Tuesday 19 May 2015

Tolerancija ir jos ribos

Nuolat tenka girdėti šnekų apie toleranciją, kaip labai gerą ar labai blogą dalyką. Ką galima toleruoti, o ko – jau per daug – tai daugelį kovingai nuteikiantis klausimas, kuriam aktualumo nestinga. Minint Tarptautinę kovos prieš homofobiją dieną, Seime svarstant partnerystės įstatymo projektą, noriu dar kartą iškelti šį klausimą aikštėn, ne vien tolerancijos, bet ir netolerancijos, ypač seksualinių mažumų atstovams. Kodėl tolerancijos sąvoka vietoje susitaikymo visuomenei atneša susipriešinimą? Kodėl Lietuva nuolat minima kaip itin netolerantiška šalis? Galiausiai, kodėl Lietuvoje tolerancijos (ar netolerancijos) homoseksualams tema sulaukia tokio dėmesio ir kartu tokio pasipriešinimo? Žinau, kad ši tema daugeliui sukelia arba pykčio priepuolį, arba atmetimo reakciją, tačiau siūlau pabandyti kartu nuosekliai panagrinėti aptariamą klausimą, o ne vien apsikeisti „komplimentais“.

Homoseksualumo tema Lietuvoje yra viena aštriausių ir sukeliančių daugiausia ir pikčiausių diskusijų. Kyla natūralus klausimas – kodėl? Neapykanta homoseksualiems žmonėms Lietuvoje yra labai plačiai paplitusi, ką rodo begalė viešosios nuomonės tyrimų. Panagrinėjus interneto komentarus, kurių autoriai keikia seksualinių mažumų atstovus, susidaro įspūdis, kad pagrindinės neapykantos skleidėjų kultivuojamos temos yra šios: 1. Anksčiau gėjų nebuvo – juos užveisė Europos Sąjunga (arba jie pradėjo kelti galvas būtent įstojus į ES); 2. Homoseksualūs santykiai yra nenormalūs, nenatūralūs, tai – lytinis iškrypimas, nes (pagrindinis argumentas) iš tokių santykių negimsta vaikai; 3. Homoseksualių žmonių daugėja dėl „homoseksualizmo propagandos“ ir Europos Sąjungos pastangų; 4. Jei gėjų ir lesbiečių daugės – tauta išnyks, būtent to siekiama; 5. Gėjų santuokos sunaikins šeimą – to siekia Lietuvos priešai; 6. Visi žmonės yra heteroseksualūs, tik kai kurie, pamiršę gamtą ir tradicijas, tampa gėjais; 7. Gėjų lobistai siekia užgniaužti sveiko proto žmonių pasipriešinimą jų kėslams. Be abejo, galima rasti ir daugiau versijų, bet šios yra pagrindinės. Dabar galima panagrinėti kiekvieną idėją smulkiau.

Teko skaityti įdomų Richardo Mole‘o tyrimą apie homofobiją Latvijoje (Mole, 2011), kurioje prieita tokių išvadų, kad neapykantą stipriai skatina nuostata, kad homoseksualumas yra latviškumo priešų ginklas. Labai panašių „teorijų“ pasitaiko ir Lietuvos homofobų tarpe. Dominuoja niekuo neparemtas teiginys, esą visi lietuviai visais laikais buvo „normalūs“. Homoseksualumas vertinamas kaip absoliučiai primestas, svetimas ir priešiškas dalykas, kaip invazija iš išorės, kuriai „reikia priešintis“. Mintis, kad žmonių, mylėjusių tos pačios lyties asmenis, būta visais laikais, ką rodo istorija, begalė tyrimų ir t.t., daugeliui aršių homofobų yra nesuvokiama. Jie priešpastato lytiškumą tautiškumui, lyg tai būtų tos pačios kategorijos dalykai. Įdomu, kad daugelis tokias idėjas skleidžiančiųjų dėsto neįtikėtinai kolektyvistinę, nužmoginančią teoriją, pagal kurią „visi“ Lietuvoje visada buvo tik tokie ir tokie. Kiltų nuoširdus palinkėjimas pažvelgti pro langą ir pasitikrinti, ar taip būna. Bet tokių idėjų propaguotojai dažniausiai apeliuoja į praeitį, taigi apsisaugo nuo tokių palinkėjimų... Panašios kilmės yra ir 3, 4, 5 bei 7 teorijos. Verta pastebėti, kad „tradicijų sergėtojai“ ne tik žmogų suvokia kaip sraigtelį „tautos“ mechanizme, bet ir kaip biologinį vienetą, todėl dauginimąsi iškelia į pirmą planą – individo norai, svajonės, mintys, išgyvenimai ir visa kita yra nesvarbu, palyginti su tautos gausėjimu. Tokiame diskurse vieno žmogaus gyvenimas yra menkavertis ir vertas tik tiek, kiek jis prisideda prie „bendro reikalo“. Kadangi tai – ne šio straipsnio tema, plačiau nekalbėsiu, tepasakysiu tiek, kad tautos ar žmonijos didėjimas, kaip ir begalinė gamyba, yra filosofiškai gana niūrios temos, dvelkiančios mesianizmu ir totalitarizmu. Tas pats pasakytina ir apie šeimos, kaip universalios sąvokos, iškėlimą. Šeima, šiaip ar taip, nėra ore kabanti idėja, tai yra X ir Y šeima, kuri yra tokia ir tokia. Abstrakcijų garbinimas, atsisakant žiūrėti į realybę veda prie beprasmiškų diskusijų. Taip pat juoką kelia kalbos apie mistinę gėjų propagandą, kuri kaimyninėje Rusijoje yra netgi uždrausta. Kas ta propaganda? Pasakymas, kad „pasaulyje egzistuoja vyrų, kuriuos traukia vyrai ir moterų, kurias traukia moterys“ vadintinas propaganda ar ne? Kažkodėl didžiųjų „vaikų teisių gynėjų“ ir moralistų neerzina nei plačiai prieinamas heteroseksualių seksualinių santykių nagrinėjimas, nei neva „normalus“ dalykas – moterų naudojimas beveik visose reklamose, aiškiai sugestinuojantis seksualinius santykius. Ne – visa tai yra, pasak daugumos, normalu, todėl, kad ir iki kokių smulkių detalių būtų nagrinėjama, visuomenei stebint, tai nepažeidžia nei kažkieno teisių, nei gero skonio reikalavimų. Tačiau kam nors prabilus vien apie tai, kad jo ar jos antroji pusė yra tos pačios lyties, tokie moralistai kaipmat užuodžia Briuselio kopūstų kvapą ir puola rėkti apie homoseksualumo propagandą. Nejaugi nepakanka to, kad dauguma visada buvo ir yra heteroseksuali, – ne, kažkodėl vien mintis apie kitokio lytiškumo egzistavimą kelia pasipiktinimą daugumai. Lyg tai būtų svarbiausias žmogaus vertės matas.

Na, be abejo, didžiausias argumentas, kurį prieš pastarąjį mano teiginį mestų dauguma žmonių- girdi, homoseksualumas yra nenormalu ir nenatūralu. Todėl, pasak šios versijos, tai reikia drausti. Ši idėja nors ir turėjo ankstyvų versijų, galutinai susiformavo, pasak prancūzų filosofo ir sociologo Michelio Foucault, XIX a. viduryje, kai psichiatrija, apsiskelbusi mokslu, ėmė kategorizuoti žmones ir išradinėti naujas patologijas. Būtent tada atsirado terminas homoseksualumas, būtent tada atsirado daugelis iki dabar kartojamų argumentų, neigiančių šio reiškinio teisėtumą. „Natūralumo“ ir „nenatūralumo“ distinkcija atsirado iš esmės būtent tada. Kodėl šiuolaikinis žmogus mano, kad išmano gamtą taip gerai, kad geriau už ją pačią žino, kas yra normalu, o kas ne, man pačiam yra neaišku. Šios sąvokos yra virtusios metafizinėmis ir iš esmės pakeitė „dorybės“ ir „nuodėmės“ kategorijas. Bet ar nėra klaidinga jas vartoti? Ar kairiarankiškumas yra natūralus? Ar jis yra normalus? Be abejo, daugelis atsakys, kad taip – natūralus, nes žmonės gimsta kairiarankiai. Bet juk jų – absoliuti mažuma. Ar homoseksualumas gali būti nenatūralus, jei žmonės gimsta homoseksualūs? Tie, kas argumentuoja savo homofobišką nuostatą mokslu, čia bando vėl griebtis „gėjų lobistų“ kortos – esą išbraukimas iš ligų sąrašas buvo sąlygotas lobistų. Tačiau jie pamiršta, kad pats „ligų sąrašas“ ir homoseksualumo kaip ligos idėja atsirado palyginti vėlai, XIX a. Ar įtraukimas į tą „sąrašą“ nebuvo sąlygotas būtent plačiai paplitusios homofobijos? Bet, grįžtant prie temos, galima mąstyti arba esencialistiškai – seksualinė orientacija yra įgimta (todėl homoseksualumas nėra apsisprendimas), arba konstruktyvistiškai – seksualinė orientacija yra socialinis konstruktas (todėl homoseksualumas, tiksliau, potraukis tos pačios lyties asmenims, yra tiek pat tikra/netikra, kaip ir heteroseksualumas). Jei lytiškumas yra socialinės patirties produktas, tai homoseksualumas nėra didesnis pasirinkimas, negu heteroseksualumas. Jei laikytume, kad mes gimstame su tam tikra lytine orientacija, tai kaltinti žmogų, kad jį traukia tos pačios lyties žmonės, yra tiek pat protinga, kaip ir kaltinti ką nors dėl kairiarankiškumo. Apskritai, ideologizuota natūralumo idėja yra nesąmoninga ir nepagrįsta. Ja buvo grindžiama nacių propaganda – žydai buvo laikomi „nenatūraliais“, o arijai – „natūraliais“. Tiems, kas homoseksualumą laiko apsisprendimo dalyku, vertėtų savęs paklausti, ar jie ryžtųsi tokiam „apsisprendimui“, kai jam nepritaria dauguma aplinkinių, kai pilna heteroseksualių priešingos lyties žmonių, o homoseksualių tos pačios lyties žmonių labai mažai, kai jų gyvenimas kartu valstybės akyse nėra šeima, galiausiai, kai buvo numatytos sankcijos už tos pačios lyties santykius, kankinimai ir mirties bausmė. Ar kas nors norėtų viso to? Visus diskursus apie tai, kad, taip, tolerancija gerai, bet negalima leisti gėjams ir lesbietėms žygiuoti Gedimino prospektu, negalima leisti jiems partnerystės ir apskritai negalima apie tai garsiai kalbėti, kad ir kokie nuoširdūs jie būtų, apnuodija potekstėje styrantis teiginys – „tai nenormalu“. Todėl bet koks atlaidumas homoseksualiam žmogui tokiu atveju yra tik nuvertinimas. Taigi, 7 teorija, apie tai, kad „gėjų lobistai“ nori užgniaužti pasipriešinimą savo stumiamoms idėjoms, kyla iš to, kad viskas, kas prieštarauja idėjai apie „iškrypėlius“, bandoma parodyti, kaip puolimą prieš „žodžio laisvę“. Apskritai, manau, kad lytiškumo pavertimas politiniu klausimu yra klaidingas pats savaime, jis nėra ir negali būti „mes“ ir „jie“ tipo kovos fronto linija. Asmeniškai aš nepritariu tam, kad už komentarus (kad ir po šiuo straipsniu) būtų skiriama baudžiamoji atsakomybė, bet vaizduoti aklą neapykantą kaip neva konstruktyvų „pasipriešinimą“ yra apgailėtina. Tai, kad absoliuti dauguma yra homofobiška, nereiškia, kad taip ir turi būti, o leisti tai daugumai sutraiškyti mažumą būtų neatleistina jokiai valstybei. Be to, jei jūsų kaimynas aikštėje visiems praneš, kad jus reikėtų nužudyti, ar nesigriebtumėte teisinių priemonių, kad to neįvyktų, o gal paplotumėte, kad išreiškė žodžio laisvę ir nuomonių įvairovę?

Kodėl Lietuvai būdinga homofobija, yra sudėtingas klausimas, bet iš to, kas čia aptarta, galima daryti išvadą, kad nacionalizmas (ir kitoniškumo vaizdavimas kaip išorės puolimo), natūralumo tema ir pavojaus tautai ar šeimai tema yra svarbiausi aspektai. Kitas dalykas- vyriškumo diskursas. Idėja, kad gėjus yra „ne vyras“ – moteriškas, silpnas ir apgailėtinas, žiūrint vyro akimis, yra plačiai paplitusi. Šis stereotipas verčia nejuokais sunerimti daugelį vyrų, kurie patys nėra užtikrinti dėl savęs. Aš visiškai neteigiu, kad homofobai yra slapti homoseksualai, tačiau daugelis homofobų to bijo ir, kad įtvirtinti savo kaip „ne-gėjaus“ įvaizdį, garsiai deklaruoja panieką gėjams. Nuo pat mokyklos tai yra savotiškas būdas parodyti, kad esi vyras: arba tyčiokis iš homoseksualių žmonių, arba... Gal tu pats toks? Asmeninės baimės ir nenoras smukti kitų akyse verčia žmones kartoti įprastą mantrą, kad „gėjai yra iškrypėliai“, „šaudyti tokius“, „tai liga“ ir pan. Tokia, iš dalies kalėjimo kultūros sąlygota, „tradicija“ dabar daugeliui yra savaime suprantamas „tautinio“ identiteto dalykas. Nepakantumas bet kokiam išskirtinumui ir šiaip jau plačiai paplitęs mūsų šalyje, tačiau seksualinės mažumos yra vienas didžiausių jo taikinių. Kaltinimas, kad oponentas esąs gėjus daugelyje diskusijų yra vos ne lemiamas – išraudęs asmuo turi iš peties pasistengti, kad įtikintų, kad kaltinimas nepagrįstas. Homofobija plačiai skleidžiama sporte: „Ką, neįmetei? P*deras“; „Ką, įmetė (varžovas)? P*deras“; „Mes jus (jūsų komandą) padarysime pro šikną“ ir pan. Tai laikoma savaime suprantamu dalyku ir kova su šiuo reiškiniu, kaip ir su patyčiomis apskritai, daugeliui atrodo kaip priešų puolimas („Tai ką, nebegalima jau laisvai kalbėti?“).

Galiausiai, liko aptarti pačią toleranciją ir jos ribas. Sunku rasti kokią kitą koncepciją, kuri padėtų palaikyti tam tikrą santarvę skirtingų žmonių visuomenėje. Ar tolerancija turi ribas? Atsakymas peršasi lyg ir savaime – taip, turi. Mums tenka toleruoti žmones, su kuriais susiduriame kasdieniame gyvenime. Visgi, dažnas sutiks, kad toleruoti skirtingus žmones – ne tas pats, kas toleruoti, pvz., nusikaltimą. Kita vertus, pakantumas korupcijai Lietuvoje išties stulbinamai didelis ir sunkiai išraunamas, tačiau ir čia dažnas daro išlygą „rimtiems“ nusikaltimams, kaip kad nužudymui. Ir iš tiesų, nusikaltimo toleruoti neįmanoma, nes tokia tolerancija veda į valstybės susinaikinimą, į visų karą prieš visus. Galima sakyti, kad žmogui natūralu priešintis prievartai ir smurtui, agresyviam ir akivaizdžiai neteisingam kitų elgesiui, o tai toleruoti reikalauja pastangų. Grįžtant prie mažiau aptakių dalykų, kyla klausimas, ar galima toleruoti kitoniškumą, kuris atrodo nepriimtinas? Be abejo, tai asmeniškas klausimas. Priversti žmogų atsisakyti savo nuomonės (viešai neskleidžiamos) yra sunku, kartais net neįmanoma ir beveik niekada nėra verta aktyvių pastangų. Tačiau visuomenės bendrabūvis reikalauja, kad laikytumeisi įstatymų, kurie yra tam tikras konsensusas. Jei valstybėje įteisinta lygybė, nepaisant lytinės orientacijos, tai visi bent dėl akių, nepaisant norų, turi to laikytis. Šiuos teiginius girdėti aršiam homofobui gali būti nemalonu, toks žmogus sakytų: kodėl turiu laikytis man primestų įstatymų, jeigu aš manau, kad jie yra iškrypėliai? Atsakymas būtų toks – o kodėl manai, kad kas nors nori toleruoti tave? Esmė tame, kad jeigu kažko nemėgsti ir nepritari tam, niekada negali žinoti, kad pats nesi kito neapykantos objektas. Įgyvendinus piktų interneto komentatorių svajonę ir išnaikinus visus gėjus, jų budri akis kaipmat nukryptų, pavyzdžiui, į kairiarankius ar rusvaplaukius, o vėliau gal ir į dar subtilesnes kategorijas. Ribos čia nėra. Jeigu vienam žmogui nepatinka kitas ir jis nesijaučia turįs jį toleruoti, kodėl jis toks tikras, kad kas nors pasaulyje norės toleruoti jį patį? Gal kovos draugai galiausiai atsuks durklus į jo pusę. Todėl, tolerancija, kaip ji skleidžiasi visuomenėje, neturi nieko bendro su asmeniniu požiūriu, nes viduje žmogus gali ir toliau nekęsti visų ir tai jo reikalas; problema, jei ta neapykanta yra reiškiama iš galios pozicijos, tai yra, panaudojant smurtą ar poveikį prieš nepatinkančius žmones. Ar ta neapykanta yra racionali ar iracionali, ar nulemta asmeniškų motyvų ar tiesiog nesukalbamo būdo, priklauso nuo kiekvieno atvejo atskirai. Galima būtų pasiūlyti Nietzsche‘s patarimą, kuris, nors vargu ar pritartų šiame straipsnyje vystomam diskursui, sakė, kad stiprios valios žmogus nusisuka nuo to, kas jam nepatinka, o tik silpnavalis puola moralizuoti ir gėdinti kitus. Juokinga, kai žmonės renkasi turinį, kuris jiems akivaizdžiai nepatinka. Išskyrus aktyvistus, kurie kovoja prieš „gėjų sąmokslą“, kuriuos dar galima pateisinti šiuo atveju (nes jie bent deklaruoja, kad tam skiria laiką), sunku suprasti, kuriems galams tūkstančiai žmonių, nekenčiantys homoseksualų, ar bent tai deklaruojantys, praleidžia brangų savo gyvenimo laiką skaitydami straipsnius šia tema (nors jiems tai neva šlykštu) ir stengdamiesi pačius save ir kitus į save panašius įtikinti savo tariamu teisumu. Minties, kad viską, kas nekenkia kitam, galima toleruoti, plačiau neaptarinėsiu; taip, tai galimas būdas nubrėžti liniją tarp galimo ir neteisėto, tačiau ir dėl to nėra sutarimo. Ir čia galima ginčytis, kas kenkia, nors šitas skirtumas ir yra gana akivaizdus. Apskritai, manau, kol žmogus reiškia savo pažiūras ir įsitikinimus kaip individas, nekalbantis iš galios pozicijų, nesiimantis smurto ir jo imtis neketinantis, tol jį reikia toleruoti.

Tolerancijos Lietuvoje trūksta, tačiau tai nereiškia, kad taip ir turi būti. Žmonės turėtų suvokti, kad Kitas visada yra Kitas, todėl, jei mes manome vienaip ar kitaip, visada atsiras žmonių, kurie taip nemano. Visada atsiras žmonių, kuriems nepriimtina tai, kas mums – šventa. Ir atvirkščiai. Skirtumai tarp žmonių dažnai yra įgimti (rasė, tautybė, akių spalva) ir todėl dėl jų kelti triukšmo, gėdinti kitą žmogų yra absoliučiai beprasmiška, be to, kvaila. Homoseksualumas taip pat yra toks dalykas, kurio žmogus nepasirenka. Nekęsti žmonių už tai, kad jie jaučia kažką, ko mes nejaučiame yra taip pat beprasmiška, kaip nekęsti žmogaus, jei jam neskanu tai, kas mums skanu. Bandymas lytiškumo temą paversti politiniu diskursu, kur viena lytinė orientacija apskelbiama „būdinga visiems lietuviams“, o kita – ES puolimu prieš mūsų tautą yra absoliučiai absurdiškas ir ribotas. Neleisti (arba bandyti neleisti) žmonėms būti savimi dėl to, kad jums tai nepatinka, yra labiau to žmogaus, kuris nekenčia, problema. Abejoju, kad taip bus, bet tikiuosi, kad ateityje lytinė orientacija bus tiek pat svarbi, kiek kairiarankiškumas ar dešiniarankiškumas: „O, tu – kairiarankis? Kas geresnio?“ Deja, dabar dauguma įsivaizduoja homoseksualumą, kaip kažką „visiškai priešingo“ heteroseksualumui. Tai, kad lytiškumas apskritai naudojamas rūšiuoti žmones, yra apgailėtina. Deja, bet daugeliui tai savaime suprantama. Bet ar homofobija turi būti savaime suprantama? Tikiuosi, kad ne.

Mole, Richard. 2011. Nationality and sexuality: homophobic discourse and the ‘national threat’ in contemporary Latvia, Nations and Nationalism, Vol.17, Issue 3