Nors apie rinkimus ketinau parašyti dar prieš pirmąjį Lietuvos
Prezidento rinkimų turą, tačiau nespėjau, tad savo mintimis apie rinkimus ir
kodėl aš ir vėl nebalsuosiu rinkimuose, pasidalinsiu prieš antrąjį Prezidento
rinkimų turą bei Europos Parlamento rinkimus. Šį tekstą būčiau galėjęs
publikuoti nepriklausomai nuo to, kurie du kandidatai būtų išėję į antrąjį
turą, tačiau, į antrąjį rinkimų turą išėjus Ingridai Šimonytei ir Gitanui
Nausėdai, šis tekstas man atrodo dar tinkamesnis. Tad, kodėl aš nebalsavau
pirmajame ture ir nebalsuosiu antrajame?
Pirmiausia, aš nematau man priimtino kandidato.
Stengiausi rasti informacijos apie kiekvieną iš jų, linksmai praleidau laiką,
žiūrėdamas jų agitacinius vaizdo klipus – tuos, kuriuos radau. Aišku,
neperskaičiau nei vieno kandidato rinkiminės programos ir atidžiai nesekiau
debatų, tačiau dauguma kandidatų man gerai pažįstami ir žinau, ko iš jų galima
tikėtis: nemanau, kad jie turi, kuo mane nustebinti. Ypač Šimonytė ir Nausėda,
kurie varžysis antrajame ture. Nei vienas iš jų neatitinka mano pažiūrų.
Ar, tokiu atveju, reikia rinktis „mažesnį blogį“?
Galima sakyti, kad esu perdėm išrankus – tai aišku, kad nei vienas kandidatas
neatitiks mano politinių pažiūrų ir lūkesčių šimtu procentu, juk kandidatai
turi taikytis į kuo platesnį žmonių ratą. Bet, tokiu atveju, idealus kandidatas
neatstovaus niekam – visiems jis bus „mažesnis blogis“, nė vienas nebus juo
patenkintas. Ne, aš nenoriu rinktis „mažesnio blogio“ – juk tai vis vien
blogis. O, be to, antrajame ture kovos du bene panašiausi kandidatai, tad
išsirinkti, kuris iš jų yra „mažesnė blogybė“, yra ne ką lengviau, negu rasti
tarp jų dešimt skirtumų. Išties, pirmajame ture rinkėjai jau nusprendė, kad
nori vanilinio plombyro, tiek ir tiek gramų, tereikia nuspręsti, vafliniame
ragelyje ar vafliniame puodelyje. O jeigu aš visai nenoriu ledų?
Svarbiausia, man atrodo, kad pats mums siūlomas pasirinkimas
privalo būti atmestas – esame verti geresnio pasirinkimo. Rinktis „mažesnį
blogį“ yra būtinybė, kuri privalo būti atmesta. Niekas neprisimins, kad
kažkuris kandidatas laimėjo tik todėl, kad daugumai rinkėjų atrodė esąs
„mažesnis blogis“. Sutikdami rinktis iš to, kas mums siūloma, sutinkame, kad
pasirinkimo esama. Tad viskas tvarkoj, kitą kartą mūsų lauks panašus
pasirinkimas – ir taip per kiekvienus rinkimus.
Mano manymu, mums siūlomas pasirinkimas iš tiesų net nėra
tikras pasirinkimas – gyvename, kaip rašė Herbertas Marcuse, vienamatėje
visuomenėje be alternatyvos, nes visi kandidatai iš esmės dėl visko sutaria. Dėl
daugumos dalykų sutaria tiek likę du kandidatai, tiek ir jau iškritę iš rinkiminės
kovos, net reakcionieriai dėl daug ko sutarė su „progresyviaisiais“. Bet,
pažiūrėjus į išėjusius į antrąjį rinkimų turą, sutarimas išties beveik idealus:
abu pasisako už šauktinių kariuomenės grąžinimą, dar daugiau, – už privalomą
šaukimą po mokyklos; abu pasisako už išlaidų kariuomenei didinimą; abu pasisako
už užsienio politikos „tęstinumą“; abu pasisako už neoliberalizmą; taip pat abu
pasisako už tai, kad švietimo sistema turi atitikti Rinkos poreikius, kaip ir
kultūra bei visos kitos gyvenimo sritys; abu pasisako už „šeimos vertybes“; abu
pasisako prieš marichuanos legalizavimą ir už alkoholio vartojimo apribojimus ir
t.t. Svarbiausia, jie sutaria dėl tam tikros žmogaus sampratos ir dėl tam
tikros ontologijos.
Esmė ne tame, kad tai, už ką kandidatai vieningai
pasisako, yra gerai ar blogai, o tame, jog rinkėjai dėl daugelio šių klausimų
niekada neturėjo galimybės pasisakyti. Paradoksaliai, mums sakoma, kad rinkėjai
nubalsavo „už vertybes“ ir „idėjas“, tačiau tiesa ta, kad jie neturėjo kito
pasirinkimo: jei visi kandidatai pasisako už A, ir vienas iš jų laimi rinkimus,
tai negalima teigti, jog rinkėjai taip pat pasisako už A. Šis visų politinių
jėgų sutarimas dėl valstybės vystymosi gairių, dažnai įformintas
„nacionaliniuose susitarimuose“, yra svarbiausia priežastis, kodėl aš nenoriu
balsuoti rinkimuose. Juk sprendimą dėl valstybės ateities priimu ne aš, kaip
skelbia Vyriausiosios rinkimų komisijos reklama, – šį sprendimą seniai priėmė
partijos ir kandidatai, susitarę tarpusavyje; manęs teprašoma pasirinkti vieną
iš jų, lyg tarp jų esama kokio nors ryškesnio skirtumo.
Dar daugiau, balsuodami, sutinkame su žaidimo
taisyklėmis ir pagal nutylėjimą sutinkame pripažinti bet kokį rinkimų
rezultatą, tad patvirtiname status quo
visoje jos totalybėje ir tuo pat metu patvirtiname savo paklusnumą status quo. Kitaip tariant, rinkimai yra
ritualas, per kurį piliečiai oficialiai sutinka būti valdomi. Nėra svarbu, ar
jie tą daro noriai, ar nenoriai, rinkdamiesi tą, kuris, kaip jie tiki, juos
atstovaus, ar tiesiog, nes labiau nekenčia kitos partijos ar kandidato, – jie vis
tiek savo dalyvavimu rinkimuose pripažįsta, kad viskas juos tenkina. Tad,
reikia apversti dažnai kartojamą frazę, esą „jei nebalsavai, tai nesiskųsk valdžia“
– ne, priešingai, jei balsavai,
negali skųstis valdžia, kad ir kokią ją išrinktų dauguma. Balsuodamas,
patvirtini, kad sutinki, jog gerbsi daugumos valią, nors ji ir neatitiktų tavo
paties norų – tą pamiršta besipiktinantieji rinkėjais, kurie balsuoja
„neteisingai“...
Kita vertus, rinkimai kuria iliuziją, kad mes,
piliečiai, sprendžiame šalies likimą, kad mes, piliečiai, esame lygūs ir
kiekvieno/s mūsų balsas yra svarbus ir gali būti lemiamas, sprendžiant dėl
valstybės ateities. Tačiau kasdienybėje mes matome tikrąjį paveikslą: mes
nesame lygūs ir kiekvieno/s iš mūsų balsas toli gražu nelemia tiek pat. Tačiau tikra
demokratija neįmanoma be lygybės. Galiausiai, užtenka prisiminti, jog rinkimai
yra valdžios tęstinumo ritualas, kuris nieko iš esmės negali pakeisti ir kuriuo
iš mūsų reikalaujama patvirtinti, jog su viskuo sutinkame, kaip, užėjus į
interneto tinklalapį, iš mūsų prašoma „sutikti“, kad bus renkami mūsų duomenys.
Iš inercijos spaudžiame „sutikti“, nes kas turi laiko skaityti visas tas
sąlygas... Ar turime galimybę nesutikti? Na, jei nesutinkame, tegalime
nutraukti naršymą tame tinklalapyje.
Ar nedalyvavimas rinkimuose reiškia, kad esi
apolitiškas, abejingas savo šalies politiniam gyvenimui? Išties, manau, kad politika
domėtis reikia ne vien per rinkimus ar iki jų, o nuolat – nuolat turime galvoti,
kokioje Lietuvoje norime gyventi. Naivu stebėtis tuo, kas vyksta, lyg
valdantieji nesuvokia, ką daro, ir lyg jie kažką daro dėl nežinojimo ar
nesupratingumo. Ir lyg opozicija, gavusi valdžią, nedarytų to paties... Tačiau,
suvokdami politiką vien per rinkimų prizmę, mąstome isteblišmento mums
primestais terminais, nekęsdami ir juokdamiesi iš vienos partijos ir
simpatizuodami kitai, pasiduodami inflūencerių
ir žiniasklaidos spaudimui suvokti Lietuvos politiką kaip kovą tarp „į vertybes
orientuotos politikos“ ir „populizmo“ ar, priešingai, kaip kovą tarp „globalistinio
elito“ ir „tų, kurie už paprastą žmogų“. Argi net pasirinkimas tarp politinio
elito ir kraštutinės Dešinės „populistų“ nėra pasirinkimas tarp ąžuolo ir
gilių? Renkiesi ąžuolą, bet paskui stebiesi, kad aplink prikritę gilių... Turime
išlaisvinti savo vaizduotę bei nebemąstyti vien šiais terminais ir taip
išsivaduoti iš to, ką Markas Fisheris vadino kapitalistiniu realizmu –
supratimo, kad niekas iš esmės niekada nesikeis, kad lengviau įsivaizduoti
pasaulio pabaigą, nei kapitalizmo pabaigą. Aišku, Lietuvoje vis dar ypač sunku
ją įsivaizduoti, nes kapitalizmu abejoti yra blogo tono ženklas geroje
kompanijoje. Bet, kad abejotum
kapitalizmu, nebūtina būti komunistu. Išties, senieji Lietuvos komunistai juo
seniai neabejoja... Galiausiai, domėdamiesi rinkimais ir sukdami galvas, kuris
iš kandidatų yra „mažesnis blogis“, negalime įsivaizduoti kitokio pasaulio.