Ar lengva rašyti? Taip, be abejo – daugelis atsakys.
Per daug nesusimąstydami, lengvai ir paprastai. Kas čia sunkaus? Be abejo,
giliai viduje visiems gal ir aišku, kad čia- nieko lengva. Iš vienos pusės,
reikia turėti talentą, reikia turėti žinių, pvz., literatūros teorijos, kalbos
ir panašiai, iš kitos pusės – ir tai sunkiausia – reikia turėti vaizduotę ir
žinojimą, ką papasakoti. Būtent su tuo asmeniškai man kyla daugybė keblumų...
Pirmiausia, ilgai negalėjau pralaužti vaizduotės
apsauginio pylimo. Tiesiog, iš pradžių, pirmus kelerius rašymo metus, kūriau
kažką panašaus į politikos apžvalgas, komentarus ir esė. Tam turėjau, manau,
šiokių tokių sugebėjimų, kad ir kaip skeptiškai dabar vertinu tuos straipsnius
(tiek skeptiškai, kad padariau juos nebeprieinamus plačiajai publikai...). Bet
distancija tarp manęs, kaip jaučiančio žmogaus, ir to, ką aš ten keverzojau,
žiojėjo išties didelė. Rašyti lyg pagal užsakymą (O, rinkimai: rašau; o, Grybauskaitė
kažką pasakė: rašau, o, kažkur kažką perskaičiau: rašau ir t.t.) nėra itin
sunku, nors vargina, bet dažnai pajausdavau, kad visa tai yra žaidimas
kaladėlėmis – paimi prielaidas, faktus, pasisakymus, nuomones (anticedentas,
logikos terminais tariant) ir perstumi įprastus žodžius taip, kad gautųsi tave
tenkinanti išvada (konsekventas, tos pačios logikos terminais tariant). Tai
labiau techninis, negu kūrybinis darbas. Tačiau ir jame aš rasdavau, už ko
užsikabinti, kaip įberti žiupsnelį savo jausmų, nes turbūt nei vieno straipsnio
gyvenime nesu baigęs be kažkokio kad ir menkiausio įkvėpimo, net mokykloje... Bet tik sunkūs išgyvenimai ir įvairios
ribinės situacijos padėjo man pralaužti tą pylimą, kai patenki į tokį keistą
daržą, kur viskas lyg ir svetima, lyg ir sava, bet tiek netikėta, kad atrodo
nerealu.
Tačiau ne tai sunkiausia. Ėmus kurti ne vien ribotas
istorijas, kurios buvo sumanytos kaip tam tikra satyra, bet ir tikrai
nuoširdžias, man pačiam šį tą reiškiančius dalykus, to neužteko. Kilo lemtingas
klausimas – kas yra vieša, o kas privatu? Kai parašiau pirmus kelis tekstus,
kuriuose buvo ne vien mano pamąstymai, toli toli atitraukti nuo politikos
aktualijų ir netekę įprastos struktūros, kuriuos išleidau savo tinklaraštyje,
kilo noras parašyti ir šį bei tą, kas man rūpėjo. Bet keliems žmonėms priminus,
o ir man pačiam pasukus galvą, man ėmė rodytis, kad tai – nepriimtina ir
nepublikuotina. Nieko smerktino tose istorijose nebuvo, anaiptol, tačiau pats
faktas, kad aprašau kasdienybę ir gyvenimo nutikimus, kurie, hmm, iš tikrųjų
vyko mano gyvenime, glumino. Distancija, kurios, kaip politikos apžvalgininkas
privalėjau laikytis nuo savojo teksto, dabar išnyko visai ir aš pats atsidūriau
tekste, kurį galėjo paskaityti bet kas. Tai buvo smagu, įdomu ir tikra. Bet ir
baugu. Kiek galima atsiverti? Kiek galima leisti sau papasakoti? Ir iki minėtų
tekstų, porą kartų esu parašęs atvirai ir tiek atvirai, kiek kiti rašo tik
dienoraščiuose turbūt. Tačiau – esminis skirtumas – pastarųjų tekstų nė neketinau
viešinti. Nė už ką!
Mintis, kad slapčiausius išgyvenimus kažkas
perskaitys ilgam virto viena didžiausių mano baimių apskritai. Klausiate, kuriems galams aš rašiau tokius dalykus apskritai, jei bijojau, kad kažkas
slapta ar man leidus tai perskaitys? Sunkus klausimas. Tačiau, manau, kad
rašymas nutolus nuo politikos ir lenktynių su laiku, kurios visada yra
neatsiejama politologo, kad ir pikto paauglio interneto komentatoriaus,
kasdienybė, tapo man visų pirma psichoterapijos priemone. Todėl savo
išgyvenimus aš privalau kažkur aprašyti. Tačiau, kad ir kaip gražiai gaunasi
kartais aprašyti sapną ar kokį mokyklos laikų nutikimą, bijau net prileisti
mintį apie tai, kad tai išspausdinti. Be abejo, įmanomas ėjimas – pateikti tai,
kaip išgalvotą istoriją, sapną pasakoti kaip tikrą istoriją (taip esu daręs).
Tačiau vis tiek baimė, kad kas nors ką nors suuos, yra didelė. Be to, tokiu
atveju, kyla keblumų dėl konteksto ir panašiai, nes istorija gali atrodyti
neaiški. Taigi, patys atviriausi tekstai man yra savotiškai virtę dienoraščiu,
nes jie metų metus guli kažkur giliai ir viešai nėra prieinami. Tačiau žymūs
žmonės juk net ir savo dienoraščius publikuoja...
Ar galima viešinti tokius dalykus? Šitas klausimas
man visada kilo, na, nuo tada kai pradėjau rašyti tai, ką jaučiu. Šis dalykas
labai stabdo mano kūrybą ir apskritai lemia mano gana kritišką požiūrį į savo
rašytojo karjerą. Vien mintis, kad svetimas žmogus paskaitys ir gal ką nors ne
taip supras (dviprasmybės galimybė), gal pagalvos, kad tai apie mane, gal dar
ką nors pagalvos, mane verčia gūžtis. Nenoriu, geriau rašysiu apie ką nors
kitą... Bet apie ką? Rašyti tuščius tekstus, kurie neturi nieko bendro su
manimi, yra varginantis amatas. Jei ir sugebu parašyti ką nors ne apie save,
veikėjų prototipai, vardai, kiti dalykai, temos, frazės yra iš tikrų
išgyvenimų. Po galais, slapstytis ir vengti kalbėti apie save, apie savo
jausmus, savo prisiminimus, kurie man labai rūpi ir pan. yra grynas kankinimas.
Tačiau vien mintis, kad tai atsidurs interneto portale, tinklaraštyje,
laikraštyje ar knygyne verčia galvoti apie savižudybę. Kaip gyventi, kaip apie
tavo meilę, jausmus, patirtas patyčias ar sveikatos problemas skaito visa
Lietuva? Na, gerai, ne visa, pora žmonių. Bet vis tiek... Ar galima tai
pasakoti? Kur riba? Mažiausiai man norisi tapti gyvenimo būdo laidos dalyvių
tipo personažu, kuris „išlieja nuoskaudas“, „atvirai papasakoja apie savo
išgyvenimus“, „neslepia ašarų“, „netvardo emocijų“, „pasidalina atostogų
įspūdžiais“, „atveria miegamojo duris“, kalba apie „pirmąją meilę“, kalba apie „pirmąjį
kartą“, apie patyčias mokykloje, pirmąjį alaus butelį, pirmąją cigaretę ir
santykius su artimaisiais. Tai absoliučiai pasigailėtinas dalykas, absoliutus
atsidavimas, pasiaukojimas ant medijos ir sensacijų ištroškusios visuomenės
suręsto aukuro. Tai aiškių aiškiausias Michelio Foucault „Gaze“. Mes esame
verčiami išsirengti prie kameras, atverti burnas, apsiašaroti, apsivemti,
raudoti, juoktis, raudonuoti iš gėdos ir panašiai. Tik tada mes esame
vertinami, nes atidavėme savo savigarbą, identitetą ir individualumą
visuomenei, atsidavėme jos teismui, pavyzdžiui, SMS balsavimui, „Už“ ir „Prieš“,
kas kaltas, ką nuteisti; guosdami mus, tų laidų vedėjai ir silpnesnių nervų TV
laidų žiūrovai ar gyvenimo būdo rubrikų skaitytojai pralies vieną kitą ašarą,
taip neva parodydami, kad, taip, jie supranta, jie užjaučia. Bet, taip, dabar mes
jau apdoroti, todėl galima padėkoti už dėmesį ir pakviesti kitą auką. Jeanas
Baudrillard'as labai taikliai tai aprašė, kaip tam tikrą atvirkštinį galios
santykį, kuris pasireiškia medijoje: mums sako, kad tai MES (žiūrovai) norime
šito, todėl JIE (laidų vedėjai, žinių pranešėjai) čia niekuo dėti. Jie, girdi,
tik vykdo mūsų paliepimą. Juk tai mes nusprendžiame SMS balsavimo metu, kas
teisus, kas geras, kas doras, o kas nusidėjėlis, kas blogas, kas kaltas. Taigi,
mes verčiami štai tokius dienoraščius, kuriuose kruopščiai, su mokslininko
uolumu, aprašome savo seksualines fantazijas, pokalbius su artimaisiais,
pirmąją meilę, nutikimus autobuse ar troleibuse, darbe ar mokykloje, viešinti,
skelbti, skleisti visuomenei (blog'ai, vlog'ai). Žmogus verčiamas pasiaukoti dėl progreso, dėl
tradicijų, dėl visuomenės gerovės. Visuomenė, be abejo, labai trokšta šito,
tačiau, kaip minia, pavargusi nuo gladiatorių kautynių ir viešų kankinimų,
kartais ima nuobodžiauti. Žmonės sako, kad jiems neįdomu, kad taip nedera. Jie
piktinasi, kad vadinamosios žvaigždės viešina savo seksualinio gyvenimo
smulkmenas, kad pop dainininkės pasakoja apie krūtų didinimo operacijas, kad
politikai atskleidžia savo šeimyninio gyvenimo užkulisius, kad neva paprasti žmonės pasakoja
apie savo vaikystę ar apie savo lytinę orientaciją. Visgi, jie meluoja, nes jie
iš tiesų to nori. Jei kada ir nenori, vis tiek nenusisuka, kai jiems rodoma
gyvenimo būdo laida ar kai neva netyčia atveria interneto portalą savo PC. Gal
Baudrillard'as ir teisus – jie to nenori, jie verčiami galvoti, kad nori, bet
niekas nededa beveik jokių pastangų, kad išsisukti nuo medijos diktato, nuo „Gaze“,
pabėgti iš Panoptikono, todėl neverta vaizduoti niekuo dėtų žmonių. Taigi – aš nenoriu
šitame dalyvauti, nes man tai nesmagu, nemalonu, neautentiška, netikra,
nesveika... Bet kaip išsisukti nuo šito atvirumo visuomenės totalitarizmo, nuo
Foucault žodžiais tariant, „plepaus seksualumo“, kurio pilna mūsų
žiniasklaidoje? Tai, ką, grįžtant prie temos, man nerašyti slapčiausių išgyvenimų?
Gerai, bet kur riba? Ar tas kartas mokykloje, kai man buvo trylika, jau
laikomas atvirumu, ar dar ne? Kur riba? Jei papasakosiu, kad gyvenau tame
mieste, paskui tame, tada vėl tame, o paskui dar tame, ar tai jau kvailas
atviravimas? Jei papasakosiu, kaip jaučiausi, kai žiūrėjau tokias ir tokias
krepšinio rungtynes prieš šešerius metus, ar tai jau plepumas? Apskritai, man
visada buvo ir bus priimtinas anonimo vaidmuo. Kaip matote, mano tinklaraštis
anonimiškas, nei vardo, nei pavardės, nei adreso jūs čia nematote, nežinote,
nei kiek šių eilučių autoriui tiksliai metų, nei kaip jis rengiasi. Tačiau
kūryba, kuri man, kaip jau minėjau, yra terapeutinė priemonė, negali būti
anonimiška. Ji turi būti atvira. Bet, ar vis dėlto galima viešinti savo
psichoterapijos rezultatus?