Monday 3 July 2017

Prierašas apie „banalybės kultą“

Praeitais metais filosofė Nida Vasiliauskaitė savo Delfi.Lt publikuotame straipsnyje pateikė tam tikrą apibendrintą koncepciją, kurią pavadino „banalybės kultu“. Iki ir po to daug minčių ta tema „Facebook“ sugeneravo ji ir jos kolegos grupėje „Totalitarinis feminizmas“. Atsižvelgdamas į tai, jog ši koncepcija nėra užbaigta, vis vien noriu ją, kad ir pavėluotai, pakomentuoti.

Autorė pradeda tvirtindama, jog hipsteriai, „kartu su „visais““ palaiko, „politiškai ir kasdieniais gestais“, banalybės atmosferą – tai atmosfera, „kurioje nieko kokybiškai naujo nutikti negali, žaidimo taisyklės iš anksto žinomos, viskas vienodai svarbu ir todėl niekas nebesvarbu, nes didelėmis idėjomis <...> tiki tiktai naivuoliai, pamišę revoliucionieriai ar kvailiai, o didelių žmonių nebūna“. Tokia padėtis susiklosto ne savaime, o yra palaikoma tam tikros „doktrinos“, kuria remiasi kiekvieno/s pasaulėžiūra. Tai – ir kultas, kurį sudaro „ritualizuota priežiūros, restitucijos, galutinių prielaidų apie tikrovę ir jų pagarbinimo sistema“. Kulto adeptai gina kultą, net negebėdami įvardyti, kas jį sudaro, anot autorės.

Sakyčiau, „banalybės atmosferą“ pirmas aiškiai aprašė Herbertas Marcuse savo veikale „Vienamatis žmogus“. Jis aiškino, kad, kadangi viskas svarbu, niekas nesvarbu, kažkokia alternatyva tampa nepamąstoma. „Banalybės kultas“ primena Guy Debord‘o aprašytą „spektaklio visuomenę“ ir Hannah‘os Arendt veikale „Žmogaus būklė“ aprašytą perėjimą nuo „veiksmo“ prie „elgesio“.
Toliau Vasiliauskaitė išvardina 6 „tezes“, būdingas „banalybės kultui“ bei dar kelias pastabas. Pažvelkime į jas atidžiau.

Jos pateikiamos „tezės“ – tokios:

1. žmogus privalo būti „normalus“, tokia, kaip visi, gyventi „pagal gamtą“, paklusdamas biologiniam determinizmui, kuris atmeta unikalumą;
2. žmogus priklauso kitiems ir privalo atitikti jų lūkesčius (t.y., turi būti banalus) bei vykdyti jų nurodymus;
3. žmogus  neįsivaizduojamas be bendruomenės, jis neturi valios, o yra tik „bendrojo molio“ (iš kurio visi nulipdyti) gumulas ir privalo atlikti tam tikrą vaidmenį, turėti kažkokią tapatybę;
4. jausmas, nuojauta – svarbiau nei mąstymas;
5. normą žmogus privalo priimti, kaip transgresuotiną, ne per daug rimtai, su sąlyga, kad ji bus pripažinta;
6. sistemos pokyčiai laikomi sunaikinančiais visumą.

Toliau: „obsceniškas galutinės lygybės-nieke šventimas“. Lygybė „banalybės kulte“ esą suvokiama, kaip „nelygiųjų lygybė“, pagrįsta baziniu vienodumu, dažniausiai apeliuojant į biologiją.

„Banalybės kultas“ esą verčia neanalizuoti, neskirstyti dalykų, nematyti skirtumų. Atsisakymas matyti skirtumus iliustuojamas gana keistais pavyzdžiais: „nuo senovinių liaudiškų „ar ten taip, ar biskį kitaip“, „kaip pavadinsi – nepagadinsi“ iki dabartinio „nesikabinėk prie žodžių““. Neaišku, kaip šis bendrumo suvokimas siejasi su neoliberalizmo skleidžiama idėja, kad reikia garbinti visas tapatybes, na, ir būti vaidmens atlikėju/a.

Gana keistu pavyzdžiu straipsnis ir užsibaigia. Kalbėdama apie gentis, tai, ką pavadina „herojinėmis visuomenėmis“, Vasiliauskaitė pastebi: „ten nėra individo, bet yra istorija ir yra tam tikras Mega-Individas, kurio epopėją tęsia pavieniai gyvenimai“.

Galiausiai, prieinama išvados, kad „banalybės kulte“ nėra apie ką papasakoti, nieko ten nevyksta, yra tik pavienis individo gyvenimas, jo slegianti kasdienybė, kurios neva neįmanoma peržengti ir šis suvokimas lemia politinę šios „atmosferos“ manifestaciją – tai, ką autorė įvardija, kaip „neoliberali demokratija“.

Kalbėdama apie jausmo/mąstymo perskyrą, Vasiliauskaitė teigia, kad iš jausmo vertinimo atsiranda „„gyvo bendravimo“, besąlygiškai pozityviai priešinamo virtualiam, fetišizmas“, ką ji čia susieja su Zygmunto Baumano interviu išsakyta mintimi, kad socialiniai tinklai – „spąstai“. Iš to (ir daugelio kitų jos pasisakymų) darytina išvada, kad soc. tinklų kritika kažkokiu būdu yra sudėtinė „banalybės kulto“ dalis. Tokia mintis, kuri čia labiau numanoma, negu aiškiai išsakyta, yra visiškas nesusipratimas.

Kaip jau esu rašęs, socialinių tinklų keliama problema yra ne tariama grėsmė „gyvam bendravimui“, tačiau tai, kad, trumpai tariant, a) jie fundamentaliai išreiškia „vienamatės visuomenės“ esmę; b) jie yra kontroliuojami iš išorės ir yra manipuliavimo realybe priemonė; c) jie leidžia biopolitinį žmonių skirstymą/valdymą; d) jie suteikia prielaidas manifestuotis visam tam, ką Vasiliauskaitė vadina „banalybės kultu“ – jie ir yra grybiena, rizoma, kuria plinta informacija. Todėl būtina skirti apsimestinę kritiką ir tikrų soc. tinklų keliamų problemų, kurios yra atspindys bendrų valdymo tendencijų, įvardinimą.

Trumpai apžvelgus straipsnyje nurodytus dalykus, matosi stulbinamas panašumas į Debord‘o aprašytą „spektaklio visuomenę“. Debord‘as konkrečiai nurodo būtent tiek „spektaklio visuomenės“ neistoriškumą, kurį sieja su struktūralizmu, jos „banalumą“, kurį aiškiai išveda iš kapitalizmo raidos, jos siūlomus role models, pavyzdžiui, įžymybę, laiko „individo priešu“. Taip pat jis pabrėžia, kad „spektaklio visuomenė“ kuria tam tikrą „naująją valstietiją“, kuri gyvena „kontroliuojamoje teritorijoje“, naujajame mieste, ją jungia dirbtinis, „spektaklio“ užtikrinamas, tamsumas. Debord‘as akcentuoja, jog tokio miesto prigimtis yra tokia, kad, pasak jo, ten niekas niekada nevyko ir niekada neįvyks. Tai yra būtent tai, ką teigia Vasiliauskaitė.

Apie sistemos pajėgumą integruoti nukrypimus kalbėjo tiek situacionistai, tiek Th. W. Adorno, tiek Slavojus Žižekas. Vasiliauskaitės pastebėjimas, kad kliūtis „banalybės kultui“ yra ištikimas taisyklėms individas, yra labai taiklus. Tačiau, kita vertus, neaišku, kaip tai susiję su sistemos „jautrumu“ ir nuolatinės apgulties būkle.

Radikalus individualizmas primena vieno anarchizmo pradininkų Maxo Stirnerio idėjas. Kadangi nesu su jomis gerai susipažinęs, plačiau nekomentuosiu.

Vasiliauskaitė kalba apie esminę „banalybės kulto“ opoziciją valiai, autentiškam veiksmui ir didiesiems žmonėms, ką pabrėžė Arendt. Ji ne kartą kalbėjo apie tai, jog nuo veiksmo ir sąmoningo pasirinkimo pereinama prie buvimo sąlygotu gyvuliu. 

Tačiau yra vienas ryškus skirtumas: Vasiliauskaitė, kitaip negu Marcuse, Arendt ir Debord‘as, visiškai neanalizuoja fundamentalaus klausimo, kaip „banalybės kultas“ randasi ir kam tai naudinga. Taip, aišku, kaip dieną, kad jis palaiko status quo, tačiau kodėl būtent jis? Jungtinės Marcuse‘s, Arendt ir Debord‘o pajėgos atskirai priėjo tos pačios išvados, kad po-industrinio kapitalizmo tikrovė yra tiesioginis kapitalizmo raidos produktas. Tačiau Vasiliauskaitė nei patvirtina šį atsakymą, nei jį paneigia. Tad skaitytojui lieka neaišku, kodėl „banalybės kultas“ išvis atsirado.

Norėtųsi istorinio požiūrio. Ypač problematiškas man atrodo autorės lengva ranka daromas tokių dalykų, kaip džiaugsmas, kad visi mirsime, kuriam iliustruoti skirtos citatos skamba, lyg būtų paimtos iš Marko Aurelijaus „Sau pačiam“, liaudies patarlės apie skirtumų tariamą nebuvimą bei specifiškai postmodernios ištaros, sulyginimas. Kyla klausimas, ar „banalizacijos“ procesas glūdi pačioje visuomenės, bendruomenės esmėje, ar tai, visgi, specifiškai modernus reiškinys.

Taip pat tekstas kenčia nuo sunkiai permatomo stiliaus, nes gremėzdiški sakiniai sujungia į vieną dalykus, kurie nelabai tarpusavyje susiję. Nelabai aišku, kodėl į vieną sujungiami išoriškai priešingi reiškiniai, kaip kad „vertybių“ saugojimas, būdingas dešiniesiems, ir „progresyviųjų“ parodamasis transgresyvumas. Paviršutiniškai žiūrint, tai atrodo nesuprantama. Panašu į pabirus faktus. Susidaro įspūdis, kad paminėti dalykai tikrai nėra esminiai, pagrindiniai ar vieninteliai „banalybės kulto“ elementai, juos galima pakeisti kitais.

Taip pat, norėtųsi paklausti, kokia teorinė prieiga įgalina šias išvadas. Mano išvardyti filosofai turi vienokią ar kitokią agenda, tačiau neaišku, kokia yra, autorės nuomone, alternatyva. Labai džiugu, kad Vasiliauskaitė gina individualizmą ir laisvą valią, tačiau lieka neaišku, ar čia kalba eina apie kažką panašaus į Arendt propaguotą klasikinį idealą, ar, blogiausiu atveju, į mažai mūsuose žinomo tinklalapio Spiked-Online.Com reiškiamas pažiūras – „kairumu“ pridengtą dešinįjį „darau, ką noriu“ tipo „libertarizmą“. Vienu žodžiu, norėtųsi aiškesnio istorinio, politinio apibrėžimo, kas yra „banalybės kultas“, nes paskiri dalykai – akivaizdūs, tačiau kiti atrodo atsitiktiniai. Straipsnis – originalus, tačiau trūksta detalios analizės. Man atrodo, jog „banalybės kultas“ turi būti aptariamas ryšium su „spektakliu“ ir perėjimu nuo veiksmo prie triūso (labour) ir kažkaip pratęsti ankstesnes analizes.