Friday 7 October 2016

Dar kartą apie nebalsavimą

Kas yra svarbiau – balsuoti, ar balsuoti už vertus to politikus? Mums vėl ir vėl sakoma, kad balsuoti yra būtina, nes... yra būtina. Balsuoti nesvarbu už ką, tačiau svarbu išlaikyti visuotinį tikėjimą, kad pasirinkimas yra, kad mes, rinkėjai, renkamės. Kad tai smagu ir įdomu, bet sykiu svarbu ir yra atsakingas poelgis.

Ypač balsuoti raginamas jaunimas. Kai pirmą kartą balsavau, per praėjusius Seimo rinkimus, per daug negalvojau apie tai, kad balsuoju pirmą kartą. Tuomet maniau, kad visi piliečiai privalo balsuoti, kad pasirinkimas yra, dar ir kaip yra – jei ne aš ir kiti, mąstantys kaip aš, vėl bus išrinkti (runkelių ir degradų balsais) kokie nors populistai ar „gelbėtojai“. Tikėjau, kad jaunimas turi aktyviau domėtis politika ir būtinai balsuoti, kad atsverti tuos neišsilavinusius, prasigėrusius, dažnai ir papirktus rinkėjus, kurie į valdžią renka tuos, kas daugiausia žada. Pats ilgą laiką buvau TS-LKD šalininkas, nors vienmandatėje apygardoje balsavau už Liberalų Sąjūdžio kandidatą. Taip atrodė teisinga, logiška ir protinga  balsuoti už vertybes, už stabilumą, už sąžiningumą, už vakarietiškas vertybes. Kas pasikeitė? Dabar laikau save kairiųjų pažiūrų ir nieku gyvu nepalaikyčiau šauktinių kariuomenę remiančių, nuolat apie „šeimos vertybes“ kliedinčių ir privatizuoti viską, ką tik įmanoma, norinčių radikaliai liberalių ekonomiškai ir radikaliai konservatyvių socialiai konservatorių ar korupcija savo rinkėjus hipsterius ir jaunuosius profesionalus nuvylusių, LGBT teises tik žodžiais, o ne darbais remiančius, šauktinių kariuomenės grąžinimą palaikančius ir taip pat viską privatizuoti ketinančius liberalus. Bet juo labiau neįsivaizduoju savęs balsuojančio už progresinius mokesčius eilę metų žadančius ir taip niekada jų ir neįvesiančius, neoliberalųjį Darbo Kodeksą prastūmusius ir šauktinių kariuomenę grąžinusius, LGBT teises taip pat vien žodžiais remiančius socialdemokratus. Dar daugiau, aš apskritai nematau pasirinkimo šiuose rinkimuose, kur dėl šauktinių kariuomenės grąžinimo susitarta iš anksto, dėl finansavimo didinimo krašto apsaugos sistemai susitarta iš anksto, kur visos partijos vienokia ar kitokia forma stumia „šeimos vertybes“, vieni pateikdami šeimą, kaip „prigimtinę“ ir paremta „vyro ir moters santuoką“, kiti žadėdami įtraukti į „šeimos šventę“ ir „kitokius“. Visos partijos, regis, susitarė dėl to, kad reikia „didinti konkurencingumą“, „skatinti užsienio investicijas“ ir „liberalizuoti darbo santykius“, rengti vaikus mokykloje, ne, ne mokslams, o šeimai, karjerai, kariuomenei. Paskaičius partijų programas, nukrečia šiurpas dėl to, kiek mūsų gyvenimas, anot politikų, turi būti valdomas nuo pradėjimo iki mirties. Viskas dėl to, kad būtume darbingi, sveiki ir patenkinti, užimti visą laiką ir neturėtume laiko mąstyti. Tokia išvada peršasi, paskaičius rinkimines programas, kuriose skiriasi tik akcentai. Vieniems valstybė nustatytų, ką reikia mokytis, o ko ne, kitiems – Rinka, vieniems ugdyti reikia patriotus, kitiems – patriotus ir konkurencingus, darbo rinkos virptelėjimams atliepiančius specialistus. Visi nori, jog žmogus mokytųsi visą gyvenimą, jog niekada nebaigtų mokyklos, nes joks diplomas tavęs neišgelbės, nes Rinka gali bet kada pašaukti stoti į kitą tarnybą. Tačiau gal aš vienas toks paranojikas, daugumai konkurencingumo skatinimas ir vaikų užimtumas, privalomas ikimokyklinis ugdymas ir t.t. atrodo geri tikslai.

Galiausiai, girdime, kad „toks gyvenimas“, kad „tokie laikai“. Bet kaip aš galiu balsuoti už tuos, kurie nori paversti mane robotu, kuris tik konkuruoja, dirba, dauginasi, vykdo visas reikalingas funkcijas ir pasiruošęs bet kada iš siuvėjo virsti inžinieriumi, iš teisininko – IT specialistu. Kur kiekvienas bus „priverstas norėti“ ir „sudomintas“. Kur visi politikai žada skatinti tik tiksliuosius mokslus ir apskritai viską, kas naudinga Rinkai ir šaliai dabar. Humanitariniai mokslai, jei nekuria pridėtinės vertės, yra absoliučiai nereikalingi. Menas reikalingas tik kaip kūrybinės industrijos, meno ir verslo simbiozė. Visos partijos tai siūlo, nuo tų, kurie realiai pretenduoja į valdžios formavimą iki marginalų. Rinkėjui dėl viso šito neleidžiama pareikšti nuomonės. Iš esmės, mums siūloma susipažinti su faktu, kokio žmogaus reikia, koks žmogus bus ugdomas. Ar sąžininga iš manęs reikalauti, kad aš savo balsu legitimuočiau visa tai? Vienamatėje visuomenėje, kur pasirinkimo nėra, kur yra daugybė mažų pasirinkimų, daug „įvairovės“, bet pati vienamatė visuomenė, anot Herberto Marcuses, yra tiek įsitvirtinusi, kad jos ir kritikuoti tampa jau nebeįmanoma. Ką man daryti, kaip rinkėjui, tokioje situacijoje? Aš nenoriu sutikti su pasirinkimu tarp daugybės tos pačios Michelio Foucault aprašytos biopolitikos variantų. Nes aš juk net nematau tarp jų esminio skirtumo. Viskas seniai jau nuspręsta, man tik reikia palaiminti šį sprendimą, nes „taip reikia“, nes esu rinkėjas ir turiu balsuoti rinkimuose.

Bet man sakoma, kad jei aš nebalsuosiu, į valdžią ateis radikalai, arba už mane nubalsuos runkeliai, neišsilavinę, gal net papirkti rinkėjai. Po galais, radikalų grėsmė atrodo nusirašyta iš kitur, nes jie realiai neturi jokių galimybių patekti į Seimą. Argumentas, kad už mane nubalsuos prasigėrę degradai mane 2012 m. veikė, bet dabar matau jo ironišką atspalvį – jį naudoja toleranciją ir lygybę propaguojantys hipsteriai, tuo pat metu patys visaip kaip niekindami „varguolius“. Implicitiškai toks grasinimas reiškia ir tai, kad demokratija jiems – ne motais, nes šitie hipsteriai tiki, kad spręsti turi tik jie patys, nors patys skelbiasi esą demokratijos gynėjai, demokratijos griovėjais laikydami tokius kaip aš. Iš esmės, toks elitistinis požiūris leidžia teigti, kad „varguoliai“ amžinai telieka „varguoliais“ – mums jie nerūpi, jie negali spręsti, jų sprendimas yra niekinis, o štai viduriniosios klasės atstovų, pvz., sprendimas yra teisingas per se. Tai juk visai neliberalu ir visiškai prieštarauja lygybei.

Tačiau, jeigu dar to negana, man metamas dar vienas argumentas – jei aš šiuose rinkimuose nebalsuosiu, tai nieko nepakeis. Seimas vis tiek bus išrinktas, už mane valdžią išrinks kiti, tačiau politinis elitas sėkmingai gyvuos toliau, nes aš, suprask, nieko nedariau, kad kažką pakeisčiau. Aš esą turėjau balsuoti, kad ir už blogus politikus, bet balsuoti, už mažesnį blogį, bet kito pasirinkimo nėra. Noriu aš ar nenoriu, rinkimai įvyks, noriu aš ar nenoriu, naujas parlamentas bus išrinktas vienoks ar kitoks, aš esą turiu padaryti savo darbą ir bent šiek tiek pakeisti mūsų visų ateitį į gerą. Tačiau kodėl aš negaliu atsisakyti dalyvauti rinkimų beprasmybėje, jei man nepriimtinas man siūlomas pasirinkimas? Galiausiai, jei raginantieji mane balsuoti patys pripažįsta, kad partinė sistema bloga ir rinkėjams išrinkus vienus ar kitus, niekas į gerą negali pasikeisti, kokia motyvacija man balsuoti? Kuo padėtis bus blogesnė, man rinkimuose nenubalsavus? Tolesnė rinkėjų apatija? Tačiau ar patys rinkėjai kalti, kad politikai nepateikia jiems pasirinkimo, kuris juos tenkintų? Ar aš kaltas kad man nepriimtinos visų partijų programos? Taip, tada gaunasi, kad aš tiesiog nebuvau tinkamai išugdytas ir užprogramuotas. Tada matyčiau pasirinkimą ir pulčiau prie balsadėžių. Iš esmės, mums sakoma, kad rinkimai yra tam tikras žaidimas ar sportas, varžybos, kuriuose juk smagu dalyvauti, jomis domėtis, dėl jų diskutuoti, pyktis, ginčytis, sekti jų rezultatus, jausti visą tą azartą, kurį sukelia sportas. Balsuoti, galiausiai, aš turėčiau, nes vis tiek viskas bus taip, kaip yra. Betgi smagu sudalyvauti ir gal nors truputėlį pasijusti reikšmingam, galinčiam kažką pakeisti...

Taigi, sakoma, kad aišku, jog neįmanomas toks scenarijus, kad rinkimus boikotuotų visi iki vieno rinkėjai. Piktdžiugiškai teigiama, kad vis vien atsiras balsuojančių, ergo, Seimas bus išrinktas, tie, kas nebalsavo bus patys kalti, kad leido spręsti kitiems. Tačiau tada apima visiška apatija, matant, kad, nori nenori, bus taip, kaip turi būti, kad apskritai nėra išeities iš esamos situacijos. Bet, ir vėl, kodėl aš turiu balsuoti, kai nuo manęs niekas nepriklauso? Užsimerkti ir įsivaizduoti, kad priklauso? Tačiau aš nenoriu taip elgtis, aš geriau pamąstysiu apie tai, ką galima pakeisti, o ne darysiu kaip visi, nes „reikia kašką daryti“, taigi nebalsuosiu.