašiškame tekste
„Prierašas apie kontrolės visuomenę“ taip vadina individą pakeitusį valdymo
subjektą, kurio atsiradimą (paties žodžio neminėdamas savo tekste) sieja su
neoliberalizmu (nauja monetarine politika), tad Mažeikis nuo neoliberalizmo
siūlo gelbėtis neoliberalizmo įdiegtomis koncepcijomis, kas yra gana ironiška.)
Beje, verta pastebėti, kad dešinieji, tokie kaip
Pavilionis, metai iš metų neigė „neoliberalizmo“ egzistavimą, tačiau, papūtus
naujiems vėjams, kai kurie, atrodo, pirmi puolė su juo „kovoti“. Nors, kita
vertus, Pavilionio kolega Andrius Kubilius toliau giria Margaret Thatcher ir
Ronaldą Reaganą, du principinius neoliberalizmo architektus. Abejoju, ar ir
pats Pavilionis juos kritikuotų. Čia verta pridėti, kad „neoliberalizmas“ jo
straipsnyje vartojamas visai neapibrėžtai.
Antras vertas pastebėti dalykas šiame straipsnyje,
yra wishful thinking, kurį Pavilionis
naudoja, sujungdamas ar atjungdamas vienus nuo kitų įvairius konceptus. Masių
maištas jam asocijuojasi su krikščioniškų vertybių pasigendančių, tradicijų
ilgėsio iškankintų ir Tėvynės, „dvasinės ir fizinės“ (kad ir ką tai reikštų)
stokojančių žmonių bendruomenių pasipriešinimu „bedieviškam“, amoraliam,
arogantiškam („krištoliniame [ne dramblio kaulo!] bokšte“ užsidariusiam), –
tęskime – LGBT teises, „genderizmą“ ir masinę imigraciją stumiančiam, „šeimos
vertybes“ griaunančiam, globalistiniam, kairuoliškai, liberaliai (JAV, iš kur semiasi įkvėpimo Pavilionis, tai tapačios
sąvokos...) nusiteikusiam elitui. Iš esmės, net Šv. Tomas Akvinietis sutiktų,
kad visos būtinos sąlygos priešintis šitai liberalų tironijai įvykdytos. Todėl kovojantys
prieš „neoliberalus“ yra vienareikšmiškai Pavilionio dvasiniai sąjungininkai
kovoje už „tradicines vertybes“. Ar jie balsuoja už Bernie Sandersą, kuris
Pavilionio idėjiniams draugams JAV atrodė komunistas, ar už Donaldą Trumpą,
visai nesvarbu: jie yra puikus grobis „mums“. „Mes“ turime pasirūpinti, kad jie
nenueitų klystkeliais, pvz., pas „Putiną ir jo draugus“. Faktas, kad absoliuti
dauguma šių masių maišto iškeltų politinių jėgų ir yra tai, ką Pavilionis, matyt, įvardina kaip „Putino draugai“,
jo visai netrikdo. Netgi kibernetinės atakos, dėl kurių ir pats kaltina „Putiną
ir jo draugus“, jam, atrodo, tik dar labiau inkriminuoja elitą.
Kita vertus, jam savaime suprantamas dalykas atrodo
ir kad miestų jaunimas, persipildęs užuojautos ir empatijos, susijungs (labai
primena naivesnes sovietinės ideologijos pasakas) su provincijos „white trash“
ir „redneck‘ais“ ir suformuos vieningą, Tėvynę, šaknis, „šeimos vertybes“ ir
visą kitą, ką išrašys tokie Vakarų ligas gydantys specialistai, kaip Pavilionis,
Dagys ar P. Saudargas, atradusia „Tauta“. Kodėl šita svajonė neįtraukia vieno
uoliausių jos vykdytojų, Putino, lieka neaišku. Laviruodamas tarp „Putino
draugų“ ir konservatorių elitui „naudingų idiotų“, kuriuos dera panaudoti,
Pavilionis geba sutaikyti visas priešybes – „millenials“ su Trumpo šalininkais,
Lenkijos miestų jaunimą su „sukilusiais regionais“ ir t.t. Tai, kad „sukilimą
prieš protą“ galima vadinti revoliucija ir šį žodį vartoti teigiamai, nieko keista: naciai irgi kalbėjo apie „revoliuciją“ ir
po jos sekantį Vokietijos „atgimimą“, Graikijos pulkininkų karinė chunta taip
pat kalbėjo apie ištikimybę „1967-ųjų revoliucijai“, per kurią jie atėjo į
valdžią. Tokioms ideologijoms būdingas orveliškas doublethink, būdingas ir Pavilioniui (tą įrodo bemaž kiekvienas
viešas jo pasisakymas).
Svarbiausia išvada, kurią turime padaryti, yra
tokia: matyti, kad, kaip išdėstė ir Pavilionis savo straipsnyje, elitas turi
pasirinkimą – arba likti „liberalus“ ir žlugti, arba atitikti liaudies širdies
troškimus, kitaip tariant, perimti radikalios Dešinės retoriką ir taip ją
nuginkluoti. Čia mes prieiname prie įdomios išvados – Putinui, pvz.,
atsispirsime tik tapę panašiais į jį – taip mums tarp eilučių siūloma.
Radikalios Dešinės grėsmę reikia kooptuoti ir taip sustiprinti savo poziciją. Iš esmės, Pavilionis tik
kartoja Dagio ir P. Saudargo teiginius, kad „pasaulis atsibudo“ ir, kol nekilo
kokių nors ekscesų, kurie „mums“ gali būti nenaudingi, reikia masių energiją
panaudoti, sustiprinant savo pačių (elito) poziciją. Alternatyva likimui
„liberaliems“ ir iš to sekančiam žlugimui esą yra „dešiniųjų jėgų sugebėjimas ne
tik amortizuoti, bet ir mobilizuoti sukilimą prieš elito burbulą sau naudinga
linkme“, anot jo. Tiesiai šviesiai. Jei tam reikės naudoti gličią kairiųjų
retoriką (Lietuvoje Andrius Bielskis, buvęs Algirdo Butkevičiaus patarėjas,
karštai įrodinėjo empatijos buvimą „kairiąja vertybe“), tebūnie.
Aišku, tai bandymas suvilioti ir suvedžioti
„revoliucionierius“, kad jų jaunystė ir „naujoviškumas“ sutvirtintų tradiciją
ir „senoviškumą“. Vietoje tikros alternatyvos status quo mums siūloma kažkas neapibrėžto, į mainstream‘ą žengęs fašizmas, fašizmas su kostiumu ir kaklaraiščiu.
Tai dvigubas žaidimas, kurį konservatoriams siūlo žaisti Pavilionis: naudoti
nepasitenkinimo valdžia tendencijas, atsiribojant nuo „buvimo valdžia“, nuo
elitizmo, tačiau tam, kad galėtų atšaukti bet kokias realias grėsmes status quo išlikimui. Pavilionis čia
žaidžia „gerą ir blogą policininką“: elitas yra „blogas policininkas“, jis „negailestingas“
ir t.t., o tokie apsišvietę (panašiai, kaip būna apsišvietęs absoliutizmas) politikai,
kaip Pavilionis, kita vertus, merkia akį sukilusiai liaudžiai ir pritariamai
linksi, girdėdami jos skundus ir nepasitenkinimą elitu.
Čia simptomatiška, kad,
užsiminęs apie didžiulę nelygybę pasaulyje, Pavilionis toliau apie ją
nebekalba. Kaip jis siūlo ją spręsti? Jokio atsakymo nėra. O siūlo jis, kaip
sakytų Slavojus Žižekas, „kapitalizmą su vertybėmis“. Žižekas taip pat priduria,
kad kapitalizmas ateityje galės apsieiti ir be demokratijos; pavyzdys čia būtų
ne vien Kinija, bet ir neoliberalizmo bandomasis laukas, Augusto Pinocheto laikų
Čilė.
Kur link juda ant masių maišto bangos iškilusios partijos, puikiai parodo Rusijos, Turkijos, Vengrijos, Lenkijos pavyzdžiai. Jau jie parodo, kad reali revoliucija yra tik fikcija nesusipratėliams, paskutinė viltis masėms, kurioms vietoje alternatyvos pateikiama socialinių tinklų ir „think tank“ mikrobangų krosnelėje pašildyta reakcija. Tai, kad dabar ir valdantieji elitai raginami aproprijuoti radikalios Dešinės retoriką, populizmą ir tiesmukiškumą (Prancūzija geras pavyzdys), iš esmės, yra ir revoliucinių masių troškimų išdavystė (jie gauna kitaip pragydusius senuosius politikus, o ne „naujus žmones“, tą patį, o ne pokyčius), ir visų mūsų išdavystė, įveliant visuomenę į fašistinę „revoliuciją“. Ir juokingiausia, kad pačios blogiausios su neoliberalizmu į partnerystę suėjusios Kairės idėjos, būtent „širdis“, „empatija“ ir noras duoti valią instinktams, postmodernus polinkis į iracionalumą ir „Tiesos“ atmetimas, dabar atsigręžia prieš ją pačią – jas panaudoja tie, kurie mokės ir norės jas įdiegti taip, kad šios idėjos tarnautų jų reikmėms. Perspektyvos daugiau negu liūdnos.
Kur link juda ant masių maišto bangos iškilusios partijos, puikiai parodo Rusijos, Turkijos, Vengrijos, Lenkijos pavyzdžiai. Jau jie parodo, kad reali revoliucija yra tik fikcija nesusipratėliams, paskutinė viltis masėms, kurioms vietoje alternatyvos pateikiama socialinių tinklų ir „think tank“ mikrobangų krosnelėje pašildyta reakcija. Tai, kad dabar ir valdantieji elitai raginami aproprijuoti radikalios Dešinės retoriką, populizmą ir tiesmukiškumą (Prancūzija geras pavyzdys), iš esmės, yra ir revoliucinių masių troškimų išdavystė (jie gauna kitaip pragydusius senuosius politikus, o ne „naujus žmones“, tą patį, o ne pokyčius), ir visų mūsų išdavystė, įveliant visuomenę į fašistinę „revoliuciją“. Ir juokingiausia, kad pačios blogiausios su neoliberalizmu į partnerystę suėjusios Kairės idėjos, būtent „širdis“, „empatija“ ir noras duoti valią instinktams, postmodernus polinkis į iracionalumą ir „Tiesos“ atmetimas, dabar atsigręžia prieš ją pačią – jas panaudoja tie, kurie mokės ir norės jas įdiegti taip, kad šios idėjos tarnautų jų reikmėms. Perspektyvos daugiau negu liūdnos.