Sunday 9 August 2015

Jei viskas vyksta

Kai eini ryte laiptais žemyn, į lauką, gaivu, ruduo, vėjas, šalta, šlama, šlama. Visur skraido lapai, netekę pastovios vietos, nebeprisirišę. Gerai: visur tas pats, kaip pas tave galvoje. Tu eini žemyn, žemyn gatve; kur tu mokaisi? Dabar tau reikia autobuso; jis pamąsto, apie ką šiandien reikės atsakinėti – kodėl ir vėl jam? Jis jaučia, kad jam. Kam kitam? Visi juk visada praslysta, neima į galvą, o jis jaudinasi, prakaituoja, dreba, jo keliai dreba, nes jam šalta. Dabar jį slegia milžiniška įtampa. Jam reikia autobuso. Jo reikia ir dar dešimčiai žmonių, jie stovi stotelėje, ko jie taip? Kai atvažiuoja autobusas, jame irgi tiek pat žmonių; kada aš pradėsiu mąstyti? Kada aš pradėsiu daryti, kažką keisti savo gyvenime, šis švarkas man netinka, aš niekada nemėgau švarkų, kišenių, sagų: tamsiai mėlyna, kažkoks nevykėlis, aš esu nevykėlis – gerai, šauksiu garsiai, kad visi įvertintų. Jis niekada nemėgo netariamų garsiai žodžių.
Jie visada slypi kažkur ir šaldo jo odą. Štai tau žiūri į veidą ir sako kažką, keistai žiūri. Sako maloniai. Labai mandagiai, pabrėžtinai mandagiai. Bet jauti, kad tai netiesa. Kur tiesa prasilenkia su nuomone, su žodžiai, žodžiai, žodžiai – jie nieko nereiškia. Štai dabar jis stovi autobuse: tiek daug žmonių, jis visai nenusiteikęs. Bet jo niekas neklausia, jis visai nenusiteikęs taip: nenoriu stumdytis, bet jį stumdo, tai kaip man, po galais, tave praleisti, karve? Seni, kur lendi? Boba, na, palauk bent šiek tiek. Tai kur man eiti? Jie nesupranta, visad nesupranta, kodėl jis amžinai paskutinis? Kitų taip nestumdo, manė jis. Kada pradėsiu mąstyti? Bet ne dabar: tikrai.
Štai dar trys stotelės, o taip, aš išlipu. Ir kaip aš nemėgstu to švarko, gal man nesmagu, nemalonu, nemalonu, nemalonu, gal aš prastos nuotaikos, kada nebenoriu nieko, koks tikslas- jie neklausia to, niekas neklausia to, o ko klausia? Jie klausia, koks tavo telefonas; ne, šitas visai ne naujas, neįdomu. Funkcijų per... Kiek jų yra? Kokios mano kūno funkcijos? Bet kur man paspausti mygtuką; dabar aš esu liūdnas... Dabar troleibusas. Ta netariama nuosaka, keisti žodžiais... Negaliu rasti žodžių, štai aš matau kažką, mačiau tą vaikiną autobuse, jis mokosi kartu su manimi, mokykloje, bet nežinau. Kurioje jis klasėje. Ką aš jaučiu? Kas manyje yra, po švarku, po marškiniais, po marškinėliais? Po viskuo. Kvapas kažką primena: aš buvau kitaip apsirengęs, kitaip atrodžiau, kažkada, seniai seniai, toli atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, atgal, spaudžiu akis, beveik apsiverkiu. Ką aš matau? Kažkas tarpiškai. Viskas susidėlioja. Viskas, absoliučiai viskas- į vieną vietą, viskas taip akina, aš noriu verkti, man sunku, bet aš einu šaligatviu.
Štai atvažiuoja troleibusas: ar man sėsti į jį, ar ne, – jis toks gražus, naujas, kas yra nauja, kas yra raudona – vakar buvo liūdna, aš buvau pavargęs labai. Aš sėdėjau savo kambaryje, slapčia klausiausi muzikos, nes tai kažkas didinga. Kur aš buvau? Aš atsistoju ten. Stotelės, aš važiuočiau. Kur tik nori, toliau. Į tolimus miestus, šalis, miestus, šalis, miestus, kas ten ne taip? Ar ten žmonės kitokie? Kaip aš suvokiu save? Kas aš esu? Vis tiek tai – ne aš. Jis norėjo miegoti. Norėjo atsigulti, nesipriešinti, tėkmei, upei, srautui. Jis paskęs savo sapnuose, kuriuose jam įdomu. Tai gilu. Šiltas ruduo. Visai ne. Visai ne aš. Jis atvažiuoja, aplinka įsikerta į akis. Taip visada. Išeinu į lauką. Kažkodėl jis niekada nemėgo važiuoti autobusais – tarp žmonių blogai. Jam buvo bloga nuo viso to. Kodėl jam nuolat bloga? Dabar jis eina į mokyklą; kada aš pradėsiu? Kada aš pradėsiu? Kada aš pradėsiu mąstyti? Suvokti save, ką aš dabar veikiu. Aš pradėsiu gyventi savo gyvenimą, nebesekti nurodymais- ką tu man sakai? Dabar aš einu į mokyklą, ką aš veikčiau, jei jos nebūtų? Nežinau, ką tada daryčiau aš? Sėdėčiau savo kambaryje. Ir kas yra toje muzikoje? Ten sakoma tas pats, ką aš jaučiu? Jie irgi gyveno taip, taip, taip... apgailėtinai? Šiek namai. Viskas čia, šie didžiuliai medžiai,- viskas sueina į vieną. Kodėl taip, o ne kitaip? Viskas iš įpratimo.
Štai jis eina į mokyklą, laikas vakarais tirpsta, namų darbai, valgyti, miegoti, viskas, ko reikia. Auk ir stiprėk. Kam visa tai? Jei jis nesupras to... Visi eina ten, irgi tyli, kiti šnekasi, bet irgi tyli, nes jų kalbėjimas tuščias. Jame nieko nėra, jame nieko nėra. Kas aš esu? Ir kas atsitiks, kai suaugsiu? Ar tada susirasiu merginą? Ar jos pačios kabinsis man ant kaklo? Tikrai ne. Ar turėsiu draugų tada ir aš? Bus krepšinis, mes eisime į kavinę žiūrėti rungtynių, gersime alų. Jie suplos su manimi delnais, kai mes įmesim, gerai? Dar aš turėsiu nuosavą automobilį. Todėl turėsiu dar daugiau draugų, ne ne ne ne ne ne ne. Kur tai bus? Ar tai būsiu ? Gal galima tiksliau? Jis mąstė ir vaikšto į priekį: žolė, pjaunama paskutinė žolė. Kvapas, ruduo, syvai. Syvai, taip.   
Stovi oras. Oras stovi ramiai. Jis nebijo. Aš bijau, – mąstysiu kitaip. Taigi, sakykime taip, ar Artūras ir Donatas mano draugai? Gerai, apibūdink, kas yra draugas? Aš nežinau; draugas – tai tas, su kuriuo nori viską daryti. Sėdėti viename suole, taip. Bet vakar Artūras su manimi nepasisveikino, aš nuliūdau. Aš beviltiškas, mąstė jis. Siekiu būtent tų žmonių dėmesio, kurie nenori su manimi bendrauti. Donatas turi daug draugų ir be manęs. Kas yra draugas? Draugas turi būti gražus, – na, ne, bet toks, na, toks simpatiškas... gražus; ar tau patinka, kai žaidžiate krepšinį... Kai gali. Visiškai teisėtai pasistumdyti su juo. Prisiliesti prie jo. Ar patinka? Ne – aš negaliu... Taip, man tai patinka. Tačiau aš – ne toks.
Apie ką mąstyti? Mokykla tokia institucija, kur visi keičiasi, kaip tiltas, po kuriuo prateka tonos vandens, bet jis nuo to nesikeičia- bet juk, kita vertus, hmm, vanduo garuoja – vanduo atomai, vanduo atomai, vanduo atomai, vanduo molekulės, vanduo molekulės, – kaip jį geriu? Ir kodėl jis toks yra? Kodėl jis permatomas? Kada aš galėsiu susivokti, kas esu, ką veikiu? Jį nuolat slėgė įtampa. Jam drebėjo keliai, jo rankos prakaituotos: jis prakaituoja, jis dreba, stengiasi, stengiasi nurimti, bet jam nepavyksta – čia tokia įtampa, baimė, baimė, baimė, baimė, kai reikia laiko; reikia laukti- jis visada bijo; kada pradėsiu mąstyti, kada suprasti, ko tau reikia? Kada aš suaugsiu? Man dabar šešiolika, neseniai sukako; kada man bus aštuoniolika, ar aš jau būsiu suaugęs, tapsiu normalus? Kodėl aš savęs klausiu tokių... Visko – visko klausiu. Aš neturiu, ko klausti, aš visko išmokau iš savęs, ne, taip nebūna, išmokau iš mokytojų- žinau, kiek yra litrų galone, kas yra Talio teorema, kas yra. Pažyminys po pažymimojo žodžio. Viską išmokau; aš taip bijau. Jei manęs paklaus... Juk tik aš jaudinuosi: jie vis vien nieko nežino, bet jie nebijo, jie ramūs, jie dideli ir masyvūs, jie protingi, jie rimti, jie valdo. Kas būtų.
Viskas būtų atvirkščiai – sapnai būtų gyvenimas; jis atsigultų. Užsiklotų, viską pamirštų. Užmigtų ir ten būtų draugai, ten būtų smagu, ten jis būtų VISAI KITOKS, ten gera, ten gera, ten gera, kartais baisu, bet gera: nuotykiai, įdomu, įdomu, viskas ten įdomu. Šiandien pirma pamoka – anglų kalba. Reikėjo pasiruošti atsakinėti. Jis taip to nemėgsta, jis bijo. Jis eina koridoriais; „Ei, žiūrėk – medis“, – sušunka vienas; „Tu kietas, gerai varai“, – jie juokiasi, jam taip nepatinka. Jo širdis po švarku, po languotais marškiniais, po baltais marškinėliais, po blyškia jo oda, daužosi, jam karšta. Kodėl jis nusipelnė, kad iš jo tyčiotųsi, kodėl? Gerai, kad jie nežino, ką jis galvoja, o kas būtų, jei visas pasaulis staiga viską. Viską viską, kas yra jo sąmonėje, išgirstų betarpiškai? Gal jo veide matyti viskas, gal, kai jis vaikšto, jis atrodo nenormaliai? Gal, kai bėgioja per fizinį, atrodo nenormaliai? Kodėl jie nesako? Jis bijo klausti. Jis turi susikaupti. Reikia susikaupti. Reikia susikaupti. Kas bus, kai būsiu dvyliktokas? Kas pasikeis – mąstė jis. Grindys, grindys, tai keista, lendantys akmenys į paviršių- jie nenori slėptis, o gal taip buvo visada? Jis irgi nenori slėpti, bet jis nežino, ką? Ko jis nenori slėpti? Jūs manęs nesuprantate, galiausiai, aš likau vienas.
Kada atsiras draugai? Kada atsiras mergina? Kada aš drąsiai vaikščiosiu? Kas man yra? Kada aš pradėsiu mąstyti? Jis įeina į klasę, dažai yra nešvarūs. Jis atsisėda, kas būtų. Jei jis čia. Nieko nepažinotų? Vieną momentą. Viskas iš naujo – prasidėtų viskas iš naujo, naujos pažintys; gal jis kažką ne taip padarė tada, prieš dvejus metus. Taip, beveik. Štai jie visi kalba. Apie nieką. Jis įtempia klausą, bet jo negali sudominti niekas. Jis vis tiek neatsakys, net. Nesvarbu, tai nesvarbu. Šviesa akina.
Greitai tems. Tai bus šūdas. Tamsu, ryte sėdi klasėje, spigina elektros lemputės, zvimbia, kaip negailestingos musės po klasę. Tokia spengianti tyla- kažką reiškia. Viskas kažką reiškia. Sapnai, visa kita, prašau, jeigu aš galėsiu pasisakyti, aš jums papasakosiu, ką aš matau, ką aš jaučiu, visos tos asociacijos, skaičiai, sapnai, ženklai, prašau, bet tarp jūsų nėra nė vieno, kas man būtų toks artimas, aš norėčiau apkabinti jį, Donatą, taip, o gal ir Artūrą, bet jis šiaip senokai jau nesisveikina su manimi, gaila- ar jis sutiktų, jei pasakyčiau, kad noriu jį apkabinti? Bet gal prarasčiau jį amžiams. Kai žiemą tyla, elektra, purvini batai. Šalta salėje. Reikia persirengti. Kai stovi be reikalo kažkur, kur tavęs... Niekas nepageidauja. Čia tavęs nereikia, ne. Pailsėk, gerai? Ir nuo ko gi man dabar ilsėtis? Ką aš padariau, ko aš bijau, kada aš pradėsiu mąstyti? Kur mano vieta? Su Artūru ir Donatu? Kas dar su manimi sveikinasi... Durys atsidaro, dar viena baimės banga užkloja, tave užklojo su galva, tu girdi tik duslius garsus. Galva po vandeniu, šlapi plaukai, aš stoviu duše, kas aš esu, mano nuogu kūnu rieda vandens permatomi lašai, ar tai aš? Šlapi plaukai. Žiūri į veidrodį, nieko nematai. Kada baigsis spuogai? Aš laikausi turėklo autobuse, prisispaudęs prie jo, jis nebylus, aš tyliu, aš sėdžiu čia, tylu, tačiau jie kalbasi, jų kalba verčia mane gūžtis, stiebtis link lubų, noriu žiūrėti kažkur, matyti kažką. Matyti kažką. Teisingas mąstymas: aš bijau, aš bijau. Tekstas, kontekstai, visur kontekstai, jūs neskaitote tekstų. Aš noriu verkti, nes tai- visa tai, taip tuščia: gaištu laiką čia, tarp šių sienų, aš negaliu pakęsti jų, tų žmonių, ji, taip, graži, aš jai padaviau knygą, bet aš negaliu. Jie visi tokie. Aš negaliu jiems padėti, jie negali. Jie nieko negali. Jų žodžiai, jie tokie skaudūs, kitame kontekste... Kitame kontekste... Negaliu pakęsti jų šalia, bet ne su manimi, per kūno kultūrą sako man: tu eik pažaisk vienas, prieš muziką sako, o tu kokius kompiuterinius žaidimus žaidi, ką? Tu nežaidi? Tai žaidi su savimi? Taip juokinga.
Bet jūs kieti... Jums galima viskas. Prašau, duok man dabar savo ranką,- nors kartą,- prašau. Praeina Donatas, praeina pro šalį, atseit manęs nemato, – kodėl? Aš bijau prasižioti, sugriauti tylą, tylą, tylą, tylą. Ji išsisklaido. Jos nėra. Bet aš žiūriu į tą Jungtinės Karalystės žemėlapį, daugelio mano klasiokų tėvai ten yra buvę, jie patys ten yra buvę, ten kitaip... Aš norėčiau ten būti, dabar, taip, dabar, atsibundu, štai aš ten. Dabar įkvepiu. Iškvėpiu, nurimk, prašau, kodėl jo širdis taip daužosi? Kada pagaliau. Ateis mokytoja. Ir kada gi tai baigsis? Jis išsiima tušinuką. Ir pradeda groti, jis būgnininkas, jis groja. Kartais nepataiko. Jis tą jaučia, bet jam patinka: jis negirdi savęs. Viskas taip gaudžia. Aplinkui kažkas visur apie kažką nuolat kalba: apie meilę, apie teises, kaip jas išsilaikė iš trečio karto, gerai gerai gerai gerai. Dabar jis atsipalaiduoja. Tai gera. Prašau, leisk man.
Tarpais jaudulys prasibrauna. Bet vėl tylu.
– Ei, tu, bliatj, užpisai jau, taip taip, girdi tu... – koks jo vardas? – tyliai: – Ugnius lyg tai.
– Ei, Ugniau, gali, bliatj, patylėt truputį, O.K.? A tu girdi, ar ne, ei, aš tau sakau, bliatj, – ne, nu dolbajobas kažkoks nachuj, ei, aš tau sakau – baik pagaliau daužyt; ei, nu gali baigti, kiek gi galima, žmonės ruošiasi; tu gali tyliau biškį, juk atsakinėti šiandien reikės; ne, nu užpiso jau visai – kiek tu gali daužyti tuo tušinuku, pyderas tu, baik daužyt, aš tau sakau, medi; Ugniaus tyla truko neilgai, neilgai.
– Žiūrėk, arba tu baigsi, arba...
– Duok jam, Karoli, – davai, duok jam. Nu užpiso rimtai jau.
Dabar Karolis griebė Ugniaus petį, Ugniui tai labai nepatiko.
– Atsipisk. – pasakiau aš tada, bet jis neatlyžo: jie negirdi, jie negirdi, jie negirdi, kad jie patys kelia tokį... Nepakeliamą man triukšmą – jų kalba griauna mane.
Karolis jį pastūmė, Ugnius suurzgė ir pastūmė Karolį. Tada kibo jam į atlapus, kažką sumurmėjo ir nukrito. Karolis jam netrenkė, jei ir norėjo, tai tik nestipriai. Bet Ugnius... Nukrito, matyt, neišlaikė pusiausvyros, gal paslydo, ir trenkėsi galva į stalą. Jis tada atsisėdo ant grindų, visi sužiūro į jį. Jis bejėgiškai bandė kažką pasakyti ir smakru jam tekėjo kraujas, kraujas tekėjo iš antakio, kuriame žiojėjo šiokia tokia skylė, jis trenkėsi ir prasiskėlė antakį, galva kraujavo- jis vėl viską sugadino, kodėl ir vėl? Jis kaltai žiūrėjo į grindis. Joana, Ugnė, Karolina, Karolis, Tomas, Pranas, Augustas, Donatas, Artūras, kitas Artūras, Rimgailė, Simona; bet kas su manimi ne taip? Ugnius apsiverkė, jam staiga pakilo didi pyktis visiems. Visi žiūrėjo į jį. Kas yra? Visą dieną sugadino. Visą dieną.
– Taip tau ir reikia, lochas, bliatj. – pasakė Karolis. O jis žiūrėjo į Donatą, Ugniaus akyse spindėjo ašaros, Donatas jam nepadėjo, Artūras irgi? Jis daužė kumščiu per grindis; linoleumas, grindys, betonas, viskas. Jis verkė.
– Jis toks lochas, negaliu. – sakė Augustas.
– Jūs lochai. – pasakiau. Gerai būtų dabar būti namuose, savo kambaryje...
– Ne, nu bet tu žiūrėk: apsiverkė dar, kaip mažas vaikas...
– Bet tai, blemba, jis ir yra kaip mažas vaikas, toks lochas, nu negaliu.
Ir staiga atsidarė durys. Ir pagaliau atėjo mokytoja.
– Hey, what's going on? – pasakė ji.
– Nothing, just this silly kid is so clumsy, that he has felled. – pasakė Artūras.
– Šiaip tai „fell“. – pasakė kitas Artūras. Bet ji tarė jam:
– Are you alright?
Jis pašoko ir, čiupęs kuprinę ir sąsiuvinį, griebęs nuo grindų tą... Tušinuką, tą nelemtą suknistą tušinuką, pabėgo. Jie juokiasi. Jie vėl iš jo juokiasi. Žvengia; juokiasi. Žiūri ir sako su neišskaitoma veido išraiška: „Tu kietas“. „Bet kodėl tu toks keistas?“ – klausia jo. Bet ką aš...
Jis pabėgo koridoriais, verkė ir daužė rankomis ir kojomis sienas. Jis išbėgo į lauką. Ne – dar ne. Juk durys užrakintos, prašau, kodėl vėl – ne, neužrakintos, Ugnius išėjo; blogai, žaislai, žaisti, aš nevykėlis, man visi taip sako, kūno kultūros mokytojas sako, visi taip sako; bet, jei jis suaugs, ar bus kitoks? Ir tada viskas bus kitaip: gal ne.
Oras stovi- jis nebijo. Mokykla stovi, ji laukia naujų aukų. Jie juokiasi. Kadangi jis visada elgiasi kvailai. Tu apgailėtinas. Tu nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, nevykėlis, tu negalvoji. O gal visa tai netiesa? Gal tai tik dar viena iliuzija, kaip tos figūros? Kai pamačiau jį autobuse, kai sutikau jį mokykloje, kai kažkas nutinka, juk kažkas čia – garsai ir žmonės, žmonės ir medžiai, šlama, šlama, šlama, šlama, viskas, kas nepasakyta. Aš matau viską viename taške ir man norisi verkti. Bet neverkiu. Akinama šviesa, viskas viename taške, viskas susisieja. Ir negali atskirti. Viskas susisieja – bet kodėl; aš noriu verkti, nes matau, bet prieiti arčiau negaliu – negaliu. Ir viskas.


2014